صادرات خفاش توسط هواپیمایی ماهان واقعیت دارد؟

یکی از شایعاتِ که در روزهای اخیر به شدت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، شایعه صادرات خفاش توسط هواپیمایی ماهان است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، پس از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور که سلامت جسمی مردم را به خطر انداخت عده‌ای نیز در فضای مجازی با انتشار شایعات گوناگون پیرامون این بیماری سلامت روان مردم را به خطر انداختند. یکی از این شایعات که در روزهای اخیر به شدت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، شایعه صادرات خفاش توسط هواپیمایی ماهان است.

این شایعه اولین بار در کانال تلگرامی علی جوانمردی خبرنگار صدای آمریکا منتشر شد. جوانمردی در کانال خود نوشت:‌ "سال گذشته در جنگل‌های شمال و کوھستان‌های کرمانشاە خفاش شکار می کردند تحت عنوان با ارزش بودن لانە آن زیرا افرادی از تهران ھر خفاش و بە گفتە خود لانە را ۵۰۰ هزار تومان می خریدند و گفته بودند برای خارج از ایران و تولید دارو خفاش ھا را لازم دارند. زیرا بە گفتە آن ھا بزاق دھان خفاش با ارزش است. این خفاش ھا بە چین صادر می شد و هواپیمایی ماھان بعنوان عامل صادرات مرموز این خفاش ھا، ھیچگاە توضیح نداد."

اما اصل ماجرا چیست؟ ماجرای شکار خفاش‌ها و فروش لانه آن‌ها مربوط به سال ۹۷ می‌شود، مساله‌ای که علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست هم را بیشتر شایعه می‌داند و معتقد است "افراد برای سودجویی بیشتر" دست به این کار می‌زنند.

تیموری در خصوص مسائل مطرح شده در خصوص خاصیت درمانی که برای لانه خفاش مطرح شده است به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید:‌ "اگر مایعه‌ای در لانه خفاش است که برای درمان برخی بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود، باید وزارت بهداشت در این خصوص ورود کند مانند پاد زهرهای مار و یا عقرب که وزارت بهداشت بر آن نظارت دارد و سازمان محیط زیست نیز برای برداشت مار و استفاده از زهر آن مجوز صادر می‌کند."

از سوی دیگر عده‌ای اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر وجود ماده‌ای شفابخش در بزاق دهان خفاش را دالّ بر صحت شایعات مطرح شده می‌گیرند. خبرگزاری ایسنا در این باره می‌نویسد: «نتایج یک آزمایش جدید نشان داد بزاق خفاش‌های خون آشام که فقط از خون تغذیه می‌کنند، می‌تواند جان قربانیان سکته مغزی را نجات دهد.»

این درحالی است که بر اساس اعلام دانشنامه پستانداران ایران خفاش‌های ایران از گونه میوه‌خوار و حشره‌خوار هستند و هیچ خفاش خون‌آشامی در ایران وجود ندارد.

اما سوال اساسی درباره ویروس کرونا منبع این ویروس است، آیا به راستی سوپ خفاش منبع این ویروس بود؟ بر خلاف آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود دانشمندان چینی «مورچه خوار» را عامل احتمالی و اصلی انتقال کرونا یا کوید ۱۹ به انسان‌ها می‌دانند.

پژوهشگران چینی احتمال می‌دهند که ویروس جدید کرونا از طریق گونه‌ای مورچه‌خوار به انسان منتقل شده باشد. این حیوان در چین مصرف خوراکی و دارویی دارد و در بازار غیرقانونی حیوانات وحشی شهر ووهان عرضه می‌شده است.

دانشمندان چینی می‌گویند مشخصات ژنیتکی ویروس جدید کرونا با ویروس‌هایی که در بدن پانگولین‌ها یافت شده ۹۹ درصد هم‌پوشانی دارد.

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین به نقل از پژوهشگران چینی می‌گوید با توجه به تازه‌ترین یافته‌ها مورچه‌خوار پولکدار محتمل‌ترین میزبان ویروس جدید کرونا در مسیر انتقال آن به انسان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان