اتحادیه اروپا: تحریم‌های آمریکا مانع از دستیابی ایران به منافع برجام شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جوسپ بورل در بیانیه‌ای پس از نشست وین گفت: دراین نشست در مورد اجرای تعهدات هسته‌ای ایران براساس توافق نامه برجام نگرانی‌هایی ابراز شد.  

وی اعلام کرد : همه شرکت کنندگان بار دیگر بر اهمیت حفظ توافق برجام تأکید کردند و یادآور شدند که این یک عنصر اصلی در معماری جهانی در جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.  

بورل افزود که همه افراد حاضر در این نشست، اهمیت تقویت بیشتر اینستکس را می‌دانستند و ایران پس از مذاکرات تا حدودی خوش بینانه به نظر می‌رسید.  

سازوکار اینستکس ایده‌ای است که اروپایی‌ها در سال گذشته برای تامین و تضمین منابع اقتصادی پیش بینی شده در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق بین المللی و اعمال تحریم‌های یکجانبه ارائه شده است. ایده‌ای که به هر دلیل هنوز راه به جایی نبرده است.  

هلگا اشمید معاون بورل نیز در پایان جلسه روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام گفت: این جلسه با تصمیم‌های قابل توجهی درباره گام‌های بعدی به پایان رسید.  

وی در توئیتی با بیان این مطلب افزود: متعاقب بیانیه نماینده عالی اتحادیه اروپایی (در مورد تمدید جدول زمانی سازوکار حل اختلاف) شرکت‌کنندگان در نشست امروز مباحث مطروحه در سطوح کارشناسی که در هفته‌های گذشته در قالب‌های مختلف در جریان بوده را مرور کردند.  

به گفته وی قرار شد این گفت‌وگوها در سطح کارشناسی ادامه یابد.  

پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی ایران و گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا، صبح امروز (چهارشنبه) در وین پایتخت اتریش برگزار شد.  

حدود یک سال بعد از زمان خروج‌آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در اردیبهشت‌ماه 1397 و نیز بی‌عملی سایر شرکای برجام و عدم ایفای تعهدات برجامی و وعده‌هایی که مشخصا اروپایی‌ها داده بودند، ایران تصمیم گرفت برای تعادل بخشی حقوق و تکالیف مندرج در این توافق تعهدات خود در این توافق را کاهش دهد.

جمهوری اسلامی ایران در با ارائه مهلت‌های دو ماهه به شرکای برجامی طی پنج گام از تعهدات فنی پیش بینی شده در برجام عقب نشینی کرد به طوری که اکنون اکنون برجام از نوعی تعادل برخوردار شده هرچند به گفته عراقچی این تعادل "در سطح پایین" است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان