انجمن ایمنی بزرگراه آمریکا سال 2019 را یکی از مرگبارترین سالها از نظر کشته شدن عابران پیاده طی 30 سال گذشته اعلام کرد. سال گذشته 6590 عابر پیاده در جادههای آمریکا کشته شدند. جایی که خودروهای چند تُنی و عابران در خط عابر پیاده با یکدیگر روبرو میشوند. پژوهشی جدید نشان میدهد هرچه
قیمت خودرو بیشتر باشد، احتمال اینکه حق تقدم را به عابران پیاده بدهد خیلی کمتر است.
این پژوهش همچنین بررسی کرد آیا رفتار رانندگان به جنسیت و رنگ پوست عابران هم بستگی دارد. دانشمندان این پژوهش را در دو خط عابر پیاده در لاسوگاس انجام دادند و متوجه شدند به ازای افزایش 1000 دلاری در قیمت خودرو، دادن حق تقدم به عابران پیاده 3٪ کاهش مییابد.
از 461 خودرو بررسی شده در این پژوهش، 28٪ آنها حق تقدم را به عابران پیاده دادند، البته جنسیت و نژاد عابر پیاده برای رانندگان مهم بود. رانندگان در 31٪ موارد حق تقدم را به خانمها و در 24٪ موارد حق تقدم را به آقایان دادند. همین موضوع در مورد نژاد عابران هم صدق میکند: رانندگان در 32٪ موارد حق تقدم را به سفیدپوستها و در 25٪ موارد حق تقدم را به غیر سفیدپوستها دادند.
اگرچه این پژوهش نشانگر اختلاف بین دادن حق تقدم به افراد با جنسیت و نژادهای مختلف است، اما رانندگان این پژوهش مورد مصاحبه قرار نگرفتند پس نمیدانیم دلیل اصلی این رفتار آنها چه بوده است. این پژوهش همچنین نشان داد رانندگان مرد و جوان رفتار پرخطرتری پشت فرمان دارند. همچنین ثروت رانندگان با رفتار غیراخلاقی آنها پشت فرمان رابطه مستقیم دارد.
خیلی عجیب است که با وجود افزایش امکانات ایمنی در خودروها توسط خودروسازان، مرگ عابران پیاده بیشتر شده است. اما خودروهای امروزی بزرگتر هستند و مردم به خرید خودروهای کراساوور بزرگ و شاسی بلند تمایل بیشتری پیدا کردهاند. شاید ندانیم دلیل بیتوجهی رانندگان به عابران چیست یا چرا شاهد افزایش مرگ عابران پیاده هستیم، اما امیدواریم این مشکلات طی سالهای آینده حل شوند.