ماهان شبکه ایرانیان

کتاب هستی‌شناسی شعر نوی ترکیه چاپ شد

کتاب «جمهوری فدرال ابر» با ترجمه و بازسرایی ابوالفضل پاشا توسط نشر سولار منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب هستی‌شناسی شعر نوی ترکیه چاپ شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «جمهوری فدرال ابر» با پژوهش، ترجمه و بازسرایی ابوالفضل پاشا به تازگی توسط نشر سولار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب شامل مجموعه‌ی هستی شناسی یا همان آنتولوژی شعر نوی ترکیه است که مدخلش را بخشی به نام «سرآغاز» تشکیل می‌دهد. پاشا در این بخش شیوه‌ کار خود را در تهیه و گردآوری این اثر توضیح داده است.

سپس بخشی با عنوان دیباچه در کتاب درج شده که تحول‌های شعر ترکیه از سال 1860 تا دوره‌های بعدی در آن به تشریح بیان شده است. تحول‌های اجتماعی ترکیه از سال 1839 با فرمانی موسوم به «خط همایونی گلخانه» آغاز شد و این تحول‌ها، تغییر زیرساخت‌ها را در آن جامعه در پی داشت تا آن‌که از سال 1860 تحول‌های ادبی آغاز شدند و به مرور ادامه داشتند. در این خط سیر شاعران بسیاری به تجربه‌های جدیدی دست پیدا کردند تا آن‌که سرانجام بعد از حدود بیش از 60 سال، ناظم حکمت بعد از سفر به روسیه و آگاهی از شعر مایاکوفسکی توانست شعر بی‌وزن را تجربه کند.

در ادامه مطالب این کتاب به این مساله اشاره می شود که نخستین کتاب ناظم حکمت با نام «835 سطر» شامل شعرهای بی‌وزن او در سال 1929 منتشر شد و انقلابی بزرگ را در ادبیات ترکیه بنیان گذاشت. به این ترتیب، شعر ناظم حکمت در کتاب «جمهوری فدرال ابر»، مبنای نوگرایی شعر ترکیه در نظر گرفته شده است.

زندگی‌نامه و نمونه‌های شعر 57 شاعر دیگر ترک از دیگر مطالب این کتاب است که به غیر از مطالب مربوط به ناظم حکمت چاپ شده اند. آنتولوژی بزرگ شعر ترک که در سال 1987، در دو جلد و به همت «آتااول بهرام اوعلو» منتشر شده و یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در حوزه‌ شناخت شعر ترکیه است، از جمله منابعی است که ابوالفضل پاشا برای نوشتن کتاب «جمهوری فدرال ابر» از آن بهره برده است.

این کتاب با 850 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 500 هزار ریال چاپ شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان