تعطیلات بدون برنامه هرگز

هر سال در هفته‌های پایانی اسفند، رسانه‌ها به نقل از کارشناسان تربیتی و روان‌شناسان کودک از برنامه‌ریزی تعطیلات نوروزی برای کودکان می‌نویسند.

تعطیلات  بدون برنامه هرگز

برنامه‌ریزى براى تعطیلات نوروزى

تحریریه زندگی آنلاین - د‌کتر پروانه صفایی مقد‌م -متخصص رو انشناسی بالینی : هر سال در هفته‌های پایانی اسفند، رسانه‌ها به نقل از کارشناسان تربیتی و روان‌شناسان کودک از برنامه‌ریزی تعطیلات نوروزی برای کودکان می‌نویسند که معمولا بر رعایت نظم و اعمال محدودیت‌هایی برای تماشای تلویزیون، بازی با رایانه، چرخیدن در فضای اینترنت و خواب و خوراک کودکان تاکید دارد، اما برنامه‌ریزی درست برای تعطیلات نوروزی با در نظر گرفتن نیازها و علایق کودکان از یک سو و در نظر گرفتن حد و مرزها از سوی دیگر چگونه باید صورت بگیرد تا مورد امتناع، بی‌توجهی و بی‌مهری آنان قرار نگیرد؟

در ایام نوروز، بخشی از روز باید به انجام تکالیف اختصاص یابد و طوری برنامه‌ریزی شود که سه یا چهار روز قبل از پایان تعطیلات، تکالیف به اتمام برسد و کودکان طی روزهای پایانی، بیشتر تفریح و استراحت کنند تا بعد از تعطیلات با نشاط به مدرسه روند، حتی برای کتابخوانی نیز باید زمانی را در تعطیلات اختصاص داد، ولی خیلی رسمی و خشک نباشد.

نه سحرخیزی، نه خوابیدن تا لنگ ظهر!

اما آیا برای خواب و بیداری کودکان طی تعطیلات باید اصول و مقرراتی قائل شد؟ با توجه به اینکه فصل بهار باعث تغییر در ریتم خواب می‌شود و بچه‌ها نیز در منزل هستند و به طور طبیعی تمایل به بی‌نظمی در برنامه بیداری و خواب‌شان دارند، بهتر است برای اینکه کودکان، بویژه مدرسه‌ای‌ها بعد از عید دچار مشکل نشوند، مقرراتی در نظر گرفته شود تا پس از شروع مدرسه مشکل کمتری داشته باشند، البته باید توجه داشت این مقررات به سختی زمان مدرسه رفتن نباشد. بهتر است در تعطیلات نوروزی قراری با فرزندان گذاشته شود که هر روز، ابتدا تکالیف مدرسه انجام شود و بعد از آن اجازه تماشای برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای، آن هم روزی یک تا دو ساعت به آنها داده شود، اما با توجه به اینکه امروزه کودکان بیشتر تمایل به بازی‌های رایانه‌ای دارند، چگونه و از چه راه‌هایی می‌شود آنها را به انجام بازی‌های فیزیکی تشویق کرد؟ یکی از شیوه‌های تشویق کودکان به بازی‌های تحرکی این است که والدین خودشان پیشنهاد دهند که در بازی‌هایی مانند فوتبال، والیبال و دوچرخه‌سواری با فرزندان‌شان سهیم شوند تا فضای شاد مضاعفی ایجاد شده و انگیزه بیشتری برای کودکان فراهم شود.

بیشتر بخوانید:

روش های کتاب خوان کردن کودک

مهمانی‌ها و عوارض ناخواسته آن در نوجوانان

نوجوانان هم در مهمانی‌ها معمولا دور هم جمع می‌شوند. نوجوان ما در تعطیلات عید با افرادی هم سخن می‌شود که در طول سال کمتر با آنان مراوده دارد!

بسیاری از بدآموزی‌ها می‌تواند در همین مهمانی‌ها شکل بگیرد (مثلا نوع رفتار و لحن صحبت آنان با والدین‌شان یا سیگار کشیدن پسر صاحب‌خانه). از طرفی نمی‌توان دید و بازدید سالی یکبار را هم ترک نمود. پیشنهاد می‌کنم از همین ایام عید استفاده کنیم و با افرادی که فرزندمان آنان را قبول دارد،‌ (مثلا برادرمان)‌ هماهنگ کنیم تا او به طور

غیر‌مستقیم با فرزندمان صحبت کند و آن بدآموزی را به نوعی رفع نماید!

شب‌نشینی با مهمان‌ها یا پای تلویزیون

مهمانی‌های نوروز در کنار فراغت و تعطیلی عید، موجب می‌شود تا فرزندان ما بیشتر با ما باشند. خیلی وقت‌ها همین بیشتر با هم بودن زمینه بروز دعوا و ناراحتی‌ها می‌شود. اگر کودک در مهمانی‌های عید، شیطنت می‌کند و دستورات شما را اجرا نمی‌کند، ایام تعطیل فرصت مناسبی برای کنار هم بودن و گفت‌ و‌ گو کردن است. پیشنهاد می‌کنم فرصتی را برای با هم بودن و با هم صحبت کردن ایجاد نماییم.

 

 هدف‌گذاری را فراموش نکنید

تعطیلات عید فرصت خوبی برای هدف‌گذاری در زندگی است. قسمتی از این اهداف را به هدف‌های ارتباطی و تربیتی اختصاص دهیم. با همسرمان جلسه‌ای بگذاریم و در مورد تغییراتی که باید در برخورد با فرزندان‌مان داشته باشیم صحبت کنیم.

 بیشتر بخوانید:

موفقیت تحصیلی فرزند‌ان مان را تضمین کنیم

 آموختن مهارت‌های ارتباطی

خوشبختانه امروزه مطالب رایگان و پولی متفاوتی در اینترنت وجود دارد، در زمینه رفع تعارض، مدیریت خشم، و بسیاری از موضوعاتی که آموختن آنها مستقیم و غیر مستقیم در تربیت فرزندان‌مان موثر است. 

 

 شیطنت و بداخلاقی فرزندان در مهمانی

نوروز فصل مهمانی رفتن است. کودکان می‌دانند که در مهمانی‌ها می‌توانند بیشتر شیطنت کنند ‌و پدر و مادر به خاطر مهمان هم که شده آن‌ها را دعوا نمی‌کنند! از طرفی در مهمانی‌ها زمان استراحت و تغذیه کودکان به هم می‌خورد و همین باعث بداخلاقی و کج خلقی فرزندان می‌شود. اگر از قبل به این مشکلات فکر شده باشد، می‌توان راحت‌تر آن‌ها را مدیریت نمود. برنامه‌ خواب فرزندمان را طوری تنظیم کنیم که در مهمانی سرحال باشد. برای خوراک فرزندمان هم،‌ برنامه‌ای بریزیم تا گرسنگی موجب بروز رفتارهای ناصحیح در او نشود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان