روش‌های تهیه مواد ضدعفونی کننده در منزل

یکی از راه‌های عدم انتقال کرونا ویروس از روی سطوح، دست‌ها و... به انسان، شست و شو و گندزدایی محل‌های در معرض خطر ویروس است اما از آنجایی که ممکن است ماده گندزدا یا ضدعفونی کننده مناسب در هر لحظه در دسترس نباشد.

روش‌های تهیه مواد ضدعفونی کننده در منزل

یکی از راه‌های عدم انتقال کرونا ویروس از روی سطوح، دست‌ها و... به انسان، شست و شو و گندزدایی محل‌های در معرض خطر ویروس است اما از آنجایی که ممکن است ماده گندزدا یا ضدعفونی کننده مناسب در هر لحظه در دسترس نباشد، آموزش تهیه این اقلام ضروری است.

به گزارش ایسنا، روش های تهیه مواد ضدعفونی برای دست به شرح زیر است:

- الکل اتیلیک: الکل اتیلیک 61 تا 71 درصد دارای تاثیر مناسب بر روی کروناویروس است. معمولا این الکل با غلظت 96 درصد در بازار موجود است که می‌توان از رابطه ساده زیر الکل اتیلیک با خلوص مورد نظر مثلا 70 درصد را تهیه کرد.

مثلا برای تهیه 200 میلی لیتر الکل 70 درصد از الکل غلیظ 96 درصد باید 146میلی لیتر الکل 96 درصد با 54 میلی لیتر آب رقیق شود. اگر ظرف مدرج در اختیار ندارید می‌توانید سه حجم پیمانه الکل را با یک حجم آب مخلوط کنید.

همچنین برای تهیه ماده ضدعفونی دست با پایه الکل، گلیسرول و پراکسید می‌توان با ترکیب مواردی که ذکر می‌شود به ماده مورد نظر رسید.

الکل اتیلیک 96 درصد به میزان 833 میلی لیتر، پراکسید هیدروژن 3 درصد به میزان 42 میلی لیتر، گلیسرول 98 درصد به میزان 15 میلی لیتر و آب مقطر یا جوشیده سرد شده 110 میلی لیتر.

تهیه مواد گندزدا برای سطوح، وسایل و سرویس‌های بهداشتی

برای گندزدایی سطوحی مانند دیوار، کف، سطوح میز و صندلی و دستگیره، درب و پنجره، وسایل و ظروف در صورت نیاز مناسب ترین ماده گندزدا محلول کلر 0.1 درصد است که می‌توان به روشی که در ادامه می‌آید آن را تهیه کرد:

به طور ساده به ازای هر یک لیتر آب (4 لیوان)، 2 قاشق غذاخوری آب وایتکس با غلظت 5 درصد خریداری شده از فروشگاه‌های معتبر را اضافه کرده و در ظرفی با  درب بسته ترجیحا پلاستیکی ریخته و درب آن را ببندید. دقت کنید محلول را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. محلول کلر تهیه شده به مدت 24 ساعت قابلیت استفاده برای گندزدایی سطوح به صورت اسپری یا با استفاده از دستمال مرطوب را دارد.

بنابر اعلام دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه شهید بهشتی، همچنین برای گندزدایی البسه باید از محلول کلر با غلظت 0.05 درصد استفاده کنید؛ چراکه غلظت‌های بالاتر باعث ایجاد لکه روی البسه می‌شوند. این محلول طبق فرمول ذکر شده برای سطوح تهیه می‌شود و البسه را باید به مدت 15 دقیقه در این محلول غوطه ور کرده و سپس شستشو داد.

بیشتر بخوانید:

چگونه در خانه مایع ضدعفونی‌کننده درست کنیم؟

چگونه در منزل محلول ضدعفونی کننده بسازیم؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان