یک روز پس از تصمیم FATF بورس مثبت شد؛ دلار جهش کرد و سکه رکورد تاریخی زد

نگاه صعودی ارز و سهام به لیست سیاه

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

20-01

صعود غیرمنتظره سهام

شاخص اصلی بورس معاملات روز گذشته را در پی بازگشت ایران به لیست سیاه FATF با فشار عرضه در عموم سهم‌ها آغاز کرد و در دقایق نخست تن به افت 4/ 2 درصدی داد. سپس با حمایت سهامداران عمده و تخلیه هیجان معامله‌گران خرد، شاهد ارتقای قیمت‌ها به محدوده مثبت بودیم. در پایان معاملات شاخص کل رشد 65/ 0 درصدی را به نمایش گذاشت و سطح بی‌سابقه 481 هزار واحد را تصاحب کرد. کوچک‌تر‌ها با شتاب بیشتری در این روز رشد کردند و صعود یک درصدی را برای شاخص هم‌وزن رقم زدند. سهام بانک‌ها و خودرویی‌ها در معرض جدی‌ترین عرضه‌های فعالان خرد قرار گرفتند و در نقطه مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به سهام گروه دارو تعلق گرفت.

 

بازار ارز

20-02

دلار وارد کانال 15 هزار شد

بازار ارز هم روز شنبه به بازگشت اقدامات مقابله‌ای گروه ویژه اقدام مالی واکنش بسیار تندی نشان داد. هر دلار آمریکا که در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به نرخ 14 هزار و 390 تومان معامله می‌شد، طی معاملات دیروز ضمن جهش 760 تومانی تا سطح 15 هزار و 150 تومان بالا رفت. دلار با صعود 3/ 5 درصدی دیروز جدی‌ترین رشد روزانه را از چهارم بهمن سال گذشته تجربه کرد. چشم‌انداز تیره ورود مجدد ایران به لیست سیاه FATF و عدم امکان مبادله با طرف‌های خارجی در چارچوب ساختارهای این نهاد بین‌المللی تقاضای احتیاطی برای دلار را شدیدا افزایش داد. از طرفی، شیوع سریع ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به آن نیز محرک دیگر دلار عنوان شد.

 

بازار سکه

20-03

رکورد تاریخی سکه شکست

همان‌طور که انتظار می‌رفت سکه هم در بازگشایی هفتگی رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد. هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با قیمت بی‌سابقه 5 میلیون و 880 تومان معامله شد. دیروز قیمت سکه بالاترین رشد روزانه را طی یک سال و نیم اخیر تجربه کرد. علاوه بر جهش نرخ دلار در روز شنبه، رشد چشمگیر طلای جهانی هم محرک رکوردشکنی بهای این فلز گرانبها در داخل کشور شد. اونس طلای جهانی روز جمعه در پی ترس از پیامدهای منفی ویروس کرونا برای اقتصاد جهانی به سطح 1643 دلار (بالاترین از سال 2013) رسید. البته هجوم سرمایه‌گذاران داخلی با بازگشت ایران به لیست سیاه FATF  هم زمینه را برای قیمت بی‌سابقه سکه بیش از پیش فراهم کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان