شهرداری اراک و بودجه ای که روی هواست

ایسنا/مرکزی روز گذشته صحن علنی شورای شهر اراک به مانند دو روز قبل خود به موضوع بررسی بودجه سال ۹۹ شهرداری اراک اختصاص داشت، با این تفاوت که از ۱۱ عضو شورا تنها ۶ نفر حاضر بودند و جلسه رسمیت داشت، اما حد نصاب نداشت.

شهرداری اراک و بودجه ای که روی هواست

به هرحال پس از بررسی های بسیار در موضوع بودجه شهرداری اراک در سال 99، علی محصولی پیشنهاد تصویب موارد بررسی شده از بودجه را داد که پیمان رشیدی با بیان اینکه شورا نصاب ندارد، با این پیشنهاد مخالفت کرد، اما علیرضا مرادی و حامد آجرلو نیز با پیشنهاد محصولی اعلام موافقت کردند.

صحن علنی بدون تصویب بودجه شهرداری اراک در ساعت 18 به پایان رسید، اما ساعاتی بعد خبر از تصویب بودجه در جلسه غیرعلنی رسید.

حامد آجرلو در این خصوص به ایسنا گفت: بودجه در جلسه غیرعلنی به تصویب رسید، اما احتمال دارد به دلیل حدنصاب نداشتن این جلسه، این مصوبه مورد تایید کمیته تطبیق فرمانداری قرار نگیرد.

این جریان تنها یک سوال را در ذهن متبادر می کند که چرا شورا با وجود اشراف به قوانین و حدنصاب نداشتن جلسه اقدام به تصویب بودجه که در واقع برنامه مالی یک سال آینده شهرداری اراک است، می کند؟!

پس از انتشار خبری با این تیتر "غیبت 5 عضو شورا مانع تصویب بودجه سال 99 شهرداری اراک شد" بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا، سعید نادری یکی از 5 غایب صحن علنی روز گذشته شورای شهر اراک به ایسنا گفت: در مورد خبری که در مورد شورا و غیب 5 عضو منتشر شده است باید بگویم، در جلسه قبل شورا گفته شد که جلسات کمیسیون ها به صحن فوق العاده برای بررسی بودجه اختصاص یابد، اما در این خصوص رای گیری صورت نگرفت و به تبع آن مصوبه رسمی هم داده نشد، تنها رییس شورا اعلام کرد و طبق همان اعلام، مقرر شد تغییرات ایجاد شده در بودجه تا قبل از جلسه در اختیار اعضا قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه حتی چیزی در خصوص همین تغییرات ایجاد شده هم در اختیار اعضا قرار نگرفت، گفت: طبق آیین نامه داخلی شورا دستور جلسات باید یک هفته قبل به تصویب هیات رییسه شورا برسد و به اعضا اطلاع رسانی شود که در هفته گذشته نیز چنین اقدامی انجام نشد. از طرفی بعد از عدم برگزاری جلسه هیات رییسه، صبح دوشنبه( 5اسفند) نیز جلسه هیات رییسه شورا تشکیل شد و تصمیم گرفتند با توجه به شیوع ویروس کرونا، جلسات شورا تا 15 اسفند تعطیل شود.

نادری تصریح کرد: با وجود این تصمیمات، ناگهان اعلام شد که جلسه صحن شورا برگزار و به دلیل عدم حضور 5 نفر بودجه مصوب نشده است و علاوه بر این در کانال رسمی شورای نیز اعلام شد که بودجه تصویب شد در حالی که اصلا جلسه دیروز شورای شهر مورخ پنجم اسفندماه رسمیت نداشته است چراکه جلسات با حضور 8 نفر رسمی می شود.

پیرو این اظهارات و اقدامات صورت گرفته در جلسه دیروز شورا، کاوه فلک افلاکی سخنگوی شورای شهر و یکی از غایبان روز گذشته صحن علنی امروز در جمع تعدادی از خبرنگاران بیان کرد: تشکیل جلسه ملزوماتی دارد و یک جلسه شورا باید حتما با 8 نفر از اعضا تشکیل شود تا نصاب و رسمیت داشته باشد و قطعا در صورت حد نصاب داشتن یک جلسه، مصوبات آن قابل طرح در هیات تطبیق فرمانداری خواهد بود.

وی تصریح کرد: جلسه دیروز شورا حد نصاب نداشته است از طرفی مطابق ماده 18 آیین نامه داخلی شورا برای دستور جلسه ای که برای صحن ارائه می شود هیات رییسه پیشنهادات را از اعضای دریافت می کند، بررسی می کند و اعلام آن (نه انتخابات آن) یک هفته قبل از برگزاری جلسه صحن با رییس شوراست.

فلک افلاکی با تاکید بر اینکه جلسه دیروز فاقد حد نصاب بوده و ماده 18 هم رعایت نشده بوده، حتی اگر مصوبه بودجه به هیات تطبیق هم اعلام شود با بررسی این نکات ممکن است آنرا تایید نکند، گفت: اینکه چرا همکاران و 6 عضو حاضر در جلسه دیروز شورا با اشراف بر این ملزومات بودجه مصوب کرده اند باید خودشان پاسخگو باشند و شاید می توانند راهکاری را پیدا کنند.

وی اضافه کرد: بودجه ای که از طرف شهرداری می رسد پیشنهاد است و شورا می تواند با بررسی آن رقم را افزایش یا کاهش دهد، بودجه 460 میلیارد تومانی از جانب شهرداری پیشنهاد شده است و شورا هر چه را مصوب کرد شهرداری ملزم به اجراست. اگر این رقم با بررسی دقیق افزایش یابد ایرادی نخواهد داشت.

سخنگوی شورای شهر اراک در خصوص شیوع ویروس کرونا و احتمال تعویق جلسات شورا و تصویب بودجه با حضور همه اعضا بیان کرد: قطعا در موعد زمانی تعیین شده بودجه را تصویب و به شهرداری ابلاغ خواهیم کرد پس نگرانی وجود ندارد البته به دلیل عدم رعایت قانون یاد شده تعدادی از اعضا در زمان تصویب حضور نداشتند ولی قطعا تا موعد مقرر کار انجام می شود.

فلک افلاکی اظهار کرد: به دلیل اهمیت سلامت عمومی و جان شهروندان به مانند دیگر فضاها، اجتماعات عمومی کنسل اعلام شد، اما امروز با وجود اهمیت موضوع جلسه کمیته سلامت و پیشگیری از بیماری کرونا تشکیل شد، البته مهلت زمان تعیین شده برای بررسی و تصویب بودجه برای شرایط عادی تعیین شده است، ولی در این شرایط ممکن است زمان تمدید شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان