پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان مطرح کردند

نقش مهم چربی در حفاظت از رگ‌های خونی

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی میشیگان"(Michigan State University) آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، چربی اطراف سرخرگ‌ها که "بافت چربی اطراف عروق"(PVAT) نام دارد، عوامل ضد انقباضی را ترشح می‌کند که سرخرگ‌های زیرین را سست می‌کند

نقش مهم چربی در حفاظت از رگ‌های خونی

به گزارش ایسناو به نقل از تک اکسپلوریست،  مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه ایالتی "میشیگان" نشان می‌دهد که بافت چربی اطراف عروق در سالم نگه داشتن رگ‌های خونی نقش اساسی دارند. این یافته‌ها می تواند به طور بالقوه درک دانشمندان از چگونگی محافظت از رگ‌های خونی را افزایش دهد. همچنین این یافته‌ها می‌تواند بر نحوه آزمایش محققان برای درمان‌های مرتبط با تجمع پلاک در سرخرگ‌ها یا تصلب شرایین تأثیر بگذارد.

تَصَلُّبِ شَرایین(atherosclerosis)، نام یک بیماری در رگ‌ها و نوعی آرتریواسکلروزیس است که با رسوب لیپید و کلسترول کم‌چگال بر روی دیواره داخلی سرخ‌رگ‌های با قطر متوسط و بزرگ، مشخص می‌گردد.

"استفانی واتس"(Stephanie Watts) استاد داروسازی و سم شناسی "دانشگاه ایالتی میشیگان" گفت: طی این مطالعه بافت چربی اطراف عروق تنشی را که رگ‌های خونی هنگام کشش تجربه می‌کنند، کاهش داد و این چیز خوبی است زیرا رگ‌ها پس از آن انرژی کمتری را مصرف می‌کنند و مانند قبل تحت فشار زیادی قرار ندارند.

نکته‌ای که این مطالعه را بسیار هیجان انگیز کرده، این است که بافت چربی اطراف عروق تاکنون در موارد بسیاری توسط محققان نادیده گرفته شده است زیرا محققان فکر می‌کردند کار اصلی این بافت ذخیره لیپیدها و انجام کارهای دیگری بوده است.

اما اکنون یافته‌های این مطالعه می‌تواند تا حد زیادی درک دانشمندان از عروق خونی را افزایش دهد.

تاکنون دانشمندان تنها رگ‌های خونی را به سه قسمت تقسیم می‌کردند. درونی‌ترین لایه "تونیکا اینتیما"(tunica intima)، لایه میانی "تونیکا مدیا"(tunica media) و خارجی‌ترین لایه "تونیکا ادونتیتیا"(tunica Adventitia) نامیده می‌شد.

واتس مایل است دانشمندان بافت چربی اطراف عروقی را به عنوان لایه چهارم بشناسند و آن را "تونیکا آدیپوز"(tunica adipose) بنامند. تونیکا آدیپوز، غلاف غشایی است که یک عضو را می‌پوشاند و واژه  adipose نیز مترادف چربی است.

دانشمندان تصمیم گرفتند با کمک به عملکرد "آسایش تنش"(stress relaxation) دریابند که آیا بافت چربی اطراف عروق می‌تواند از ساختار سرخرگ‌ها محافظت کند یا خیر. برای این کار، آنها "آئورت سینه" موش‌ها را مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند موش‌هایی که بافت چربی اطراف عروق دارند آسایش تنش بیشتری نسبت به افراد فاقد آسایش تنش، دارند.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Scientific Reports "منتشر شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان