مرجعی برای قیمت گذاری خودرو در سایت ها تعیین شود

این روزها بازار خودرو در وضعیت نابسامانی قرار دارد و در یک ماه گذشته قیمت خودرو قله های جدیدی را فتح کرده است

این روزها بازار خودرو در وضعیت نابسامانی قرار دارد و در یک ماه گذشته قیمت خودرو قله های جدیدی را فتح کرده است. پیش از این تصور می شد با افزایش تیراژ و عرضه به بازار قیمت ها تعدیل شد، اما اینگونه نشد. درباره چرایی افزایش قیمت خودرو کارشناسان نظرات مختلفی دارند. در این حال برخی نیز اصرار دارند که سایت های خرید و فروش خودرو و فضای مجازی در این افزایش قیمت ها نقش مهمی را ایفا می کنند. این عده از کارشناسان معتقدند که دلالان با قیمت سازی در فضای مجازی به افزایش قیمت ها دامن زده و بازار را ملتهب می کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، برخی دیگر از کارشناسان نظره دیگری دارند و معتقدند که سایت های خرید وفروش خودرو در راستای عرضه و تقاضا بازار عمل می کنند و فضای مجازی یکی از منابع کشف قیمت در بازار است. در همین حال نیز برخی از سایت های خرید و فروش خودرو در چند روز گذشته دستورالعمل و مقرراتی برای درج قیمت خودرو درسایت های خود را در دستور کار قرار داده اند تا از اتهام دلالی رفع اتهام شوند. در این زمینه نیز روز گذشته سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در مصاحبه با صدا و سیما خواستار ساماندهی سایت های خرید و فروش خودرو شد. جواد جاویدنیا عنوان کرد که درخواست ما، پلیس فتا، سایت ها و مرکز ملی فضای مجازی تعیین مرجع قیمت گذاری خودرو در سایت ها است.
جواد جاویدنیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقصر اصلی تلاطم قیمت خودرو چه کسی است، عنوان کرده است که درخصوص سایت‌ها باید به یک ویژگی فناوری اطلاعات که همان شفافیت و قابلیت بر نظارت و کنترل است، اشاره کرد و مدیران سایت‌ها مکرر درباره قیمت خودرو از ما درخواست دارند که ورود کنیم چراکه افزایش قیمت‌ها و تلاطمات بازار را به ضرر خودشان می دانند. بر همین اساس از ما می خواهند که مرجعی برای قیمت گذاری تعیین شود که مردم بتوانند بر اساس آن قیمت ها، خرید و فروش کنند. مدیران سایت ها می گویند که این قیمت به ما اعلام شود ما با یک سری فرمول ها می توانیم قیمت خودروهای کارکرده را بر مبنای قیمت خودروی صفر کیلومتر مشخص کنیم. شرکت های دانش بنیان نیز به این نتیجه رسیدند که تعیین قیمت به راحتی انجام می شود.
سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در ادامه با اشاره به اینکه حذف قیمت ها از سایت ها و فضای مجازی به صلاح نیست، افزود: با درج قیمت خودرو به راحتی می توان تلاطم بازار خودرو را متوجه شد و این به ضرر دلالان خواهد بود. این سایت ها آیینه هستند که تورم و نابسامانی بازار را نشان می دهند و به همین منظور دلالان سعی دارند مقصر اصلی را سایت ها و فضای مجازی معرفی کنند. بخشی از افراد هم در کانال تلگرامی برای این موضوع برنامه ریزی‌هایی دارند و اقداماتی انجام می دهند و وقتی قیمت مشخص نیست و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند اینها عرضه و تقاضای کاذب، در بازار ایجاد می‌کنند که به صورت ویژه این موضوع در دست بررسی ضابطان مربوطه قرار گرفته است.
وی افزود: ضرر دیگر حذف قیمت ها از روی سایت های فروش کالا این است که قیمت گذاری ها به سمت شبکه های اجتماعی خارج از کشور می رود که هیچ گونه نظارتی روی آن‌ها وجود نخواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان