با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت می‌گیرد

غلبه بر ویروس‌ها با کمک نوع جدیدی از فناوری کریسپر

پژوهشگران آمریکایی، نوع جدیدی از فناوری کریسپر را ابداع کرده‌اند که می‌تواند به غلبه بر ویروس‌های گوناگون کمک کند.

غلبه بر ویروس‌ها با کمک نوع جدیدی از فناوری کریسپر

به گزارش ایسنا و به نقل از ردیت، بررسی‌های ژنتیکی مبتنی بر کریسپر، به دانشمندان در تشخیص ژن‌هایی کمک می‌کنند که نقش مهمی در شناسایی کم‌خونی داسی‌شکل، ایمنی‌درمانی سرطان، متاستاز سرطان ریه و بسیاری از بیماری‌های دیگر دارند اما این بررسی‌ها، با محدودیت‌هایی همراه هستند زیرا تنها می‌توانند DNA را اصلاح کنند و هدف قرار دهند. ممکن است که هدف قرار دادن DNA در بسیاری از نواحی ژنوم انسان، موثر نباشد و ارگانیسم‌های دیگری مانند کروناویروس یا ویروس آنفلوآنزا را نمی‌توان با بررسی‌های کنونی کریسپر هدف قرار داد.

پژوهشگران "دانشگاه نیویورک"(NYU)، نوع جدیدی از فناوری کریسپر را در آزمایشگاه ابداع کرده‌اند که می‌توان با کمک آن، آران، آر.ان‌.ای را هدف قرار داد.

پژوهشگران در بررسی‌های اخیر خود، نوعی آنزیم موسوم به "Cas13" را مشخص کردند که به جای DNA، آر.ان‌.ای را هدف قرار می‌دهد. آنها با استفاده از Cas13، پلتفرم مطلوبی را برای بررسی‌های ژنتیکی آر.ان‌.ای در سلول‌های انسان مهندسی کردند. از این فناوری می‌توان برای درک بسیاری از جنبه‌های تنظیم آر.ان‌.ای و شناسایی عملکرد آر.ان‌.ای‌ های رمزگذاری نشده استفاده کرد.

پژوهشگران با هدف قرار دادن هزاران ناحیه متفاوت در آر.ان‌.ای انسان، یک مدل پیش‌بینی مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کردند که می‌تواند به پیشبرد شناسایی آر.ان‌.ای‌ ها با کمک آنزیم  Cas13 کمک کند. این فناوری در یک وبسایت قرار می‌گیرد تا بتواند پژوهشگران را برای پیش‌بینی کارآیی آر.ان‌.ای و هدف قرار دادن آن یاری دهد.

دکتر "نویل سانجانا"(Neville Sanjana)، استادیار زیست‌شناسی دانشگاه نیویورک و از نویسندگان این پروژه گفت: ما انتظار داریم که آنزیم‌های Cas13 بتوانند تاثیر قابل توجهی بر زیست‌شناسی مولکولی و کاربردهای پزشکی داشته باشند و کارآیی بهتری را شامل شوند. هدف ما این بود که با کمک یک پژوهش عمیق و سیستماتیک، اصول مهم و مدل‌سازی پیش‌بینی را برای ارائه موثرترین طراحی فراهم کنیم.

این پژوهش، در مجله "Nature Biotechnology" به چاپ رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر