ماهان شبکه ایرانیان

قفسه‌ فروشگاه‌ها به سرعت پر می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این میان حرف و حدیث‌ها مبنی بر کمبود کالاهای اساسی در فضای مجازی پخش شده و خانواده‌ها از نگرانی اینکه با محدودیت صادراتی که در مرزها پیش آمده، ارزی برای خرید کالاهای اساسی وجود نخواهد داشت به همین جهت به فروشگاه‌ها می‌روند تا خرید چند ماه آینده خود را انجام دهند. اما دولت به‌خاطر پیش‌بینی افزایش خرید مردم در شب عید، میزان ذخایر کالاهای اساسی را به نحوی مدیریت کرده است که اکنون با دو برابر شدن تقاضا، بازار با التهابی مواجه نشود.

در این روزها که کرونا و بازار شب عید به‌هم گره خورده، بازار شایعات و اخبار درگوشی داغ شده است. خانواده‌ها، دوستان و همسایه‌ها به‌هم هشدار می‌دهند که برای چند ماه خرید کنید تا با کمبود کالایی مواجه نشوید! خیلی‌ها هم توی دل یکدیگر را خالی می‌کنند و می‌گویند به هر فروشگاهی که سر می‌زنند مواد شوینده و برخی کالاهای اساسی چون روغن، حبوب و... نیست.

جای سوزن انداختن نبود

برای آنکه وضعیت خرید کالایی مردم را رصد و گزارش واقعی از حال و روز فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنیم، صبح روز گذشته به چند فروشگاه زنجیره‌ای معروف سر زدیم. برخلاف آنچه که شنیده بودیم شرایط بسیار آرام بود. خانمی که در راهرو فروشگاهی که رفته بودیم، راه می‌رفت و مرتب به وضعیت قفسه‌ها نگاه می‌کرد، گفت: چند روز پیش به یکباره فروشگاه شلوغ شد، جای سوزن انداختن هم نبود، خیلی‌ها می‌گفتند فروشگاه‌های مواد غذایی کشور ایتالیا با آن همه کبکبه و دبدبه به‌خاطر کرونا خالی شد، حتماً در اینجا هم کمبود کالا رخ می‌دهد! او گفت: هر چه به مردم می‌گفتیم انبار ما پر است هیچ‌کس گوش نمی‌داد!

بهانه به تولیدکنندگان ندهید

صبح روز گذشته این فروشگاه روال عادی داشت، به‌نظر ما علت اصلی که باعث شد بازار و فروشگاه‌ها با کمبود کالا روبه‌رو نباشند، آماده باش دولت و تمام واحدهای تولیدی برای شب عید بود. همزمانی کرونا و شب عید سبب شد تا بازار با شوک جدید مواجه نشود. اگر مدیریت مصرف و خرید در بین خانواده‌ها صورت نگیرد کرونا هم بهانه‌ای خواهد شد برای برخی تولیدکنندگان که بخواهند قیمت محصولات خود را افزایش دهند. در ادامه گزارش ما را که به سه فروشگاه زنجیره‌ای سرک کشیدیم بخوانید.

خبری از دستکش یکبارمصرف نبود

در تمام فروشگاه‌هایی که ما رفتیم، خبری از دستکش یکبار مصرف نبود، اما غرفه داران به خریداران این کالا تأکید می‌کردند که بزودی دستکش توزیع می‌شود.

قفسه شوینده‌ها پر بود

در سه فروشگاه زنجیره‌ای که ما رفته بودیم، قفسه مواد شوینده و ضد عفونی‌کننده‌های سطوح خالی نبود و مردم به‌صورت احتکارگونه این کالای پرمصرف روزهای کرونایی را خرید نمی‌کردند. متصدیان فروشگاه مرتب در حال پر کردن قفسه مواد شوینده بودند و حتی چند کارتن پُر را کنار مواد شوینده گذاشته بودند تا مردم خیالشان بابت توزیع مواد شوینده و مایع دستشویی راحت باشد. یکی از شهروندان که در حال برداشتن مواد شوینده بود می‌گفت، از اقوام خود شنیده است که مواد شوینده قفسه فروشگاه‌ها خالی است اما الان با دیدن قفسه پر و کارتن‌های پر، نمی‌خواهد مازاد بر نیازش خرید کند. غرفه‌داری که به نظر مسئول رصد قفسه‌ها بود، گفت: چند روز پیش با سیل خریداران روبه‌رو شدیم و از آنجا که آماده نبودیم قفسه‌ها خالی شدن، ولی اکنون مرتب بار می‌آوریم تا مردم بدون دغدغه خرید کنند.

بدون محدودیت خرید می‌کردند

قفسه دیگری که مردم سراغ آن می‌رفتند، کنسرو‌ها بود. در این قفسه‌ها هم شاهد هیچ کمبودی نبودیم. از تن ماهی گرفته تا کنسرو لوبیا به وفور وجود داشت. در این میان باید اذعان کرد که خرید اکثر مردم معمولی بود و آنهایی هم که ولع خرید داشتند، بدون هیچ محدودیت و سهمیه‌بندی می‌توانستند چندین بسته کنسرو را در چرخ‌های خرید خود بگذارند.

روال عادی بود

در قفسه‌های مربوط به شیرینی و شکلات هم اوضاع خوب بود، هر چند که طی دو روز اخیر یکی از پرفروش‌ترین برندها به خاطر وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای نتوانسته بود محصولات خود را وارد بازار پایتخت کند اما از روز گذشته وضعیت آن برند معروف هم به روال سابق خود برگشته بود و متصدیان فروشگاه زنجیره‌ای در حال پرکردن قفسه‌ها بودند. در محصولات پلاستیکی هم شرایط کاملاً مناسب بود و ما در قیاس با ماه‌های گذشته هیچ کمبودی را ندیدیم.

مردم سراغ حبوب و ماکارونی رفتند

قفسه حبوب، روغن، رب، ماکارونی، رشته‌های سوپی و سایر اقلام مشابه پر و وضعیت عادی بود. در اکثر چرخ‌های خرید محصولات یاد شده دیده می‌شد و خریدها به گونه‌ای بود که برای یک خانواده 4 نفره برای دو ماه کافی بود. البته از یکی از خریداران علت خرید 6 بسته ماکارونی را پرسیدیم و او گفت: ماکارونی به نسبت سایر غذاها مقرون به صرفه‌تر است و در این روزها که قیمت اکثر کالاها گران شده ترجیح می‌دهد که مصرف ماکارونی را بیشتر کند. سراغ یخچال فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم رفتیم. این بخش در مقایسه با سایر بخش‌ها شلوغ‌تر بود اما آن شلوغی نبود که تاکنون تجربه نکرده باشیم. با توجه به اینکه چندسالی است مشتری فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم، در روزهای پایانی سال، حجم خرید و شلوغی فروشگاه‌ها خیلی بیشتر بود.

تغییر سبک خرید

به قول یکی از کسانی‌که مسئول پخش مواد پروتئینی در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود، از زمانی‌که قیمت کالاها بخصوص مواد پروتئینی گران شده است، مردم سبک خرید خود را تغییر دادند به گونه‌ای که آنها ترجیح می‌دهند کم خرید کنند و دوم اینکه سراغ اقلامی مثل حبوب و سویا بروند.

گوشت با تخفیف!

در لاین گوشت قرمز، همه نوعی گوشتی وجود داشت از خورشتی گرفته تا چرخ کرده. گوشت چرخ کرده (دام داخلی) با 15 درصد تخفیف ارائه می‌شد که این تخفیف باعث می‌شد مشتریان میل به خرید پیدا کنند. هر بسته گوشت قرمز چرخ کرده مخلوط برای شهروندان 55 هزار و 300 تومان تمام می‌شد.

در بخش ماهی هیچ کمبودی وجود نداشت و برعکس حجم زیادی از ماهی عرضه شده در یخچال، توسط مردم خریداری نشده بود.

فقط فیله نبود

یخچال گوشت مرغ هم پر بود اما با اینکه سه ساعت از زمان کار فروشگاه‌ها گذشته بود، فیله مرغ تمام شده بود. ران، سینه، بال، گردن و مرغ‌های جوجه کبابی و مزه دار شده به وفور در یخچال موجود بود. آنگونه که متصدی فروش می‌گفت تا آخر شب یخچال شارژ می‌شود و هیچ زمان قفسه این محصول پروتئینی خالی نمی‌ماند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان