تفاوت فاحش نرخ بازار و کارخانه قیمت کوییک R به جیب چه کسی می رود؟

مدتی است که محصول جدید سایپا و پارس خودرو به نام کوییک R وارد بازار شده و نخستین نمونه‌های آن تحویل مشتریان شده‌اند

مدتی است که محصول جدید سایپا و پارس خودرو به نام کوییک R وارد بازار شده و نخستین نمونه‌های آن تحویل مشتریان شده‌اند. قیمت کوییک R از سوی کارخانه 68,326,000 تومان در دعوت‌نامه‌های تکمیل وجه اعلام شده است، با این وجود همانند هر خودرو تازه وارد دیگری در بازار، قیمت کوییک آر در بازار آزاد به واسطه فعل و انفعالات دلالان و سودجویان تعیین می‌شود و از آن‌جایی‌که در شرایط فعلی بازار خودرو ایران در بسته ترین شرایط قرار دارد، میزان تقاضا برای کوییک R بسیار بالاست. از این رو قیمت کوییک آر دچار رشد فزاینده‌ای شده و از حدود 70 میلیون تومان در نرخ رسمی کارخانه به حدود 90 میلیون تومان در نرخ بازار آزاد رسیده است.
در ماه پایانی سال به سر می‌بریم و مطابق رسم همیشگی می‌بایست بازار خرید و فروش خودرو در این ماه گرم باشد، با این وجود فعالیت مخرب سودجویان از یک‌سو و کاهش عرضه خودرو به بازار مطابق با رشد تقاضای مشتریان، شرایطی سرد و رکودی را برای بازار خودرو ایران رقم زده است. قیمت کوییک R نیز دستخوش این تغییرات شده و برای خرید آن می‌بایست هزینه‌های گزافی را تقبل کنید. در جدول زیر به بررسی قیمت کوییک آر در بازار آزاد پرداخته‌ایم. همانند دیگر خودروهای بازار تعداد آگهی‌های قیمت‌دار این خودرو معدود است و اکثر آگهی‌های کوییک آر به دلیل درج قیمت خارج از عرف، با نشان توافقی برای قیمت نمایش داده می‌شوند. قیمت‌ها تقریبی هستند و امکان تغییر آن‌ها در طی روزهای آتی بسیار محتمل است.
به نظر می رسد که اگر دولت توان کنترل قیمت خودرو در بازار آزاد را ندارد، بهتر است که قیمت خودرو را از حالت دستوری خارج کند زیرا این روند نشان داده که تنها دلالان میان خودروسازان و بازار می توانند از این حاشیه سود بالا، درآمدی شیرین داشته باشند که قطعاً دود آن به چشم مشتری می رود. اگرچه این روش نشان داده که آنچنان هم در شرایط فعلی باعث کاهش روند قیمت خودرو نمی شود، اما باز هم اینکه این درآمد مستقیماً به صنعت و خودروساز بازگردد، بسیار بهتر است از اینکه دلالان محترم در این میان استفاده ببرند.

سال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
13980 کیلومترسفیدبدون رنگ88 میلیون تومان
13980 کیلومترمشکیبدون رنگ88.5 میلیون تومان
13980 کیلومترسفیدبدون رنگ86 میلیون تومان
13980 کیلومترسفیدبدون رنگ88 میلیون تومان
13980 کیلومترسفیدبدون رنگ87 میلیون تومان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان