اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شیوع بیشتر کرونا سقوط بازارهای جهانی سهام/ افت اقتصادی در انتظار کشورهای درگیر با ویروس

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ انتظار می‌رود که بازارهای سهام جهانی پس از نخستین نظرسنجی‌ها در رابطه با سلامت اقتصادی چین، هفته دیگر باز هم روند نزولی را ادامه دهند؛ چرا که با شیوع ویروس کرونا تولید کارخانه‌ها به طرز محسوسی کاهش یافته و بخش‌های خدمات این کشور در سرازیر سقوط افتاده‌اند.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در توضیح اینکه چگونه ویروس می‌تواند پیش بینی‌ها اقتصاد کشورهای درگیر را دچار تغییر کند، در گزارشی از افت سطح تولیدات مختلف خود در ماه فوریه خبر داد.

هفته گذشته با انتشار این ویروس به چهار قاره دیگر دنیا، بازارهای سهام سقوط کردند و با مشاهده گسترش شیوع مقامات بهداشت جهانی تهدید ویروس را به «بسیار پرخطر» تغییر دادند.

احتمالا این جدیدترین داده‌ها که تاثیر اقتصادی اقدامات پکن را برای مهار این ویروس اندازه‌گیری می‌کند، موجب وحشت سرمایه گذارانی شده است که هفته گذشته شاهد سقوط 11 درصدی بازارهای سهام جهان بودند، سرمایه گذارانی که در بدترین دوره هفت روزه بازارهای سهام پس از بحران سال 2008 گرفتار شده بودند.

در حالی که در جمهوری خلق چین بسیاری از ادارات و کارخانه‌ها حتی پس از پایان تعطیلات سال نوی چین مجبور به ادامه تعطیلات خود شدند، شاخص مدیران خرید رسمی چین (PMI)، به شکل گسترده‌ای میزان فعالیت‌های اقتصادی را تحت نظارت قرار داده و بر این اساس در گزارشی اعلام شد که این شاخص در ماه فوریه بیش از هر زمان دیگری در طول 12 سال گذشته کاهش داشته است، این گزارش از سوی اداره ملی آمار چین منتشر شده است. در این گزارش همچنین به کاهش قابل توجهی در میزان سفارشات داخلی و صادراتی و نیز انقباض در حال رشد بخش خدمات هم اشاره شده است.

تحلیل‌گران بر اساس نظرسنجی‌های مشابه عنوان کرده‌اند که اقتصاد ژاپن و کره جنوبی هم طی ماه آینده تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و این روند موجب سقوط هر چه بیشتر بازارهای جهانی سهام خواهد شد.

گفته می‌شود که شیوع این ویروس در حال حاضر زنجیره عرضه را در کارخانه‌های اروپا تحت تاثیر قرار داده، جایی که شرکت‌ها در تلاش هستند تا به تجهیزات حیاتی خود از شرق آسیا دسترسی داشته باشند.

سرمایه گذاران انتظار دارند تا طی چند روز آینده به نتیجه قطعی از این موضوع برسند که آیا این ویروس در ایالات متحده که بزرگترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد هم شیوع یافته است یا خیر؟ مساله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها تا چه اندازه آماده مقابله با این بیماری همه گیر هستند؟

گراهام تانکا مدیر ارشد سرمایه گذاری در شرکت سرمایه تانکا مستقر در نیویورک در این باره معتقد است: در حال حاضر علائم نشان داده شده از سوی بازارها بیانگر آن است که این شیوع می‌تواند بی حد و مرز مسیر خود را ادامه دهد، اما مشکل اینجاست که در حال حاضر نمی‌دانیم محدودیت‌های احتمالی چه چیزهایی هستند و اینکه نمی‌دانیم چه زمانی این شیوع به اوج خود خواهد رسید.

بورس‌های اوراق بهادار طی هفته گذشته در سطح جهانی حدود 5 تریلیون دلار (معادل 3.9 تریلیون پوند) از ارزش خود از دست داد. در پایان هفته گذشته شی جین پینگ رییس جمهوری چین به مقام‌های محلی اعلام کرد که مناطق کم خطر باید تولید و زندگی عادی را در شهرها از سر گیرند. دولت چین همچنین گزارش داد که در طول هفته گذشته کارخانه‌های بزرگ چین موفق شدند تا 85.6 درصد از ظرفیت تولید خود را بار دیگر فعال کنند.

تحلیل‌گران ING عنوان کرده‌اند: حتی راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها آن طور که به نظر می‌رسد مثبت نیست، حتی اگر تولید کارخانه‌های چین در ماه مارس بهبود یابد، باز هم خطر کاهش سفارش‌های صادراتی آن چیزی است که تولید را تهدید می‌کند. بر این اساس می‌توان تصور کرد که زنجیره تامین شکسته شود، به خصوص که کووید – 19 این بار در ژاپن، کره جنوبی، اروپا و ایالات متحده نیز در حال گسترش است.

گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که کارخانه‌های تولیدی خارج از استان هو بی که شیوع ویروس از آنجا آغاز شده است، نمی‌توانند با بیش از 75 درصد از ظرفیت خود کار کنند، در حالی که برخی از کارخانه‌ها در شرایط فعلی واقعا توان راه اندازی بیش از 25 تا 50 درصد ظرفیت خود را در شرایطی که بسیاری از کارگران در زادگاه‌های خود قرنطینه شده‌اند، ندارند.

08

شیوع این ویروس علاوه بر تولید، بر برگزاری همایش و کنفرانس‌های بین‌المللی نیز تاثیرگذار بوده است. در طول روزهای گذشته صدها همایش که از مدت‌ها قبل برنامه ریزی شده‌اند بر اساس توصیه‌های موکد مبنی بر عدم ایجاد اجتماعات بزرگ کنسل شد. روز شنبه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های بین‌المللی املاک که قرار بود 10 تا 13 مارس در کن فرانسه برگزار شود، تعویق افتاد و تاریخ جایگزین به ماه ژوئن موکور شد. برگزار کننده نمایشگاه در اطلاعیه خود توضیح داده است که به دلیل افزایش نگرانی‌ها ناشی از گسترش ویروس کرونا این رویداد که با حضور هزاران معمار و متخصص املاک برگزار می‌شود به تعویق افتاده است.

در پی گزارش 16 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه، دولت این کشور اجتماعات بیش از پنج هزار نفر را ممنوع اعلام کرده و وزیر بهداشت این کشور در این باره تاکید کرده است که همه اجتماعات بیش از 5 هزار نفری در محیط‌های بسته در سراسر کشور به طور موقت ممنوع است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان