اسنپ فود دستخوش تغییرات زیادی شده و قرار است نسخه جدید این اپلیکیشن، یک نسخهی بدون نیاز به آپدیت باشد که ویژگیهای جدیدی را در خود جای داده است. در مراسم رونمایی از این اپلیکیشن، مدیرعامل اسنپ فود اعلام کرد که توسعه کار آنها موازیکاری با اسنپ مارکت نیست و همچنین آنها قصد دارند به زودی وارد حوزه تامین مواد خام برای رستورانهای طرف قراردادشان شوند.
اپلیکیشن جدید اسنپ فود نیز ویژگیهای متعددی را در آپدیت جدید خود قرار داده است. اسنپ فود که حالا به گفته مدیرعامل آن روزانه 90 هزار سفارش دارد، برای بیشتر از 900 نفر اشتغالزایی به وجود آورده و تقریبا روزانه 7 هزار نصب جدید را به همراه دارد؛ با تمرکز بر ویژگیهایی که مشتریان نیازمند آن هستند به این بروزرسانی رسیده است.
ویژگیهای جدید اسنپ فود چیست؟
«علیرضا صادقی پور» مدیر محصول اسنپ فود در نشست رونمایی از اپلیکیشن جدید، تغییرات اعمال شده را بر شمرد و آنها را چنین بیان کرد:
«موضوع پیکاپ دلیوری را که باید خیلی وقت پیش آن را راهاندازی میکردیم در نسخه جدید پیاده سازی نمودیم که از طریق آن میتوانید از رستورانها و یا دیگر مراکز موجود در اسنپ فود خرید کرده و خودتان سفارش را تحویل بگیرید. این موضوع برای کسانی که از جای نزدیک مبدا خود سفارش میدهند و یا برای افرادی که سر راهشان به آن مرکز میرسند بسیار مفید است. همچنین سیستم لیست پیشنهادی بر اساس هوش مصنوعی را خواهیم داشت که با آنالیز سفارشهای کاربر، در هر بخش (از رستوران گرفته تا سوپرمارکت) به کاربران لیستهای پیشنهادی نشان میدهد.»
صادقیپور در ادامه تاکید کرد که آنها دیگر فقط یک پلتفرم سفارش غذا نیستند و حالا به یک پلتفرم کامل تبدیل شدهاند که در آن انواع خوردنی و محصولات دیگر به فروش میرسد. او میگوید نسخه جدید نیازی به آپدیت ندارد و ویژگیهای جدید توسط تیم فنی به اپلیکیشن اضافه خواهند شد و این مورد در تمامی نسخهها اعم از کاربران گوشیهای اپل و اندرویدی صدق میکند. مدیر محصول اسنپ فود در ادامه به ویژگیهای دیگر اپلیکیشن جدید اشاره کرد و گفت:
«طراحی تمیزتر و یکسانتری را برای محیط اپلیکیشن در نظر گرفتیم و همچنین قابلیت «مولتی بسکت» یا «چند سبد خرید» را اضافه کردیم که کاربران میتوانند در آن واحد و در یک زمان از چند فروشگاه مختلف خرید کنند. «باز خرید سفارش» دیگر ویژگی اپلیکیشن جدید است که با استفاده از آن میتوان خریدهای قبلی را دوباره و بدون دردسر تکرار کرد.»
توسعه بخش سوپرمارکت منافاتی با فعالیت اسنپ مارکت ندارد
رییس هیات مدیره اسنپ فود، «مهرداد عبدالرزاق» نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه آنها همواره از ابتدای کار و زمانی که نامشان زودفود بود به دنبال ساخت یک اپلیکیشن قدرتمند و کامل بودهاند، گفت که آنها توانستهاند در دیگر بخشهای اسنپ فود نیز به آمار قابل توجهی دست یابند و به عنوان مثال حالا روزی بیش از هزار نان از طریق این اپلیکیشن به دستان مشتریان میرسد. او تاکید کرد که آنها در ادامه راه تصمیم دارند روی فروش میوه و مواد پروتئینی تمرکز ویژهای داشته باشند.
عبدالرزاق در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه رشد این بخشها منافاتی با فعالیتهای اسنپ مارکت، دیگر شرکت IIG دارد یا خیر، به دیجیاتو گفت: «برای اولین بار سرویس سوپرمارکت در گروه اسنپ روی اسنپ فود به صورت آزمایشی اجرا شد و امروزه با ساختاری که در این سیستم وجود دارد به هیچ عنوان نگرانی درگیر شدن و همسو شدن کارها با اسنپ مارکت نیستیم. نگرانی اینست که این دو سرویس خودخوری نکنند اما باز هم معتقد هستیم که این بازار آنقدر بزرگ است که این اتفاق نمیافتد.»
عبدالرزاق در ادامه تاکید دارد که اسنپ مارکت به دنبال خیلی سریع فرستاده شدن کالا و رساندن آن به دست مشتری نیست و بیشتر به حجم بیشتر سبد خرید کالا تمرکز دارد: «در این نوع رفتار خرید بزرگ سوپرمارکتی بزرگترین بازیگر هستیم و میانگین سبد خرید اسنپ مارکت 150 هزار تومان است اما این عدد در اسنپ فود زیر 70 هزار تومان است و هدف در آنجا رساندن خیلی سریع محصولات سوپرمارکتی به دست مشتریان است.»
نظرات کاربران در اسنپ فود به کجا میروند؟
رییس هیات مدیره اسنپ فود همچنین در پاسخ به این سوال که بخش نظرات کاربران در اسنپ فود تا چه حد به تیم کمک میکند و نتیجه نظر دهی مردم در تیم آنها به کجا ختم خواهد شد چنین پاسخ داد:
«اگر اشکالی در سرویس ما و یا رستوراندارها باشد تمام کاربران میتوانند نظر خود را به ما برسانند و میخواهیم مطمئن باشیم که این کار را بسیار راحت انجام دهند. خوشبختانه با توجه به ابعاد سفارش، میزان نظرات مردم از آمار راضی کنندهای برخوردار است و شاهد کمکاری از سوی کاربران نیستیم چرا که به هر حال چرخاندن یک پلتفرم و در آوردن تمام اشتباهات در سیستم آن از طریق نیروی پشتیبانی امکان پذیر نیست و نیازمند نظارت کاربران روی عملکرد نیز هستیم. پلتفرم یکی از وظایفی که دارد اینست که نظرات را به گردش در بیاورد و رسیدگی کند.»
عبدالرزاق میگوید در روز صد نفر این نظرات را بررسی میکنند تا بتوانند صحت و سقم صحبتهای کاربران را چک کنند: «یک تیغه دو لبه است که روی آن حرکت میکنیم چرا که نمیتوانیم صد در صد بگوییم که تمامی نظرات درست است و برخی نظرات برای ما به طور دقیق قابل صحت سنجی نیست ولی تا جایی که میتوانیم به طور منصفانه حق را به مشتری میدهیم.»
رییس هیات مدیره اسنپ فود اطمینان خاطر میدهد که حتی اگر برخی نظرات در سایت به نمایش در نیایند، چرا که برخی از نظرات ادبیات درستی ندارند: «اما همین نظرات هم قطعا پیگیریهای پشت آن صورت خواهد گرفت و از آن ساده گذشته نخواهد شد، همچنین تاثیر آن نظر در Rate رستوران نیز موثر خواهد بود.»
به گفته مدیران اسنپ فود بیش از 94 درصد کاربران این اپلیکیشن پرداخت آنلاین دارند و به طور معمول روزی 8 هزار تماس ورودی به مرکز تماس اسنپ فود میشود.
تامین مواد خام اولیه رستورانها، بیزینس B2B اسنپ فود در آینده
«سعید لطفی» مدیرعامل شرکت اسنپ فود نیز در گفتگو با دیجیاتو ضمن اشاره به جمعیت 14 هزار تایی رستورانهای حاضر در این مجموعه در سراسر ایران، به فعالیت جدید در آینده نهچندان دور اسنپ فود اشاره کرد که این بار نه در حوزه B2C بلکه در راستای فعالیت تجاری B2B قرار میگیرد: «تامین مواد خام اولیه برای رستورانها.» او درباره این مساله به دیجیاتو بیشتر توضیح داد و گفت:
«این فرایند در یک پلتفرم جدا نیست و در خود اسنپ فود انجام خواهد شد. با توجه به گردش مالی زیادی که بین اسنپ فود و رستورانهای طرف قراردادش صورت میگیرد و کیف پول الکترونیکی که برای این رستورانداران تعبیه شده، این فرایند به ذهن ما خطور کرد که این کیف پول را با یک اپلیکیشن دیگر ادغام کنیم و این بستر را برای رستوران فراهم نماییم که بتواند از کیف پول خود در راستای خرید مواد خام اولیه نیز استفاده کند.»
به گفته لطفی آنها با قدرت مذاکره خوبی که دارند توانستهاند به قراردادهای بسیار مناسبی با تامینکنندگان مواد خام اولیه رستورانها دست پیدا کنند و میخواهند این قراردادها را با رستورانداران خود شریک شوند و کاری کنند که مسیر تامین مواد اولیه خام برای رستورانها سادهتر، ارزانتر، سریعتر و در بستر آنلاین رخ بدهد. او میگوید از لحاظ مالی نیز این موضوع برای رستوراندارها مسئله بهصرفهای خواهد بود چرا که کیف پول آنها از طریق هزاران تراکنش در روز پر میشود و از آنجایی که تصفیه حساب این کیف پول به صورت دو هفته یکبار خواهد بود، رستوراندار میتواند این منبع مالی خود را زودتر تبدیل به مواد اولیه خام ارزانقیمتتر برای خود کند:
«این پروژه بسیار پروژه سنگینی است و یک تیم مجزا روی آن مشغول هستند چرا که بازار مواد خام اولیه بازار بزرگی است که بخش سنتی در آن به شدت نفوذ دارد. اما ما با رستورانهای طرف قرارداد خود که صحبت کردیم چراغ سبزهای زیادی برای شروع این فعالیت گرفتیم و امیدوار هستیم که بتوانیم این مورد را در شش ماه نخست سال بعد به سرانجام برسانیم.»
گفتنیست شنیدههای دیجیاتو حکایت از این دارد که برخی از اعضای سابق تیم «اسنپ کیو» که اخیرا بسیار کوچکتر شده است، در این پروژه دخالت دارند و به نظر میرسد که این پروژه در سال آینده به بهرهبرداری برسد.
به گفته مسئولان اسنپ فود، بستر آنلاین سفارش غذا در کشور سهمی 35 درصدی در بازار را در برابر سفارش سنتی غذا دارد و بخش اعظمی از این سهم 35 درصدی متعلق به پلتفرم اسنپ فود است.