براساس آمارهای منتشر شده در سایت کدال، سه خودروساز بزرگ کشور (ایرانخودرو، سایپا و پارس خودرو) تا پایان بهمن امسال 786 هزار و 347 دستگاه از انواع محصولات سواری تولید کردند که با توجه به رشد تولید 4 درصدی شرکتهای خودروساز آنها توانستهاند تا پایان بهمن امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 29 هزار و 478 بیشتر خودرو تولید کنند.در حالی شاهد رشد تولید در خطوط تولید شرکتهای خودروساز هستیم که همچنان این شرکتها با چالش ناشی از تحریمهای خارجی روبهرو هستند. کارشناسان معتقدند در شرایطی که نمیتوان برای حل مشکلات ناشی از تحریمهای خارجی که منجر به خروج شرکای بینالمللی خودروسازان شده، فکر چندانی کرد اما چنانچه خودتحریمیها که منجر به عدم ترخیص برخی قطعات از گمرکات شده پایان یابد، دست مدیران خودروساز برای عرضه بیش از پیش محصولات تولیدی باز خواهد شد.اما در مورد چرایی افزایش تیراژ برخی مسوولان صنعتی کشور بخش زیادی از رشد تولید حاصل شده را ناشی از نهضت داخلیسازی میدانند که از تیرماه سال جاری آغاز کردند. آنها معتقدند این اتفاق توانسته تا حدودی چالش ایجاد شده از ناحیه تحریمها را پوشش دهد و خودروسازان با تکیه بر توان زنجیره تامین داخلی محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کنند.حال به سراغ آمارهای سایت کدال میرویم تا ببینیم سهم هر خودروساز از آمار 11 ماهه امسال به چه میزان بوده است.
آنچه مشخص است از 786 هزار و347 دستگاه خودرو سواری که تا پایان بهمن تولید شده است، سهم ایرانخودرو 354 هزار و 982 دستگاه بوده است. خودروسازی سایپا نیز توانسته 335 هزار و 3 دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کند. پارس خودرو نیز بهعنوان زیر مجموعه سایپا و سومین خودروساز کشور در بازه زمانی ذکر شده تیراژ 96 هزار و 362 دستگاهی را از خود به جای گذاشته است. بنابراین ایرانخودروییها توانستند همانند اولین ماه از فصل زمستان خود را بهعنوان خودروساز برتر کشور به لحاظ تیراژ معرفی کنند.آبیهای جاده مخصوص با تولید 7 هزار و 734 دستگاه از محصولات خود رشد 2/ 2 درصدی را به نسبت میزان تولید خود تا پایان بهمن ماه سال گذشته به ثبت رساندهاند. اما رشد تولید نارنجیهای جاده مخصوص قابلتوجهتر بوده است. خودروسازی سایپا توانسته در بازه زمانی یاد شده به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید 8/ 17 درصدی را از خود به جای بگذارد.
سایپاییها تا پایان بهمن 98 توانستند 50 هزار و 609 دستگاه بیشتر خودرو تولید کنند.در حالی که ایرانخودرو و سایپا رشد تولید داشتهاند اما همچنان آمار تولید پارس خودروییها با افت همراه بوده است.سومین خودروساز کشور همانطور که اشاره شد تا پایان یازدهمین ماه از سال جاری 96 هزار و 362 دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کرده است. این میزان تولید حکایت از افت 23 درصدی در قیاس با آمار تولید این خودروساز تا پایان بهمن 97 دارد.پارس خودروییها طی یازده ماهه سال گذشته 125 هزار و 227 دستگاه خودرو تولید کردهاند.
بی شک دلیل این میزان افت تولید را باید در خروج خودروسازان بینالمللی جستوجو کرد. تمرکز پارس خودرو پیش از بازگشت تحریمها روی مونتاژ محصولات گروه رنو و برلیانس بود. بعد از خروج رنو و برلیانس تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیریت ارشد این خودروساز نتوانسته خلأ خروج رنو وبرلیانس از خطوط تولید پارس خودرو را جبران کند. صورتهای مالی خودروسازان اما حکایت از توقف رشد ماهانه تولید آنها دارد. بر این اساس، ایرانخودروییها در بهمن امسال 45 هزار و 145 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رساندهاند و در مقایسه با دی حدود 5/ 12درصد افت تیراژ داشتهاند. سایپا نیز تیراژی 29 هزار و 188 دستگاهی در دومین ماه زمستان امسال داشته که در مقایسه با ماه قبل از آن، حدود 22 درصد کاهش تیراژ را به خود میبیند. از آن سو پارسخودروییها نیز 11 هزار و 751 دستگاه محصول سواری را در یازدهمین ماه سال به تولید رساندهاند تا در مقایسه با دی، حدود یک درصد افت تیراژ را تجربه کنند. در مجموع، تیراژ بهمنماه خودروسازان 86 هزار و 84 دستگاه بوده که در مقایسه با ماه قبل از آن، 7/ 14 درصد افت را نشان میدهد.بدین ترتیب کاهش تولید تیبا،سمند، گروه پژو و پراید بیشترین سهم را در افت تولید ماهانه خودروسازان داشته است.
رشد تولید پژو
حال نگاهی به جزئیات آمار تولید سه شرکت خودروساز میاندازیم تا مشخص شود آنها در 11 ماه امسال چه افتوخیزی داشتهاند. در بین محصولات ایرانخودرو، گروه پژو (به جز پژو 2008) تیراژی 253 هزار و 133 دستگاهی در 11 ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2/ 14 درصد افزایش را نشان میدهد.آمار مورد نظر پژو 206، 405، پارس و 207 را شامل میشود و به نظر میرسد در این بین، بیشترین سهم تولید از آن 206 باشد. حال نگاهی به آمار 2008 میاندازیم. صورتهای مالی آبیپوشان پایتخت نشان میدهد خودروی موردنظر روندی نزولی در 11 ماه امسال داشته است. طبق آمار، تا پایان بهمن امسال پنج هزار و 623 دستگاه پژو 2008 در ایرانخودرو به تولید رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش 2/ 16 درصدی را نشان میدهد. خودروی 2008 محصول جوینتونچر ایرانخودرو و شرکت پژو بود که در سال 96 وارد بازار خودرو کشور شد. ایرانخودرو 16 هزار دستگاه از 2008 را پیش ثبتنام کرد، این در شرایطی است که با خروج پژو از ایران تولید این محصول فرانسوی نیز در ایران متوقف ماند.
اما تولید گروه سمند شامل سمند EF7 و LX از گروه پژو تبعیت کرده و رشد تولید را نشان میدهد. ایرانخودرو در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده است. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی 11 ماه امسال، 48 هزار و 704 دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار سبب افزایش 24 درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. تولید رانا نیز روند صعودی داشته است. ایرانخودرو توانسته تا پایان بهمن امسال 7 هزار و 933 دستگاه رانا تولید کند. این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته تنها 3 هزار و 369 دستگاه از این خودرو تولید کرده بود. بنابراین مقایسه این دو آمار رشد تولید 4/ 135 درصدی را نشان میدهد. اما آمار تولید دنا روندی نزولی دارد. ایرانخودروییها تا پایان بهمن امسال، 29 هزار و 52 دستگاه دنا را به تولید رساندهاند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 8/ 8 درصد کاهش تولید در این محصول را تجربه کنند.حال به سراغ سه محصول مونتاژی ایرانخودرو یعنی تندر 90، هایما و دانگفنگ میرویم. در بین محصولات مونتاژی ایرانخودرو اما تولید تندر 90 در بهمن ماه ادامه پیدا کرده است. آمار تولید ایرانخودرو نشان میدهد در دومین ماه زمستان، 149 دستگاه تندر 90 در این شرکت مونتاژ شده است. در مجموع طی 11 ماه امسال نیز هزار و 575 دستگاه تندر 90 در ایرانخودرو مونتاژ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5/ 86 درصد افت را نشان میدهد. به این ترتیب بهنظر میرسد که تولید رنو که از دی ماه امسال کلید خورد همچنان تداوم در ماههای آتی نیز داشته باشد.اما در بین دیگر مونتاژیهای ایرانخودرو دانگفنگ محصول چینی تیراژی دو هزار و 327 دستگاهی را تا پایان بهمن امسال از خود بهجا گذاشته تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 87 درصد افت را تجربه کند. دیگر محصول مونتاژی ایرانخودرو یعنی هایما نیز در حالی تداوم تولید را در بهمن ماه تجربه کرده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افت 7/ 46 درصدی داشته است.
کاهش ماهانه پراید
به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی 11 ماه امسال بهجا گذاشته است. در حالحاضر پراید همچنان بیشترین تیراژ را در سایپا دارد. این خودروساز تا پایان بهمن 175 هزار و 531 دستگاه پراید را در خطوط تولید خود نهایی کرده است. این تعداد پراید در مقایسه با سال گذشته رشد 2/ 34 درصدی داشته است. تولید تیبا دیگر محصول این خودروساز نیز در پایان بهمن ماه 98 به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید را نشان میدهد. این خودرو تا پایان بهمن امسال تیراژی 150 هزار و 92 دستگاهی از خود بهجا گذاشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9/ 21 درصد افزایش را نشان میدهد. سه محصول سراتو، چانگان و آریو نیز در بهمن ماه سال جاری هیچ تولیدی نداشتهاند.
طبق آمار منتشره شده توسط پارسخودرو این خودروساز تنها 348 دستگاه برلیانس را تا پایان بهمن ماه امسال به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با 11 ماه سال گذشته حدود 99 درصد افت تولید را تجربه کرده است. پارسخودروییها اما در بازه زمانی تحتبررسی، 7 هزار و 12 دستگاه کوئیک تولید کردهاند، این در شرایطی است که در بهمن ماه تولید ساینا در پارسخودرو متوقف بوده است.تولید پراید نیز همچنان در دستور کار پارسخودرو قرار دارد. مقایسه آمار تولید پراید در بازه زمانی ذکر شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد تولید 5/ 54 درصدی دارد. تا پایان بهمن ماه 85 هزار و 450 دستگاه پراید در پارسخودرو تولید شده است.اما نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده رنوتا پایان یازدهمین امسال در شرکت پارسخودرو بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در خطوط تولید این شرکت داشته است. طبق اطلاعات ارائهشده به بورس، در مجموع تیراژ خانواده تندر90 (شامل تندر معمولی، پارستندر، تندر اتومات و ساندرو) طی بازه زمانی تحتبررسی به 3 هزار و 533 دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با 11 ماه سال گذشته 91 درصد افت داشته است.