صدای انفجار مراسم تحلیف غنی را مختل کرد

خبرگزاری مهر: به نقل از بی بی سی، صدای انفجار در کابل، پایتخت افغانستان، همزمان با برگزاری مراسم اشرف غنی و عبدالله عبدالله شنیده شد.

در همین ارتباط گفته شده است که در هنگام سخنرانی عبدالله عبدالله در مراسم خود در کابل، صدای بلند چند انفجار شنیده شده است.

تاکنون مشخص نیست که انفجار ناشی از چه بوده و جزئیات بیشتری هم تاکنون در دست نیست.

با این حال برخی منابع اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد یک خمپاره به خودرویداخل ارگ ریاست جمهوری افغانستان اصابت کرده کرده است.

 

اشرف غنی خواستار حمایت رقبای سیاسی خود شد

اشرف غنی در جریان مراسمی تحت عنوان «سوگند ریاست جمهوری» از رقبای سیاسی خود خواست تا فرصت کار را به او بدهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «اشرف غنی»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان نفر اول و پیروز این انتخابات معرفی شده، با برگزاری مراسمی به عنوان «رئیس جمهور افغانستان» سوگند یاد کرد.

در این مراسم اشرف غنی از رقبای سیاسی خود خواست تا به او فرصت کار کردن بدهند و با همراه شدن با دولت او به افغانستان خدمت کنند.

اشرف غنی خطاب به شهروندان افغانستان گفت: حکومت از آن شماست و من خدمت رسان به همه شما هستم چه آنهایی که به من رای دادید چه آنهایی که انتخاب دیگر داشتید.

نامزد پیروز معرفی شده در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، همچنین پیروزی خود را «پیروزی ایده و تفکر جمهوریت» خواند و گفت: ما صلح با عزت می‌خواهیم.

به گفته اشرف غنی، صلح با عزت و با همت مردم در این کشور تامین خواهد شد.

در این مراسم غنی همچنین به زنان متعهد شد که از حقوق آنها دفاع کند و از رقبای سیاسی خود خواست تا توانایی های خود را جمع کنند تا مردم طعم صلح را بچشند.

در مورد زندانیان طالبان نیز غنی گفت: فردا در مورد رهایی زندانیان طالبان فرمانی را صادر خواهم کرد و در ازای رهایی این زندانیان ما شاهد کاهش قابل ملاحظه خشونت خواهیم بود که مردم آن را احساس خواهند کرد.

بر اساس سخنان اشرف غنی، رهایی پنج هزار زندانی طالبان از پیش شرط های این گروه برای آغاز گفت و گو با دولت افغانستان است و لذا هیات مذاکره کننده با طالبان فردا نهایی خواهد شد.

اشرف غنی در ادامه سخنان خود به روابط نامرئی میان داعش و طالبان اشاره کرد و گفت: حمله به مراسم سالگرد عبدالعلی مزاری نشان می‌دهد که روابط نامرئی ولی اساسی میان داعش و طالبان وجود دارد. طالبان دارای عقبه پشتیبانی برون‌مرزی اند و خواست ما این است که حامیان بیرونی طالبان،‌ مشخصاً یعنی پاکستان،‌ شامل روند صلح شوند.

چند برابر شدن درآمدهای افغانستان از دیگر وعده‌های اشرف غنی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بود که در این ارتباط گفت: در نتیجه پاکسازی نظام اداری، درآمد کشورش چند برابر خواهد شد.

غنی همچنین به افزایش صادرات محصولات کشاورزی و بهبود شاخصه‌های انسانی افغانستان در آینده نیز به عنوان برنامه‌های خود اشاره کرد.

سخنان اشرف غنی در این مراسم همزمان با برگزاری مراسم مشابه دیگری در کابل از سوی عبدالله عبدالله ایراد شده که در آن جا نیز عبدالله عبدالله به عنوان رئیس جمهور جدید افغانستان سوگند یاد کرده است.

 

عبدالله: اگر نتیجه تقلب را بپذیریم فاتحه دموکراسی در افغانستان خوانده می‌شود
رهبر تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در مراسم تحلیفش گفت که به تعهدش بر نپذیرفتن نتیجه تقلبی انتخابات پایبند است و درصورت پذیرفتن نتیجه اعلام‌شده از انتخابات باید فاتحه دموکراسی را خواند.

عبدالله عبدالله رهبر تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» پس از ادای مراسم سوگند گفت که برای صلح هیچ پیش‌شرطی ندارد و در مذاکرات با طالبان از ارزش‌های جمهوری و اسلامی دفاع خواهد کرد.

وی اظهار داشت که اگر در انتخابات سال 2014 میلادی به مصلحت تن نمی‌داد کشور به بحران می‌رفت اما این بار اگر نتیجه تقلب را می‌پذیرفت فاتحه دموکراسی خوانده می‌شد.

عبدالله با تأکید بر اینکه روابط افغانستان با کشورهای منطقه نیاز به بهبود جدی دارد نیز گفت که امروز جهان و منطقه وضع متفاوت دارند و نیاز به اعتمادسازی است.

رهبر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی افغانستان گفت که از استقلال و تمامیت اراضی این کشور دفاع خواهد کرد.

وی تأکید کرد که این کشور نباید به مرکز بحران بین‌المللی و مرکز فعالیت "تروریست‌ها" تبدیل شود.

عبدالله همچنین بدون ارائه جزئیات از ایجاد منشور تیم ثبات و همگرایی خبر داد که دارای 13 بخش است و براساس آن نیز کار دولت «فراگیر» خود را از امروز آغاز خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان