بیایید با یک حقیقت کار را شروع کنیم؛ نیسان GT-R دیگر پا به سن گذاشته و قدیمی شده است، در 10 سالگی خود به سر میبرد و سخت است که با حریفان سوپر اسپرت مدرنتر به رقابت تنگاتنگ بپردازد. مشتریان نیز این مسئله را دریافتهاند چرا که فروش نیسان جی تی آر در ایالات متحده طی سال گذشته معادل 38 درصد افت داشته و به رقم 331 دستگاه رسیده است.
البته کمپانی نیسان یک بار دیگر دلیلی برای عاشق گودزیلا شدن به ما ارائه کرده است. شرکت ژاپنی نیسان به منظور گرامی داشت پنجاهمین سالگرد تولد نشان GT-R، نسخهای ویژه از نیسان GT-R را تحت عنوان 50th AE روانه بازار کرده است.
نیسان GT-R مدل 2020 دیگر یک خودروی پرفورمنس زیر صد هزار دلار نیست، بلکه بهای نسخه پریمیوم آن از 113هزار دلار شروع میشود که البته برای یک خودرو با طراحی سال 2009 کمی گران به نظر میرسد. پیشرانه نیسان GT-R مدل 2020 از نوع 3.8 لیتری v6 دستساز بوده و قادر به تولید نیروی معادل 565 اسب بخار قدرت و 633 نیوتن متر گشتاور است.
در این پیشرانه تنها توربوشارژرها نسبت به گذشته تقویت شدهاند و از جهات دیگر شاهد هیچ گونه تغییر فنی در این بین نیستیم. نسخه 50th AE نیسان جی تی آر از نظر فنی تفاوت خاصی با سایر مدلهای 2020 این خودرو ندارد و حدود 8500 دلار اضافه را بایست صرفا برای تغییرات ظاهری آن پرداخت کرد.
سه نوع رنگ خاص برای این خودرو در نظر گرفته شده که نسخه مورد بررسی در این جا با نوعی رنگ آبی موسوم به BAYSide و با 4 لایه پوششی محافظتی روکش شده است. تزئینات سفید رنگ نیز جلوه خاصی به GT-R نسخه 50th بخشیدهاند.
رینگهای آلومینیومی فورج کاری شده 20 اینچی و سر اگزوزهای همرنگ بدنه، ترمزهای برمبو 6 پیستون در جلو و 4 پیستون در عقب به رنگ برنزی و نشان 50th نشسته بر قسمت عقب خودرو، از جمله مهمترین و شاخصترین ویژگیهای ظاهری نیسان GT-R 50th AE محسوب میشود.
بیان نحوه رفتار نیسان GT-R و نوع قابلیتهای دینامیکی آن چندان سهل و راحت نیست. این خودرو هنوز هم میتواند از برخی جنبهها نظیر سرعت با حریفان مدرن به رقابت بپردازد؛ سرعت نیسان جی تی آر بسیار نفسگیر و کمنظیر است اما تجربه رانندگی که ارائه میدهد از حالتی سنتی و قدیمی برخوردار است.
با وجود استفاده از جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه، جوانب منفی زیادی در عملکرد آن مشاهده میشود که سر و صدای گاه و بیگاه تولید شده توسط این گیربکس، به ویژه در سرعتهای پایین یکی از آنهاست و در واقع میتوان نیسان جی تی آر را مجموعهای از سر و صداهای ناخواسته دانست.
با این وجود جنبههای خوشایندی هم در گودزیلای ژاپنی یافت میشود؛ به کمک سیستم چهار چرخ محرک و تایرهای دانلوپ، چسبندگی بسیار زیادی حین عبور از پیچها وجود خواهد داشت. سیستم تعلیق قابل تنظیم بوده و در حالت پیشفرض بسیار سفت ارزیابی میشود اما در حالت کامفورت نرمی سواری ارتقا پیدا خواهد کرد و GT-R را مناسب مسافرتهای طولانی خواهد ساخت.
عملکرد فرمان نیز بسیار دقیق و سریع است و هدایتپذیری خودرو را آسانتر میکند؛ غربیلک فرمان به خوبی با راننده به تعامل میپردازد و موجب ارتقای اعتماد به نفس او در عبور از پیچ ها میشود. قدرت فراوان، چسبندگی فوقالعاده و هندلینگ دقیق و بسیار مناسب، از جمله ویژگیهای مثبت نیسان جی تی آر به شمار میروند.
با وجود سن و سال نسبتا زیاد، نیسان GT-R از مشکل چندانی برای رقابت با حریفانی همچون پورشه911 یا ب ام و ام8 در پیست رنج نمیبرد اما اگر نیاز به فناوریهای کمک راننده بیشتری دارید تا لذت رانندگی برایتان دو چندان شود، این خودرو گزینه مطلوبی برای رفع نیازهای شما نخواهد بود.
در پایان به نظر میرسد خرید یک اتومبیل 10ساله، با وجود گزینههای بسیار مدرنتر در رنج قیمت 122هزار دلار کار چندان عاقلانهای باشد؛ با این حال طرفداران سنتی نیسان جی تی آر میتوانند از تغییرات ظاهری این مدل لذت ببرند و آن را به عنوان یادگار پنجاهمین سالگرد نشان GT-R به خانه ببرند.
مشخصات فنی 2020 Nissan GT-R 50th Anniversary
- پیشرانه: تویین توربوشارژ/ V-6
- توان خروجی: 565 اسب بخار/ 633 نیوتن متر
- جعبه دنده: 6سرعته اتوماتیک دوکلاچه
- انتقال قدرت: تمام چرخ محرک
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 3.2 ثانیه
- حداکثر سرعت: 315 کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت: 14.7 شهر/ 10.7 جاده
- وزن: 1783 کیلوگرم
- ظرفیت کابین: 4 سرنشین
- حجم صندوق: 250 لیتر
- قیمت نسخه پایه: 122هزار دلار