ایثار اجتماعی به قلم دستیار ویژه رییس بنیاد شهید

دکتر محبوب شهباری مشاور عالی و دستیار ویژه رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران یادداشتی با عنوان ایثار اجتماعی در تقابل با کرونا منتشر کرده است.

ایثار اجتماعی به قلم دستیار ویژه رییس بنیاد شهید

به گزارش ایسنا، در متن محبوب شهبازی پیرامون ایثار اجتماعی آمده است: «از آنجا که یک مسأله اجتماعی می‌تواند زندگی روزمره مردم را تحت تأثیر قرار دهد، آنها درباره‌اش می‌اندیشند و به دنبال راه‌حل هستند. در چنین شرایطی است که مردم از مدیران و نهادهای اجتماعی مربوطه انتظار دارند برای رفع مسأله یا کنترل آن اقدام کنند. از نکات مهم در تقابل با یک مسأله اجتماعی، شیوه صحیح مواجهه با آن توسط مردم و مسئولان است. بدیهی است اگر این مواجهه به‌صورت نادرستی انجام شود، انرژی جامعه را هدر می‌دهد و بر دامنه مشکل می­‌افزاید.

تجربه جامعه‌ایران در دهه‌های اخیر نشان داده که می­توان با روحیه مشارکت، همدلی، فداکاری، ایثار و همبستگی اجتماعی و با تکیه بر ذخایر ارزشی، فرهنگی و تاریخی خود بر بحران‌ها غلبه کرد. در این راستا، یکی از موارد مهمی که باید موردتوجه قرار گیرد، شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ارزش‌آفرین جامعه و بهره‌گیری مناسب از آنها جهت حل مسأله است.

دراین‌باره می­‌توان به نمونه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره کرد؛ ارتش عراق در ماه‌های آغازین شروع جنگ، موفقیت‌هایی کسب کرد، اما زمانی که جامعه‌ایران؛ به‌درستی ذخیره‌های ارزشی و فرهنگی خود در مقابله با متجاوز را شناخت و روحیه ایثار و فداکاری فرصت بروز و ظهور پیدا کرد، شرایط به نفع ایران تغییر کرد. ارزش‌های اسلامی و انقلابی و روحیه ایثار و گذشت توانست مشارکت همه مردم را جلب کند و تبلور آن، حضور داوطلبانه آحاد جوانان در جبهه‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ مادی و معنوی مردم، از آنان بود. نتیجه آنکه، جامعه‌ایران توانست مسأله اجتماعی مهمی مانند تهاجم خارجی را حل کند و بر دشمن غلبه کند.

پس‌ ازآن نیز مسائل اجتماعی دیگری با حضور و مشارکت مردم حل‌شده یا تقلیل یافته‌اند که مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان، ازجمله آنهاست. مسأله اجتماعی – بهداشتی کرونا که امروز جامعه جهانی و به‌تبع آن جامعه‌ایران با آن روبروست، یک مسأله نوپدید است که در دهه‌های اخیر نظیر آن کمتر در دنیا مشاهده‌شده است. نسل امروز بیماری‌های واگیر مانند وبا، سل و غیره را تجربه نکرده است.

بنابراین در رویارویی با ویروس کوید19، دچار ترس، اضطراب و استرس است. در چنین شرایطی، هر جامعه‌ای متناسب با ذخایر و توانمندی‌های معنوی و مادی خود می‌تواند عواقب مسأله را کاهش دهد و بر آن غلبه کند. پیشرفت‌های اخیر پزشکی جامعه ایران و گسترش شبکه بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور، ایران را به یکی از کشورهای قدرتمند منطقه، به لحاظ سیستم بهداشت و درمان، تبدیل کرده است. شاهد این مدعا حضور گسترده مردم کشورهای خاورمیانه، جهت درمان در بیمارستان‌های ایران است.

مهم‌تر آنکه، در روزهای اخیر مشاهده می‌شود کادر درمانی بیمارستان‌ها با روحیه عالی و خستگی‌ناپذیر و با ایثار و فداکاری که حاکی از وجود ارزش‌های متعالی معنوی و انسانی در وجود آنهاست، مشغول خدمت‌رسانی به بیماران هستند. این روحیه ایثارگرانه از نوع همان ارزش‌های معنوی و ذخایر فرهنگی است، که جامعه ایران، مسأله جنگ را به‌واسطه آن حل کرد.

مشارکت آحاد مردم و مسئولان در مقابله با انتشار ویروس کوید 19 و کاهش ابتلا به آن و همراهی با توصیه‌ها و اقدامات پزشکان و متخصصان در روزهای اخیر به‌وضوح دیده می‌شود. این مشارکت و همدلی بین مردم، ناشی از ذخیره‌های ارزشی و معرفتی اسلامی-ایرانی است که مهربانی، همکاری، ایثار و نوع‌دوستی حاصل آن است. بی‌تردید ملت ایثارگر ایران اسلامی همچون همیشه با اتکا به روحیه ایثار به‌عنوان یک قدرت شگرف اجتماعی می‌توانند بر بحران‌های مختلف فائق آیند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر