در هر استان چند واحد مسکن مهر ساخته شده است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از اواخر دولت دهم 403 هزار واحد مسکن مهر برای استان تهران تعریف شد که بیشترین تعداد در بین استان‌های کشور بود. حدود 200 هزار واحد آن در شهرهای پردیس و پرند و مابقی به شهرهای اندیشه، رباط‌کریم، فیروزکوه، دماوند، صفادشت، واوان و پاکدشت اختصاص داشت.

بعدها البته به دلیل نبود متقاضی در بعضی شهرها تعداد واحدها کاهش پیدا کرد. هرچند مدت هاست قائم مقام وزیر در امور مسکن مهر هیچ نوع آماری از روند پیشرفت مسکن مهر ارائه نکرده، برآورد می شود که هم اکنون کل واحد های مسکن مهر استان تهران حدود 350 هزار واحد باشد.

سال گذشته، نبود شفافیت از وضعیت مسکن مهر و برآوردها بر اساس حدس و گمان در شرایطی به اصحاب رسانه منتقل شد که بسیاری از متقاضیان هنوز پس از گذشت 13 سال در انتظار واحد خود به سر می برند.

از گوشه و کنار خبر می رسد که بجز شهرهای جدید، 100 هزار مسکن مهر استان تهران به مرحله پایانی رسیده و فقط 3302 واحد باقی مانده که از این تعداد 1462 واحد بدون متقاضی است و 1475 واحد نیز مرتبط با پروژه های خود مالک است. همچنین از این میزان 365 واحد مرتبط با شرکت های تعاونی است که مشکل حقوقی دارند.

در سوی دیگر روند پیشرفت مسکن مهر در شهرهای جدید سرعت گرفته است. هر چند با توجه به کمبود منابع دولتی، مسئولان شهرهای جدید صرفاً باید به منابع و امکانات خود تکیه کنند؛ زیرا سکوت احمد اصغری مهرآبادی به عنوان مقام اصلی در فرماندهی مسکن مهر نشان می‌دهد او تقریباً در روند پیشرفت کارها سیاست سکوت را پیش گرفته است.

شهرهای جدید پردیس و پرند که حالا با توجه به کاهش واحدهای بدون متقاضی از تعداد اولیه پروژه، 172 هزار واحد برای آن هدف گذاری شده به تدریج در حال رونق گرفتن هستند. در پردیس از 82 هزار واحد مسکن مهر بیش از 45 هزار تحویل شده و با توجه به جهش قیمت مسکن در تهران بسیاری از متقاضیان در حال کوچ به این شهر هستند. مدیرعامل عمران این شهر می‌گوید: در پردیس روزانه 200 واحد به متقاضیان تحویل داده می شود.

در شهر جدید پرند از 96 هزار واحد اولیه که به دلیل نبود متقاضی حالا به 90 هزار رسیده 70 هزار واحد تحویل شد و 20 هزار باقی ماند. یادمان هست که قرار بود پرونده مسکن مهر پرند در نیمه اول 1398 بسته شود اما کمبود منابع دولتی از یک طرف، کمبود انشعابات و خلف وعده بعضی دلالان که هرکدام در پرند چندین واحد خریده‌اند در پرداخت آورده باعث شد این وعده به سال 1399 احاله شود.

مهم‌ترین مشکلی که به طولانی شدن اجرای مسکن مهر انجامید کمبود منابع دولتی بود؛ معضلی که دولت را بر آن داشت تا دست شرکت عمران را برای استفاده از منابع حاصل از تهاتر زمین و فروش عرصه برای تکمیل زیرساخت ها و حتی واحدهای مسکن مهر باز بگذارد.

حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های باقی‌مانده مسکن مهر در شهرهای جدید می‌گوید: در سرفصل تبصره هشت قانون بودجه سال 98 مبلغ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تکمیل این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است که در حال پیگیری و اخذ این تسهیلات هستیم. ضمن این‌که قرار است 1050 میلیارد تومان را از محل منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید برای تکمیل مسکن مهر هزینه کنیم؛ موضوع فروش عرصه‌های مسکن مهر را نیز از فرودین‌ماه سال جاری به منظور تزریق منابع به پروژه‌های زیربنایی و روبنایی آغاز کرده‌ایم و قطعاً تا پایان سال جاری با استفاده از این منابع، شاهد تحولی در تکمیل سایت‌های مسکن مهر خواهیم بود.

سید مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز در این باره می‌گوید: برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در این شهر جدید به اعتباری بالغ بر 5200 میلیارد تومان نیاز داریم.

وی با بیان این‌که ما امسال به امید منابع دولتی برای تکمیل پروژه‌های شهر جدید پردیس نمانده‌ایم، تاکید کرد: از این مبلغ 1000 میلیارد تومان را از محل منابع نقدی شرکت عمران پردیس و 1000 میلیارد تومان را نیز از محل تسهیلات تبصره هشت قانون بودجه تامین خواهیم کرد؛ همچنین 800 میلیارد تومان مانده آورده تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان است که این موضوع با همکاری بانک مسکن انجام خواهد شد. مبلغ 1500 میلیارد تومان را از طریق تهاتر تامین خواهیم کرد و 900 میلیارد تومان نیز از محل پروژه‌های مشارکتی تامین خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر