در روزهای گذشته تعداد زیادی از خودروسازان با رونمایی آنلاین از برخی از جدیدترین مدل های تولیدی یا مفهومی، خود را برای حضور در نودمین دوره از نمایشگاه خودروی ژنو آماده می کردند. بر اساس برنامه ریزی های قبلی قرار بود این نمایشگاه معتبر جهانی از روز دوشنبه پیش رو برای خبرنگاران و ژورنالیست ها افتتاح شود.
اما طبق بیانیه ای که ساعاتی پیش توسط برگزارکنندگان در اختیار رسانه ها قرار گرفته، این دوره از نمایشگاه خودروی ژنو به دلیل ترس فزاینده از گسترش ویروس کرونا لغو شده است. به نظر می رسد این تصمیم پس از آن اتخاذ شده که دولت سوئیس هر گونه گردهمایی بیش از هزار نفری در مکان های عمومی را حداقل تا 15 مارس (25 اسفند) ممنوع اعلام کرده است.
با توجه به اینکه نمایشگاه خودروی ژنو در روزهای آتی باعث تجمع افراد زیادی شده و احتمال گسترش ویروس کرونا افزایش می یافت، اتخاذ چنین تصمیمی چندان هم دور از انتظار نبود. مسئولان برگزاری ضمن ابراز تاسف از لغو نمایشگاه، حفظ سلامتی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان را اولویت اصلی خود قلمداد کرده اند. بد نیست بدانید طبق آمار سال گذشته بیش از 600 هزار نفر از نمایشگاه خودروی ژنو بازدید به عمل آورده بودند.
از آنجایی که خبر لغو این دوره از نمایشگاه خودروی ژنو در آستانه برگزاری اعلام شده، بعید است که خودروسازان بتوانند با ترتیب دادن رویدادهای خصوصی در روزهای آینده نسبت به پرده برداری رسمی از محصولات خود اقدام کنند. از این رو شاید رونمایی این مدل ها فقط به شکل آنلاین صورت بگیرد. البته شاید برخی از شرکت ها هم معرفی محصولات جدید را به تعویق انداخته و در زمانی دیگر از آنها رونمایی کنند.
شایان ذکر است به دلیل غیبت خودروسازان بزرگ، برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند این دوره از نمایشگاه خودروی ژنو رونق کمتری در مقایسه با ادوار قبلی خواهد داشت. از جمله شرکت های مطرح غایب این دوره می توان به فورد، جگوار، لندرور، مینی، میتسوبیشی، نیسان، اوپل، پژو، سوبارو، تسلا و ولوو اشاره کرد.
ناگفته نماند در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تعویق نمایشگاه ژنو به ماه های آتی وجود دارد یا خیر، مسئولان برگزاری گفته اند به خاطر بزرگی و گستردگی زیاد چنین چیزی امکانپذیر نیست.