/مالیات سکه در سال ۹۸/

مالیات سکه با ابهاماتش به ۹۹ رسید!

در حالیکه سازمان امور مالیاتی خرید سکه از شبکه بانکی در سال ۱۳۹۸ را مشمول پرداخت مالیات کرده بود و این طرح توانایی بسزایی در درآمدزایی و کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه داشت،‌ با پایان سال ۱۳۹۸ این سازمان اطلاعات و جزئیات دقیقی از میزان دریافت مالیات یا جریمه نپرداختن مالیات اعلام نکرده و مالیات سکه با ابهام وارد سال ۱۳۹۹ شد.

مالیات سکه با ابهاماتش به 99 رسید!

به گزارش ایسنا، خرداد 1398 بود که سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه‌ای اعلام کرد تمامی خریداران سکه که در سال 1397 که نسبت به دریافت حداکثر 200 سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند و فقط خرید زیر 20 سکه معاف از مالیات است.

نحوه تعیین این مالیات و پرداخت آن این گونه است که دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی که در سال 1397 سکه خود را دریافت کرده‌اند، تا 20 سکه معاف از مالیات هستند و برای کسانی که بیش از 20 سکه دریافت کرده‌اند، نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه یک میلیون و 500 هزار ریال مالیات مقطوع، نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه دو میلیون ریال مالیات مقطوع و نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه به ازای هر سکه دو میلیون و 500 هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است.

جریمه نپرداختن مالیات سکه

مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک‌جا در خردادماه 1398 نداشتند، می‌توانستند حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی، مالیات خود را پرداخت کنند.

عدم پرداخت به موقع مالیات یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادماه 1398 خواهد بود.

چه مشاغلی مشمول مالیات سکه نمی‌شوند؟

همچنین اعلام شد، صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند، اما مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند که موعد ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی خردادماه و برای اشخاص حقوقی تیرماه است.

این ابلاغیه پس از مطرح شدن واکنش‌های منفی و مثبتی را همچون نحوه دریافت اطلاعات در این زمینه، قانونی بودن این طرح، ابلاغ طرح مالیات بر سکه قبل از مالیات بر عائدی سرمایه در آن زمان و اینکه چرا سازمان امور مالیاتی باید از سکه‌هایی مالیات بگیرد که بر اساس گفته مسئولان بانک مرکزی قرار بود معاف از مالیات باشند، را در پی داشت‌.

این انتقادات وقتی شدت گرفت که اعلام شد، این مالیات به نرخ روز سکه اخذ می‌شود که در این حالت ممکن است فردی سکه را از چند ماه قبل با یک مبلغ مشخص پیش‌خرید کرده باشد اما مالیات بر سکه به نرخ روز از او گرفته شود.

وزیر اقتصاد درباره ابلاغ طرح مالیات بر سکه قبل از مالیات بر عائدی سرمایه در آن زمان به ایسنا توضیح داد که این طرح در حال حاضر دارای مبانی قانونی است و البته طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم در آینده‌ای نزدیک برای ارائه به مجلس آماده خواهد شد.

وی همچنین درباره مالیات بر معاملات سکه که توسط دلالان در بازار رسمی معامله می‌شود نیز، اعلام کرد که سعی داریم برای اخذ مالیات از کسانی که سکه از صرافی‌ها خریده‌اند نیز به تراکنش‌های بانکی آنها ورود کنیم.

مالیات بر سکه کاملا قانونی است

قانونی بودن یا نبودن این طرح، یکی از ابهامات در این زمینه بود که دژپسند به آن اینگونه پاسخ داد که این مالیات براساس قانون مالیات بر عملکرد گرفته می‌شود و قانون مالیات بر عملکرد کاملاً متعلق به عملکرد افراد در گذشته است.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، قانون در این زمینه اجازه داده که حتی تا 10 سال گذشته نیز عملکرد افراد را بررسی و مالیات مشمول را وصول کنیم؛ لذا این اطمینان را به مردم می‌دهم که هر نوع مالیاتی که اخذ شده و می‌شود با استناد به تکالیف قانونی و به موجب قانون است.

خرید 38 هزار سکه توسط یک نفر!

علاوه براین، رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که سال 1397 بیش از پنج میلیون و 890 هزار قطعه سکه بهار آزادی فروخته شد که 102 هزار نفر در کشور این سکه‌ها را خریدند. همچنین، 58 هزار نفر از این افراد کمتر از 20 قطعه سکه خریدند که طبق قانون مشمول مالیات نمی‌شوند اما 490 نفر بیش از هزار قطعه سکه خریده‌اند که 38 نفر هر کدام بیش از 5000 قطعه سکه خریده‌اند و یک نفر هم به تنهایی 38 هزار سکه بهار آزادی خریده است.

به گفته پارسا، قیمت سکه خریده شده توسط این افراد حدود یک میلیون و 300 هزار تومان بوده، در حالیکه اکنون این نرخ چند برابر شده و ثروت و سود بادآورده‌ای را برای این افراد ایجاد کرده که سازمان امور مالیاتی باید از آنها مالیات دریافت کند.

سرنوشت پرابهام مالیات بر سکه در سال 98

اما با وجود همه انتقادات وارد شده به این طرح، سازمان امور مالیاتی با تعیین کف 20 سکه برای مشمول مالیات شدن خریداران، سعی کرده ضربه این طرح را بیشتر متوجه طبقات بالاتر یا حتی سفته‌بازان کند و باتوجه به اینکه این سازمان در چنین طرح‌هایی نماینده بیت‌المال است و اگر بتواند واقعاً به هدف بزند و سفته‌بازان را تنبیه کند، علاوه بر کسب درآمد، می‌تواند جلوی رواج سفته‌بازی‌ در بازار را هم بگیرد.

طبق بودجه سال 1399 که در آن درآمدهای مالیاتی حدود 195 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است،‌ نسبت به درآمدهای مالیاتی مصوب امسال 23 هزار میلیارد تومان افزایش باید داشته باشد.

با این حساب، از آنجا که بخش زیادی از درآمدهای دولت در سال 99 باید به وسیله مالیات محقق شود، سازمان مالیاتی به عنوان هرم اصلی عملیاتی کردن این موضوع، در حالیکه می‌توانست از طرح مالیات بر خرید و فروش سکه هم درآمدزایی قابل‌توجهی داشته باشد و هم اینکه مانع فعالیت‌های سفته‌بازانه شود، با ورود به سال 1399، هنوز اطلاعات و جزئیاتی را درباره میزان درآمدهای مالیاتی از این نوع مالیات، تخلفات و جریمه‌ها اعلام نکرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان