به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ارتقای استانداردهای خودرویی به 85 مورد از سال 96 آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری شد، اما برای خودروهای داخلی یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد.
براساس روند اجباری شدن استانداردهای اجباری خودروها از یکم دی ماه سال 96 استانداردهای 52 گانه خودرویی پیاده شد، از یکم دی ماه پارسال استانداردهای 63 گانه و از اول دی ماه امسال استانداردهای 85گانه خودروها اجباری شد.
استانداردهایی که به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.
دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند K132 ایران خودرو و رُهام و کراسکانتری سایپا، خودروهایی بودند که هفته گذشته با حضور رئیس جمهوری به نمایش گذاشته شدند. خودروهایی که در نگاه نخست دارای طرحهای بدنه جالبی بوده و بلوغ خودروسازان داخلی را نشان میدادند.
تاکید سازمان ملی استاندارد بر لزوم برخورداری خودروها از استانداردهای 85گانه، ما را بر آن داشت تا در این زمینه با معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به گفت وگو بنشینیم.
«وحید مرندیمقدم» میگوید: خودروسازان یاد شده باید مدارک مربوط به استانداردهای 85گانه این خودروها را برای سازمان ملی استاندارد ارسال کنند.
به گفته این مقام مسوول، از آنجایی که خودروهای یاد شده بر روی پلتفرمهای محصولات قدیمیتر ایرانخودرو و سایپا تولید شده، برخی استانداردهایشان قابل تسری است و به همین دلیل آنها را کنترل نمیکنیم.
وی تاکید کرد: اگر آپشن یا امکانات جدیدی در این خودروها نصب شده باشد یا از طرح و ایده جدیدی استفاده کرده باشند، باید مدارک لازم را به این سازمان ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گرفته و مراحل تایید را بگذرانند.
مرندی مقدم خاطرنشان کرد: خودرویی مانند دناپلاس توربو از استانداردهای 85گانه برخوردار است و به همین دلیل تایید و شمارهگذاری شده است و در سطح خیابانها و جادهها تردد میکند، اما اکنون نسخه جدیدتری از این خودرو مجهز به دنده اتوماتیک عرضه و رونمایی شده و باید استانداردهای مربوطه بررسی شود.
مشخصات خودروهای جدید
K132 محصول جدید ایران خودرو یک سدان در رده C است و با توجه به الگوی درب ها، نمای جانبی، کاپوت، شیشه ها و زاویه های داشبورد از پلتفرم PF1 گروه PSA در K132 استفاده شده است.
بر اساس برنامههای ایران خودرو، نمونه نهایی K132 در تابستان سال 99 به صورت رسمی وارد خط تولید خواهد شد. K132 مانند پژو 301 به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، تهویه دستی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و غیره مجهز است.
دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به آخرین نسخه دنا تغییرات فنی بسیاری به خود دیده، موتور بهتری دارد و تعادل و پایداریاش بالا رفته است. افزایش توان موتور، سیستم خنککاری بهتر و هماهنگی بیشتر در تعویض دنده از جمله مشخصههای بارز این خودرو ذکر شده است.
همچنین، دو محصول سدان و کراساوور (نیمشاسی) تولیدی گروه سایپا با اتکا به مگاپلتفرم ایرانی SP100 طراحی شدهاند و قرار است در سال 99 به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شوند.
مدل سدان این خودروها در چند تیپ مختلف و با بهرهگیری از موتور توربوشارژ و سایر امکانات روز تولید خواهد شد.
مدل کراساوور نیز در انتهای سال آینده و در چند تیپ با بهرهگیری از استانداردها و امکانات روز جهانی عرضه خواهد شد.