ضدعفونی کردن خانه در برابر ویروس کرونا

این مطلب دربردارنده‌ی نکاتی است که توسط وزارت بهداشت (MOH) و آژانس ملی زیست محیط (NEA) سنگاپور انتشار یافته است. این مطلب در راستای اجرای اقدامات بهداشتی و حمایت از صاحبان مشاغل و کارکنانی منتشر شده است که در مکان های غیر درمانی و در معرض ویروس کرونا قرار دارند.

ضدعفونی کردن خانه در برابر ویروس کرونا

این مطلب دربردارنده‌ی نکاتی است که توسط وزارت بهداشت (MOH) و آژانس ملی زیست محیط (NEA) سنگاپور انتشار یافته است. این مطلب در راستای اجرای اقدامات بهداشتی و حمایت از صاحبان مشاغل و کارکنانی منتشر شده است که در مکان های غیر درمانی و در معرض ویروس کرونا قرار دارند.

راهکار‌های موقتی برای رعایت بهداشت محیطی و ضدعفونی کردن خانه و مکان های غیردرمانی که در معرض ویروس کرونا قرار دارند. این مطلب خاص مکان‌هایی است که حضور فعلی یا قبلی ویروس کرونا در آن ثابت شده است. اگر ترجیح می‌دهید برای ضدعفونی کردن خانه از خدمات شرکت های خدمات منازل استفاده کنید می‌توانید سری به بازار خدمات سنجاق بزنید و با ثبت درخواست قیمت نظافت منزل یا خانه تکانی با شرکت های نظافتی مختلف چت کنید و با توجه با امتیاز و سابقه ای که هر کدام دارند کار را به یکی از آنها بسپارید.

برای کسب اطلاعات درباره ی مکان هایی که افراد مبتلا به ویروس کرونا برای زمان محدودی در آن حضور داشتند به " راهکار های موقتی برای رعایت بهداشت محیطی و ضدعفونی کردن مکان هایی که افراد مبتلا به ویروس کرونا برای زمان محدودی در آن حضور داشتند" مراجعه کنید.

انتخاب واژه ی موقتی برای این راهکار ها به این دلیل است که قوه ی سرایت ویروس کرونا به طور دقیق مشخص نیست. این مطلب از اسناد راهنمای وزارت بهداشت سنگاپور و سازمان بهداشت جهانی گرفته شده است.

ضدعفونی کردن با وایتکس و سایر شوینده های صنعتی

 
  1. ویروس کرونا قادر است به مدت 2 تا 3 روز روی سطح مواد مختلف زنده بماند. بنابراین شستن سطوح آلوده به این ویروس بسیار اهمیت دارد.
  2. می توان از یک ضدعفونی کننده ی مناسب و موثر بر روی ویروس کرونا استفاده کرد. استفاده از مواد ضد عفونی کننده تنها با رعایت توصیه هایی که توسط تولید کننده ارائه شده، امکان پذیر است.در هنگام استفاده از این مواد، از زمان تماس کافی مواد ضدعفونی کننده با سطح اطمینان حاصل کنید. لطفا برای دسترسی به لیست ضدعفونی کننده ها به بخش "لیست موقتی محصولات خانگی و ترکیبات فعال برای ضدعفونی کردن کرونا ویروس" مراجعه کنید.
  3. می توان از وایتکس به عنوان پاک کنندگی و ضدعفونی کردن استفاده کرد (1واحد وایتکس را در 49واحد آب حل کنید، یا 1000ppm، یا طبق توصیه ی تولید کننده عمل کنید). این محلول می بایست پس از آماده شدن، مورد استفاده قرار بگیرد. توصیه می کنیم که سطح آلوده را حداقل 10 دقیقه در تماس با این محلول قرار دهید.
  4. می توان از الکل برای ضدعفونی کردن سطوحی که استفاده از وایتکس روی آن امکان پذیر نیست، استفاده کرد – مثلا فلز.

استفاده از لوازم محافظت شخصی (PPE) در هنگام کار با مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده ویروس کرونا

  1. از دستکش ها و روپوش های آستین بلند یکبار مصرف، عینک ایمنی، محافظ صورت و یا ماسک N95 استفاده کنید.
  2. از دست زدن به بینی یا دهان خودداری کنید (یکی از فواید عینک ایمنی این است که از لمس شدن چشم ها با دست جلوگیری می کند.)
  3. درصورتیکه دستکش ها کثیف یا سوراخ شدند، آنها ها را دور انداخته و دستکش جدید به دست کنید.
  4. همه ی لوازم شخصی یکبار مصرف خود را بعد از اتمام کار دور بیاندازید. در صورت استفاده از عینک ایمنی، آن را بعد از کار طبق توصیه ی تولید کننده ضدعفونی کنید.
  5. برای کسب اطلاعات دقیق تر به راهکارهای مناسب برای خلاص شدن از لوازم محافظتی یکبار مصرف مراجعه کنید.
  6. بعد از درآوردن هر کدام از لوازم یکبار مصرف بلافاصله دست خود را با آب و صابون بشویید.

توجه: استفاده از ماسک تنها با رعایت دستورالعمل استفاده از آن، موثر است. درصورتیکه ماسک به صورت فیزیکی آسیب دید، آن را دور بیاندازید.

راهکارهای مناسب برای پاکسازی مکان های غیر درمانی که درمعرض ویروس کرونا قرار گرفته‌اند

https://lh5.googleusercontent.com/2qc1rNOUtCBVvhjyb1zA6hG9RKnhn1rbiD87YF2f0bp77zNsIZ4NNOdaMkv-CU5TArMcaYyUfeb4Um_xyRPUacJO2dY4Tr7kqh-Xtvx8w1DkQ65E8zgFpMVziMhXxFPZHx-T6LNY

  1. قبل از اجرای اقدامات پاکسازی و ضدعفونی، مکان هایی را که فرد مبتلا به ویروس در آن حضور داشته است، قرنطینه کنید. این کار از ابتلای افراد سالم به ویروس جلوگیری می کند.
  2. در هنگام ضدعفونی کردن مکان هایی که فرد مبتلا به ویروس در آن حضور داشته، باید از لوازم محافظت شخصی یکبار مصرف استفاده کنید (بخش B). دستکش ها را در صورت آسیب دیدن یا کثیف شدن دور بیاندازید و دستکش جدید به دست کنید. بعد از اتمام کار، همه ی لوازم یکبار مصرف را دور بیاندازید. در صورت استفاده از عینک ایمنی، آن را بعد از کار طبق توصیه ی تولید کننده ضدعفونی کنید. بعد از درآوردن هرکدام از لوازم یکبار مصرف بلافاصله دست خود را با آب و صابون بشویید.
  3. لوازم پاک کننده را به حداقل برسانید.
  4. در مکان هایی که از مواد ضدعفونی کننده استفاده می شود، پنجره ها را برای تهویه هوا باز بگذارید.
  5. سطح زمین را با استفاده از مواد ضدعفونی یا محلول آب و وایتکس بشویید.
  6. دستشویی و تمام سطوحی که احتمال لمس شدن آنها را می دهید (مثلا دکمه ها،دستگیره ها، چفت ها، دسته ی صندلی، تکیه گاه صندلی، میز، کنترل نور یا هوا، کیبورد، کلیدهای برق و...) با مواد ضدعفونی کننده شیمیایی (طبق توصیه ی تولید کننده) پاک کنید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند. می توان از وایتکس به عنوان پاک کنندگی و ضدعفونی کردن استفاده کرد (1واحد وایتکس را در 49واحد آب حل کنید، یا 1000ppm، یا طبق توصیه ی تولید کننده عمل کنید). می توان برای پاک کردن سطوحی که استفاده از وایتکس روی آن امکان پذیر نیست از الکل (مثلا ایزوپروپیل 70 درصد یا اتیل الکل 70 درصد) استفاده کرد.
  7. دستشویی، یعنی کاسه ی توالت و محل های لمس شونده، را با مواد ضدعفونی کننده یا محلول وایتکس و آب تمیز کنید.
  8. تمام سطوح قابل لمس دیوار ها را با مواد ضدعفونی کننده یا محلول آب و وایتکس پاک کنید.
  9. تمام پرده ها، روکش های پارچه ای و ملحفه ها را جهت شست و شو با آب داغ در بیاورید. پارچه ها را با شوینده یا مواد ضدعفونی کننده در دمای 70 درجه سانتی گراد به مدت 25 دقیقه بشویید. در صورتی که منوی شستشوی ماشین لباسشویی دمای 70 درجه نداشت (یعنی کمتر از 70 درجه) باید از مواد ضدعفونی کننده ی شیمیایی قوی تر استفاده کنید.
  10. از یک شخص کارشناس برای شست و شو و ضدعفونی کردن تشک، بالش، کوسن و فرش هایی که مورد استفاده ی فرد مبتلا به ویروس قرار گرفته، کمک بگیرید.
  11. سطح زمین را مواد ضدعفونی کننده یا محلول وایتکس و آب تمیز کنید.
  12. بعد از اتمام کار، تمام لوازم پاک کننده ی پارچه ای و جاذب، مثل سر تی یا دستمال های پارچه ای را درون کیسه زباله بیاندازید. دستکش دست کنید و کیسه را درون کیسه زباله ی دیگری انداخته و با طناب ببندید.
  13. لوازم پاک کننده ی غیر جاذب را بعد از هر بار استفاده ضدعفونی کنید.در صورت امکان، لوازم ضد عفونی کننده را از دیگر وسایل پاک کننده جدا کنید.
  14. قبل از استفاده از سطل، آن را با قرار دادن در مواد ضدعفونی کننده یا محلول وایتکس و آب و یا آبکشی با آب داغ، ضدعفونی کنید.
  15. لوازم پاک کننده ی پارچه‌ای و جاذب ( مثلا سر تی یا دستمال های پارچه‌ای) را بعد از استفاده دور بیاندازید تا در صورت تماس با دیگر وسایل، آنها را آلوده نکنند.
  16. مواد ضدعفونی‌کننده یا محلول آب و وایتکس می‌بایست با دستمال نمداراستفاده شوند. از اسپری کردن این مواد خودداری کنید. چرا که تماس این مواد با سطوح به طور کامل صورت نگرفته و موجب به وجود آمدن ایروسل می‌شود. در هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده، باید از پخش شدن مایع در هوا و به وجود آمدن ایروسل جلوگیری به عمل آورد. به این منظور باید سطح زمین یا سطوح افقی را با حرکت رفت و برگشتی دست یا تی پاک کرد. دیگر روش‌های پاکسازی، مثل استفاده از هوای فشرده، باعث به وجود آمدن ایروسل شده و نباید مورد استفاده قرار گیرند.
  17. محل های ضدعفونی شده را ترک کرده و روز بعد در محل حاضر نشوید.
  18. برای اتمام کار پاکسازی، می‌بایست کیسه‌های زباله را از محیط خارج کنید.

رعایت جوانب احتیاط در محیط های ضدعفونی شده

  1. افرادی که مسئولیت پاکسازی را به عهده داشتند، می‌بایست بلافاصله پس از اتمام کار و درآوردن لوازم محافظتی یکبار مصرف، دست خود را با آب وصابون بشویند.
  2. تمام لوازم یکبار مصرف را درون دو کیسه زباله انداخته و آن را محکم ببندید و برچسب بزنید.
  3. این افراد باید نسبت به علائم حضور ویروس در بدن آگاه باشند و در صورت وجود این علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان