به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران با انتقاد از نحوه عملکرد و تعامل بانک آینده با شرکت متروی تهران، اظهار کرد: در روزهای انتهای سال 1397 مبلغ یک هزار و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت با همکاری دولت محترم و بانک مرکزی برای توسعه مترو فراهم شد، قاعدتاً در سال 98 باید این مبلغ در اختیار شرکت مترو برای توسعه خطوط قرار میگرفت.
او با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن و بانک آینده به عنوان بانک عامل اقدام به فروش این اوراق در پایان تیرماه 98 کردند، خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن پس از فروش اوراق، با تاخیر کمی با پذیرش تضامینی که شهرداری تهران ارائه داده بود مبلغ 390 میلیارد تومان اوراق مشارکت سهم خود را پرداخت کرد، اما علیرغم همکاری بانک مذکور، بانک آینده مبلغ 910 میلیارد تومان اوراق مشارکت را با وجود سود قابل توجهی که برایش دارد به شهرداری تهران پرداخت نمیکند.
امام با اشاره به اینکه نحوه تعامل و عملکرد بانک آینده، برنامهریزیهای شرکت مترو در سال 98 به ویژه در نیمه دوم سال را دچار وقفه کرد، گفت: مقرر بود با مبلغ اوراق مشارکتی که نزد بانک آینده بلاتکلیف باقی مانده است 7 کیلومتر و 6 ایستگاه دیگر از خط 6 و نیز 4 ایستگاه دیگر از خط 7 تکمیل و به بهره برداری برسد.
او افزود: در طول ماههای گذشته با وجود پیشنهاد املاک متفاوت و از بهترین املاک شهرداری به بانک آینده، عدم همکاریهای این بانک در رعایت ضوابط ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران عنوان کرد: گویا سیاست مدیران فعلی بانک آینده نبود اطمینان به شهرداری تهران است و میگویند باید با رعایت تمام ضوابط حقوقی و در پروسه و بوروکراسیای طولانی، اسناد مربوطه را بپذیریم. در نتیجه تاکنون هر ملکی که به این بانک پیشنهاد شده است یا نپذیرفته است یا در فرایندهای طولانی اداری این موضوع را بلاتکلیف رها کرده است.
امام با اشاره به اینکه جای سوال است که چرا بانک آینده با وجود اینکه در بخشهای دیگری نیز با شهرداری تهران همکاری میکند سیاست خود را مبنی بر بی اعتمادی به شهرداری قرار داده است، گفت: جای تاسف دارد، زیرا این بی اعتمادی باعث پایمال شدن حق مردم تهران میشود. این در حالی است که علیرغم برخی تصورات در این خصوص که شاید چالشهای مالی بانک آینده باعث شده این منابع در ماههای گذشته در جای دیگر هزینه شده و در حال حاضر بانک نقدینگی لازم برای پرداخت سهم و اوراق مشارکت شهرداری تهران را نداشته باشد، بعید است با توجه به توانمندی و سابقه بانک مذکور چنین مطلبی صورت پذیرفته باشد.
او با اشاره به اینکه شرکت مترو تهران علاوه بر پرداخت سهم 50 درصدی خود برای تضمین اوراق مشارکت سهم 50 درصدی تضامین دولت را نیز ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در این مدت اصل و سود اوراق مشارکت را نیز باید پرداخت کنیم و این به معنی یک ضرر بزرگ علاوه بر بلاتکلیف ماندن بهره برداری از ایستگاههای جدید است.
مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به این که توسعه مترو یک ضرورت برای شهر و هر گونه اختلال در توسعه آن به معنی دامن زدن به ترافیک و آلودگی هوای تهران است، خاطرنشان کرد: سایر بانکها به دلیل درک اهمیت این ضرورت با وجود بدهیهایی که شهرداری به آنها دارد با شرکت مترو برای توسعه خطوط همکاری میکنند، اما بانک آینده با وجود این که شهرداری هیچ بدهیای به این بانک ندارد نه تنها همکاری نمیکند، بلکه به بهانه بی اعتمادی، با نپذیرفتن تضامین مختلفی که ارائه شده و نیز طولانی کردن فرآیند اداری، حق مسلم شهروندان را به شرکت مترو پرداخت نمیکند.
مدیر عامل شرکت مترو با بیان این که نحوه رویکرد بانک آینده، مردم تهران را از 10 ایستگاه جدید در خطوط 6 و 7 محروم کرده است، اظهار کرد: با تاثیری که بهره برداری از یک ایستگاه مترو در کاهش گرههای ترافیکی و آلودگی هوا دارد میتوان تصور کرد که این رویکرد چه اجحاف بزرگی در حق تهران به ویژه در حوزه آلودگی هوا و ترافیک انجام داده است. از سوی دیگر شرکت مترو برای پرداخت مطالبات کارگران و پیمانکاران با چالش مواجه است که حل هر چه سریعتر این موضوع نیز از دید ما از ضرورت ویژهای برخوردار است.
امام در پایان با اشاره به اینکه از مراجع مرتبط همانند بانک مرکزی و سایر نهادهای بالادستی و نظارتی درخواست رسیدگی به این موضوع را داریم، گفت: در صورتی که بانک آینده به اظهار نظر این مراجع نیز عمل نکند مطمئنا تبعاتی گریبانگیر مسبب این آسیب بزرگ خواهد شد که برای آینده فعالیتها خصوصاً در تعامل با شهرداری تهران خوشایند نخواهد بود.