ویژه های مشرق

راه حل گشایش اقتصادی، امضای برجام موشکی است/ کرونا در اروپا؛ احتکار مواد غذایی و نایاب شدن ماسک

اگر ایران پالرمو و سی اف تی را نیز تصویب کند، FATF با امتناع از خارج کردن ایران از لیست سیاه، دستور بعدی در حوزه موشکی را شرط خروج از لیست سیاه قرار می دهد و بهانه ها همچنان ادامه می یابد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**سیاه کردن مردم با لیست سیاه FATF

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «FATF فراموش شدنی نیست» به قلم «حسن بهشتی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «جای بسی خوشحالی داشت اگر ادعای مخالفان FATF در بی تأثیر بودن بازگشت ما به لیست سیاه در اقتصاد کشور رنگی از واقعیت داشت اما واکنش‌های منفی بازارهای داخلی حکایت از اتفاقی دیگر دارد. آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد این تازه ابتدای کار باشد و ما در هفته‌ها و ماه‌های آینده باید خود را برای تجربه کردن دامنه‌های وسیع‌تری از تأثیر بازگشت به لیست سیاه آماده کنیم».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت: «واقعیت این است که عدم پذیرش شروط FATF اقتصاد ما را به این شکل قفل خواهد کرد که صادرات ما به مراتب ارزان‌تر از قبل و واردات ما گران‌تر از گذشته خواهد شد. چیزی که در شرایط کنونی فقط باری خواهد بود روی بارهای سنگینی که تصمیمات سیاسی ما روی دوش اقتصاد کشور گذاشته است. در ابعاد جهانی استثنا شدن تنها کره شمالی در کنار ایران برای قرار گرفتن در لیست سیاه FATF و وضعیت بسیار نامطلوب اقتصادی این کشور از یک سو و پذیرش شروط این کارگروه توسط تمام کشورهای دوست و همکار ایران، از چین و روسیه گرفته تا عراق و سوریه و لبنان فقط نشان از این دارد که ما در یک حالت استثنای خاص قرار گرفته‌ایم که اصلاً در شأن و جایگاه تاریخی کشور و ملت ایران نیست».

دولت روحانی از سال 95 تاکنون، از 41 دستور FATF 39 دستور را اجرا کرده است. اما به جهت آنکه فرمول FATF دقیقا مشابه برجام است، علیرغم اجرای 95 درصدی دستورات، تاکنون کوچکترین اقدام مثبتی از سوی FATF اجرا نشده است.

شاید برخی بگویند تا ما همه 41 بند را اجرا نکنیم، نمی توانیم از FATF توقع داشته باشیم. در پاسخ باید گفت که اولا، هیچ الزامی نیست که اعضای FATF  هر 41 بند دستورات را اجرا کنند. اما این سازمان به جهت آلوده بودن به رفتار سیاسی، ایران را ملزم به اجرای هر 41 بند کرده است.

دوما، پیش از ایران، کره شمالی هم پالرمو را تصویب کرد و هم سی اف تی، اما FATF این کشور را از لیست سیاه خارج نکرد، بلکه مدعی شد که کره شمالی باید دستورات FATF در حوزه موشکی را نیز اجرا کند.

واقعیت این است که دستورات FATF قطعا به این 41 بند خلاصه نمی شود. اگر ایران پالرمو و سی اف تی را نیز تصویب کند، FATF با امتناع از خارج کردن ایران از لیست سیاه، دستور بعدی در حوزه موشکی را شرط خروج از لیست سیاه قرار می دهد.

حتی اگر به فرض محال، ایران از دستورات FATF در حوزه موشکی نیز تبعیت کند، مسائل بعدی مطرح می شود و...این اقدامات نقد بدون پایان ادامه می یابد بدون اینکه FATF کوچکترین اقدامی انجام داده باشد.

کارشناسان و صاحبنظران و مقامات ارشد دولتی از جمله رئیس بانک مرکزی بارها اعلام کرده اند که FATF تاثیری بر بازار ایران نخواهد داشت. اما متاسفانه ارگان رسانه ای دولت در یادداشت مذکور، در اقدامی تأمل برانگیز به هراس افکنی درباره ملتهب شدن بازار در روزهای آینده پرداخته است!

**راه حل گشایش اقتصادی، امضای برجام موشکی است

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «با نشست های وین کار برجام به جایی نمی رسد» به قلم «علی بیگدلی» نوشت: «پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد. کمیسیونی که براساس برجام مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را برعهده دارد اما به نظر نمی‌رسد راه فراری به وجود آید و برجام از تنگنایی که ایجاد شده، رهایی داشته باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «دکتر حسن روحانی در جریان مراحل پنجگانه(ضرب الاجل برجامی) اعلام کرد دو تقاضا از اتحادیه اروپا داریم که روزانه یک میلیون بشکه نفت مان را خریداری کنند و دیگر اینکه موانعی که بر سر راه مبادلات بانکی ماست، برداشته شود. این دو موضوع از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باعث خارج شدن آمریکا از برجام شد و به نظر می‌رسد به این دو انتظار به هیچ وجه پاسخ داده نمی‌شود. به دلیل اینکه ایران همچنان بر ماندگاری در نقطه‌های صفرش پافشاری می‌کند. به گفته وزیر امور خارجه آلمان شرط اجرای اینستکس، اجرای سه اقدام اساسی از طرف ایران است که یکی مساله حقوق بشر و دیگری مساله عدم دخالت ایران در مسائل منطقه ای و همینطور مساله موشکی است».

نویسنده این یادداشت مدعی است که ایران بر ماندگاری در نقطه های صفرش پافشاری می کند. این در حالی است که بر طبق برجام، توافق شد که در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته ای ایران، تمامی تحریم های ضدایرانی، از جمله تحریم های مالی، بانکی و نفتی به یکباره لغو شود و نه تعلیق.

دولت روحانی، تعهدات خود را پیش دستانه و فوری انجام داد. در قلب راکتور اراک بتن ریخته شد و سانتریفیوژها از کار افتاد. اما در سوی مقابل، نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه بر دامنه آن نیز افزوده شد. واقعیتی که چندی پیش عراقچی به آن اذعان کرد.

هیچ کشوری درباره توانایی نظامی و دفاعی و قدرت منطقه ای خود معامله نمی کند. آن هم با چه کسانی، کسانی که مذاکره قبلی را لگدمال کرده و به تعهدات خود عمل نکرده اند.

**کرونا در اروپا، احتکار مواد غذایی و نایاب شدن ماسک

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «کرونا در اروپا» نوشت: «بسیاری از ایتالیایی‌ها به احتکار موادغذایی پرداخته‌اند. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها منتشر شده ‌است...خیلی از خانواده‌های سوییسی به ویژه در کانتون‌های مرزی با ایتالیا اقدام به ذخیره مایحتاج ضروری از جمله موادغذایی و همچنین لوازم بهداشتی و ضدعفونی می‌کنند. بسیاری از مغازه‌داران و فروشگاه‌ها از افزایش خرید موادغذایی و مواد بهداشتی و ضدعفونی از سوی مشتریان خبر می‌دهند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «شیوع ویروس کرونا در شمال ایتالیا که در کنار مرز کانتون ایتالیایی سوییس قرار دارد، مردم را نگران کرده است. سیاستمداران خواهان کنترل مرزی و حتی مسدود کردن مرزها هستند. یک داروخانه آنلاین در عرض 10 ساعت، 50 هزار ماسک تنفسی را به فروش رسانده و در عرض یک روز این رقم به 100 هزار ماسک رسید. این داروخانه، 250 هزار عدد از ماسک‌های تنفسی را در اختیار داشت که همه آنها را فروخت و فعلا ماسکی برای عرضه در اختیار ندارد».

در روزهای گذشته برخی فعالین و رسانه های اصلاح طلب همصدا با بی بی سی فارسی و صدای آمریکا، به التهاب آفرینی درباره موضوع کرونا در ایران پرداختند.

این طیف اینگونه القاء می کرد که وضعیت ایران به مرحله بحران رسیده و به دلیل شکاف عمیق میان حکومت و مردم و بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت، فروشگاه ها غارت شده است.

این طیف همچنین با بزرگنمایی مسئله کمبود ماسک در کشور، اینگونه القاء می کرد که حاکمیت حتی توانایی تأمین ماسک را نیز ندارد و...

حالا همین رسانه ها اذعان دارند که در کشورهایی همچون سوئیس و ایتالیا، مردم در پی شیوع کرونا به غارت فروشگاه ها اقدام کرده و ماسک نیز نایاب شده است.

قطعا اگر رسانه های رسمی و روزنامه های کثیرالانتشار در سوئیس و ایتالیا مورد بررسی قرار گیرد، بعید است که در آنها شاهد مصادیق التهاب آفرینی و بحران نمایی درباره کرونا باشیم.

وظیفه رسانه در چنین مواقعی، آگاهی بخشی به جامعه درباره روش های پیشگیری و امیدآفرینی و تسکین دادن مردم است. اما متاسفانه رسانه های اصلاح طلب با در پیش گرفتن رویکرد «خودتحقیری حاد» ، وضعیت را بحرانی و مردم ایران را بدبخت و بیچاره جا می زنند!

ویروس «خودتحقیری» و «التهاب آفرینی» بسیار خطرناک تر از ویروس کرونا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان