از سوی دژپسند انجام شد

تشریح برنامه‌های وزارت اقتصاد برای جهش تولید

وزیر امور اقتصادی و دارایی برنامه‌های وزارت اقتصاد در حوزه‌های مالیات، گمرک، صنعت بیمه و بازار سرمایه برای تحقق جهش تولید در سال جاری را تشریح کرد.

تشریح برنامه‌های وزارت اقتصاد برای جهش تولید

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند که در شبکه خبر سیما صحبت می‌کرد، گفت: با توجه به اهمیت مساعدت به کسب‌وکارها در پی شیوع ویروس کرونا، پیشنهاد اعمال مهلت سه ماهه برای پرداخت مالیات از سوی مودیان را دادیم و مقابله با کرونا آنقدر ارزش دارد و مهم است که اگر نیاز باشد، این معافیت‌ها را باز هم تمدید می‌کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص برنامه‌های سال جهش تولید، یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت اقتصاد بهبود فضای کسب و کار است و در این راستا جلسات متعددی در سال گذشته برگزار کردیم و مصوبات بسیار خوبی هم داشتیم که در این زمینه یکی از مهمترین اقدامات تحقق صدور مجوزهای صنوف در محیط الکترونیکی بو. امسال باید در راستای نامگذاری سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، این اقدامات را توسعه دهیم و پنجره واحد در محیط الکترونیکی را ایجاد کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در سال گذشته موفقیت‌های خوبی در جلب سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم و هم اکنون نیز 800 میلیون دلار تقاضای سرمایه گذاری وجود دارد که علی رغم محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح بین الملل، دستور اقدام لازم با رعایت تمهیدات بهداشتی را صادر کردم.

ضرورت توسعه بازارهای داخلی و خارجی برای جهش تولید

وی درباره تفاوت رونق تولید (شعار سال 1398) و جهش تولید (شعار سال جاری)، توضیح داد: رونق تولید در مقابل رکود است‌ درحالی که جهش تولید کاملا متفاوت است و تنها اکتفا به رونق تولید نیست بلکه نیازمند افزایش مضاعف و جهش‌وار تولید است. برای جهش تولید باید بازارها را توسعه داد یعنی هم به بازارهای داخل و هم خارج توجه داشته باشیم و علاوه بر این برای جهش تولید باید هم زنجیره تولید و عرضه و ‌هم تامین نیاز و تقاضا را درنظر بگیریم و در عین حال باید به افزایش بهره‌وری و ارتقای استفاده از ظرفیت تولید نیز بپردازیم.

تامین مالی جهش تولید از طریق بازار سرمایه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید به بازار صادرات‌ را تنوع بخشیم‌ تا از طریق ارتقای تکنولوژی، کالاهایی را تولید کنیم که با سلایق متنوع منطبق باشد، گفت: بنگاه‌های تولیدی ما با مشکل سرمایه‌گذاری مواجه هستند که برای جهش تولید، باید در کنار افزایش نرخ بهره برداری به تغییر تکنولوژی هم توجه کنیم. برای تامین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی یک کریدور دیگر وجود دارد که این تامین مالی بازار سرمایه است.

دژپسند ادامه داد: در بازار سرمایه می‌توان از طریق پذیره نویسی، فروش اوراق تامین مالی کرد که این کار را به صورت گسترده انجام می‌دهیم. صنایع نفت، گاز و معدنی ما ظرفیت بالایی برای تامین مالی بازار سرمایه دارند زیرا، این صنایع ظرفیت صادراتی خوبی دارند.

وی با بیان اینکه باید از طریق بازار سرمایه منابع مالی را برای کوتاه مدت و بلند مدت در سال جاری تامین کنیم، اظهار کرد:  بنگاه‌های بزرگ تولیدی ما و صنایع صادراتی به جای نظام بانکی باید از بازار سرمایه تامین مالی شوند. امسال وزارت اقتصاد و نظام بانکی باید بر این متمرکز شود تا هم شرکت‌ها، سهام‌ها و اموال تملیکی را در زمان مناسب عرضه کند تا از این طریق قدرت اعطای تسهیلات بانک‌ها بالا برود و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را حفظ کنند. اکنون تامین مالی برای جهش تولید باید گسترده‌تر باشد که اول حوزه تامین مالی را گسترش می‌دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در سال 99، این را باید همه جانبه درنظر بگیریم تا تمام نیازهای جهش تولید را از طریق بازار سرمایه و نظام بانکی به گونه‌ای تامین کنیم که تولید برای جهش و فضای کسب‌وکار دچار مشکل نشود.

نقش مالیات در جهش تولید چیست؟

وی درباره نقش مالیات در جهش تولید، نیز گفت: در شرایطی که درآمدهای نفتی کاهش یافته، در سال گذشته  تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از 100 درصد بوده است‌ و مالیات معاف را افزایش دادیم. سال گذشته درآمدهای مالیات بدون افزایش نرخ مالیات و بدون تحت فشار قرار گرفتن فعالان اقتصادی خوش حساب، صورت گرفت که امسال هم برای جهش تولید همین کار را انجام می‌دهیم.

گمرک با تسهیل صادرات می‌تواند به جهش تولید کمک کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: گمرک باید فرش قرمز برای صادرکنندگان پهن کند تا صادرات جهش پیدا کند که بدین صورت در جهش تولید نقش داشته باشد. از آنجا که 85 تا 87 درصد واردات ما، کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید است، در صورت ایجاد وقفه در واردات، چرخ تولید معطل می‌ماند، به همین خاطر، به همان شکلی که این روزها در امر مبارزه با کرونا شاهد هستیم که ثبت سفارش تا واردات کالا، 48 ساعته انجام می شود؛ در مورد واردات کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای و مواد اولیه نیز باید با همین جدیت و سرعت عمل کار شود. برای تحقق این امر، یکی از توصیه های وزارت اقتصاد، پذیرفتن "ضمانت معتبر" برای ترخیص کالای مورد نیاز تولید کنندگان داخلی است تا به دلیل عدم وجود نقدینگی، امر تولید با مشکل مواجه نشود. بدیهی است، تقویت تولید، منجر به ایجاد اشتغال و تقویت صادرات کشور می شود.

وی درباره نقش صنعت بیمه در جهش تولید، گفت: بیمه در حوزه‌های مختلف اقتصاد به شکل‌های گوناگون ورود کند. به عنوان مثال، واردات کالا بیمه شود، بیمه سرمایه‌گذاری را گسترش بدهیم. بیمه را الکترونیکی کنیم. همچنین، سعی کرده‌ایم تا حواشی بیمه تامین اجتماعی برای فعالان اقتصادی را به حداقل برسانیم.

دژپسند در پایان سخنانش، خاطرنشان کرد: رونق تولید و جهش تولید از سه رکن حاکمیت، فعالان اقتصادی و مردم تشکیل شده است، که "حاکمیت" با روان سازی و پشتیبانی، "فعالان اقتصادی" با مدرن کردن کار، بهبود کیفیت و متناسب سازی قیمت و "مردم" بعنوان رکن اساسی با جایگزینی مصرف کالای داخلی با کالاهای خارجی در اجرایی شدن این امر نقش دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان