زور کرونا به بازار نرسید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، گویا کرونا هم زورش نرسیده که بازار را به تعطیلی بکشاند، چراکه مردم برای خرید شب عید دست به کار شده‌اند. دستفروش‌ها بساط خود را پهن کرده‌اند و تصاویر آشنایی که سال‌های پیش هم دیده‌ایم، مدام تکرار می‌شود.

جواب مغازه‌دارها

از مغازه‌دارها که درباره بازارشان بپرسی سه جواب می‌شنوی؛ عده‌ای می‌گویند، «خراب»، بعضی دستشان را به نشانه شکر بالا می‌برند و برخی هم می‌گویند خوب و پررونق است.

منصور عباسپور یکی از مغازه‌داران بازار مسگرها که لباس و مانتوی زنانه می‌فروشد، درباره بازار امسال‌ که با شیوع کرونا گره خورده، چنین می‌گوید: «امسال هم مثل سال‌های گذشته وضعیت مردم به‌خاطر تحریم‌ها خوب نیست، ولی خدا را شکر که هنوز خرید و فروش هست. امسال بازار نسبت به سال گذشته فرق آنچنانی نکرده، ولی مردم با کمی وسواس برای خرید می‌آیند.بعضی‌ها اسپری ضدعفونی‌کننده همراه دارند و هر چیزی را که می‌خرند اول ضدعفونی می‌کنند و بعد توی کیسه می‌گذارند. مشتری‌های شهرستانی هم از یک ماه پیش خرید خود را کرده‌اند و تا جایی که امکان دارد تهران نمی‌آیند.»

از یک ماه پیش گرم شده

مجتبی احمدی یکی دیگر از کاسب‌های بازار که لباس بچه‌گانه می‌فروشد درباره وضعیت ویژه بازار در آستانه نوروز عنوان می‌کند: «بازار ما از یک ماه پیش گرم شده، پدر و مادرها اگر برای خودشان چیزی نخرند حتماً برای بچه‌ها لباس و کفش شب عید را می‌خرند. امسال بازار برای صنف ما نسبت به سال گذشته بهتر است. البته این را بگویم که بیشتر پدر و مادرها سعی می‌کنند بچه‌هایشان را به‌خاطر خطر ابتلا به ویروس کرونا به بازار نیاورند و به‌نظرم بهترین و عاقلانه‌ترین کار را می‌کنند.»

از پیر  و جوان در سبزه‌میدان

سبزه‌میدان از همه جا شلوغ‌تر است، شاید دلیلش این باشد که نزدیک چهارراه گلوبندک و متروی 15 خرداد است. مسافرهای تاکسی و مترو سرازیر می‌شوند به این بافت قدیمی بازار. پیش خودم تصور می‌کردم که با خطر ابتلا به ویروس کرونا بازار باید خیلی خلوت باشد ولی این‌طور نیست و مردم از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد برای خرید آمده‌اند.

زهرا رحیمی 28 ساله که همراه همسرش برای خرید شب عید به سبزه میدان آمده آن هم زمانی که مسئولان توصیه کرده‌اند مردم به مراکز شلوغ کمتر تردد کنند، در این باره می‌گوید: «شرایط بدی است که این چند هفته را توی خانه بگذرانیم. باید برای بچه‌ها خرید کنیم و وسایل مورد نیاز برای عید را بخریم. نمی‌شود که توی خانه بمانیم. من و خانواده‌ام مسائل بهداشتی را مو به مو رعایت می‌کنیم. ماسک زده‌ایم و دستکش به دست کرده‌ایم و امروز همه خریدهایمان را انجام می‌دهیم تا دوباره مجبور نشویم به بازار بیاییم. اگر مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، حتماً می‌توانیم از ابتلا به این ویروس جدید پیشگیری کنیم.»

در شلوغی بازار خانواده‌ای که با دو فرزندش که همگی‌شان ماسک به‌صورت زده‌اند نظرم را به خود جلب می‌کند. از پدر خانواده که میثم محمدیان نام دارد و از شهر ری آمده‌اند درباره حضور خود و خانواده‌اش می‌پرسم که آیا نمی‌ترسد که خدای ناکرده فرزندانش در این شلوغی به کرونا مبتلا شوند؟

او ماسکش را کنار می‌زند و با خنده جواب می‌دهد: «کرونا باید از ما بترسد، ما مقابل تحریم و جنگ و گرانی ایستاده‌ایم کرونا که جای خودش را دارد، چند وقت دیگر خسته می‌شود و می‌رود پی کارش.»

همسرش به او چشم غره می‌رود و مرد این بار جدی جواب می‌دهد:«والا نمی‌شود این بچه‌ها را توی خانه نگه داشت. به شرطی که ماسک بزنند و دستکش بهداشتی دست کنند و به جایی دست نزنند آنها را امروز آوردیم بازار تا خرید عید کنند. ان‌شاءالله اتفاق خاصی هم نمی‌افتد، چرا که این همه آدم آمده برای خرید اگر چیز خیلی مهمی بود خب کسی اصلاً نمی‌آمد.»

برخی گوش می‌کنند، برخی می‌خندند

البته نظرات درباره اینکه در این شلوغی همه بهداشت را رعایت می‌کنند یا نه متفاوت است، به‌عنوان مثال پسر 26 ساله‌ای که شال و روسری‌فروش است در این باره نظر دیگری دارد. «برخی از مردم در این وضعیت اصلاً بهداشت را رعایت نمی‌کنند، نه دستکشی به دست می‌‌کنند، نه ماسکی به‌صورت می‌زنند و تا دلتان بخواهد به همه چیز دست می‌زنند. چندبار خودم تذکر دادم که رعایت کنید تا خدای ناکرده به ویروس کرونا مبتلا نشوید. برخی گوش می‌کنند و بعضی‌ها می‌خندند و همه چیز را به شوخی می‌گیرند.»

وی ادامه حرف‌هایش را می‌گیرد: «البته این را هم بگویم افکار عمومی خیلی درگیر این بیماری شده و کمی با رعایت کردن می‌شود به زندگی روزمره ادامه داد. ما ایرانی‌ها یا روی یک موضوع خیلی حساس می‌شویم یا اینکه اصلاً توجهی به آن نمی‌کنیم.»

چیزی به عید نمانده و ویروس کرونا هم در این برهه برای خودش جولان می‌دهد. اما چیزی که قابل توجه است رفتار مردم است که خود را برای نوروز آماده می‌کنند، بازار می‌روند، خرید می‌کنند و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان