ویژه های مشرق؛

اروپا به پولشویی حساس است، باید FATF را تصویب کنیم/ کارنامه ضعیف دولت و مجلس، عامل اصلی کاهش مشارکت

طیف اصلاح طلب که هیچ دغدغه ای برای رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم ندارد، روی ایجاد اختلاف میان نمایندگان مجلس یازدهم حساب ویژه ای باز کرده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**اروپا به پولشویی حساس است، باید FATF را تصویب کنیم

«احمد نقیب زاده» از فعالین اصلاح طلب که پیش از این مدعی شده بود که باید برای رضایت اروپا، بُرد موشک هایمان را کاهش دهیم، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اروپا پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای تلاش داشت تا روزنه‌هایی را برای تجارت با ایران بگشاید و به همین منظور اتحادیه اروپا و سه کشور انگلستان، آلمان و فرانسه اصرار داشتند که ایران به منظور فعالسازی اینستکس حتما لوایح مربوط به FATF را تصویب کند. آنها به خصوص روی مساله پولشویی حساسیت دارند و این وضعیت سبب می‌شود که ضمن سختگیری‌های بیشتر برای همکاری‌های اقتصادی با ایران، از نظر سیاسی نیز به ایالات متحده نزدیک‌تر شوند. به آن معنا که از طریق عدم پذیرش، در حال نزدیک کردن مواضع اروپا به مواضع آمریکا هستیم».

براساس گزارش های رسمی منتشر شده در رسانه های غربی، 70 درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا رخ می دهد. در حقیقت اروپا رکورددار پولشویی در جهان است.

علاوه بر این، اروپا یکی از حامیان اصلی تروریسم در جهان است. از تجهیز صدام به سلاح شیمیایی تا تجهیز داعش و دیگر گروهک های تکفیری تروریستی در غرب آسیا و حمایت از آل سعود در کشتار مردم مظلوم یمن و حمایت از گروهک جنایتکار منافقین و از همه مهمتر، حمایت از رژیم کودک کش اسرائیل.

با اینحال، اصلاح طلبان در موضعی تحقیرآمیز و منفعلانه، اروپای بدهکار و بدسابقه را در جایگاه طلبکار نشانده و ایران را به امتیازدهی یکطرفه و خسارت بار ترغیب می کند.

**کارنامه ضعیف دولت و مجلس، عامل اصلی کاهش مشارکت

«عبدالرضا هاشم زایی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت: «با اعلام نتایج انتخابات متاسفانه پایین ترین سطح مشارکت در چهل سال گذشته رقم خورد. امسال با توجه به وقایعی که در کشور اتفاق افتاد انتخابات تحت تاثیر آنها قرار گرفت؛ به خصوص وقایع مرتبط با گرانی بنزین و اعتراضات بعد از آن، سقوط هواپیمای اوکراین و خیلی مسائل دیگر مردم را به این نتیجه رساند که نقش مجلس در اداره کشور ضعیف و کمرنگ است».

هاشم زایی در ادامه نوشت: «چطور 12 نفر در شورای نگهبان با تفسیر خاص خودشان به جای مردم تصمیم می گیرند...بسیاری از مردم همین ذهنیت را از انتخابات دارند و به همین دلیل مشارکت پایین آمده است».

علت اصلی شکست مطلق اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، کارنامه این طیف در مجلس دهم و دولت روحانی است. در حقیقت مردم از بی عملی این طیف در دولت و مجلس به شدت دلگیر شدند و یکی از نتایج آن، کاهش مشارکت در انتخابات مجلس بود.

اصلاح طلبان مدعی هستند که این انتخابات، شکاف میان مردم و حاکمیت را عیان کرد. این در حالی است که حدود 2 ماه پیش مردم فهیم و بصیر ایران با حضور میلیونی خود در تشییع پیکر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، پشتوانه مردمی نظام را به جهانیان نشان دادند.

اصلاح طلبان یدطولایی در مسئولیت گریزی دارند، برای همین بی عملی و کارنامه غیرقابل دفاع خود را پشت مسائل دیگر پنهان می کنند.

**تلاش اصلاح طلبان برای ایجاد اختلاف میان نمایندگان مجلس یازدهم

روزنامه شرق در شماره امروز در دو گزارش مجزا با عناوین «احمدی نژادی در مجلس یازدهم» و «4 رقیب در انتظار تصرف صندلی لاریجانی» به تحلیل شرایط مجلس یازدهم پرداخت.

این روزنامه نوشت: «صندلی علی لاریجانی در مجلس آتی رقبای جدی دارد. یکی محمدباقر قالیباف است...او قطعا می خواهد از صندلی ریاست مجلس به صندلی پاستور بپرد. پس ریاست مجلس برای او بسیار مهم و حیاتی است. آقاتهرانی و کل جریان پایداری به کل مخالف حضور قالیباف در فهرست مشترک بودند...بنابراین ریاست قالیباف بر مجلس شکننده هم هست...تقریبا نزدیک به 16 سال اسا که مجلس رئیس معمم به خود ندیده است، اگر آقاتهرانی بتواند در این کارزار قالیباف و دیگران را شکست دهد، بعد از 16 سال نخستین رئیس معمم خواهد بود».

شرق در ادامه نوشت: «اما آقا تهرانی یک رقیب درون جناحی هم دارد، گزینه دیگر علیرضا زاکانی است...او برای اینکه به خودش ثابت کند لیاقت نشستن بر صندلی لاریجانی را دارد، حتما وارد رقابت و لابی برای تسخیر صندلی ریاست خواهد شد».

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «زمام امور مجلس یازدهم در اختیار جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها خواهد بود. حکایت آقای قالیباف و هواداران ایشان در مجلس یازدهم مانند فراکسیون امید در مجلس دهم خواهد بود و به همین دلیل از تأثیرگذاری بالایی برخوردار نخواهند بود. واقعیت این است که جبهه پایداری و طرفدران آقای احمدی‌نژاد علاقه‌ای به حامیان آقای قالیباف ندارند».

در طول تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلبان به شدت تلاش کردند تا با بزرگنمایی اختلاف میان کاندیداهای طیف مقابل، این اختلافات را گسترده تر و عمیق تر کنند. با تشکیل لیست وحدت و پیروزی 30 این لیست در تهران و شکست مطلق اصلاحات در انتخابات، تیر این طیف به سنگ خورد.

حالا این جماعت که هیچ دغدغه ای برای رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم ندارد، روی ایجاد اختلاف میان نمایندگان مجلس یازدهم حساب ویژه ای باز کرده است.

بنابراین نمایندگان راه یافته به مجلس باید ضمن احترام به مردم و به جهت ناکام گذاشتن پروژه اصلاح طلبان، با تمام توان تلاش کنند تا از اختلاف جلوگیری کرده و مطالبات و خواسته های مردم را در اولویت قرار دهند.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان