بازی‌های ایرانی در خانه/۵

عمو زنجیرباف ...

عمو زنجیرباف؟ بعله. زنجیر منو بافتی؟ بعله. پشت کوه انداختی؟ بعله. بابا اومده چی چی آورده؟ نخود و کشمش. بخور و بیا با صدای چی؟ ...

عمو زنجیرباف ...

به گزارش ایسنا، بر اساس کتاب بازی‌های بومی و محلی نوشته مرتضی رضوانفر «شرکت‌کنندگان در بازی «عمو زنجیرباف»، دست‌های یکدیگر را گرفته و یک نیم حلقه تشکیل می‌دهند. دو نفر که از قدرت و چابکی مناسبی برخوردار باشند به عنوان عمو زنجیرباف و سرگروه انتخاب می‌شوند و در دو سر این نیم‌حلقه قرار می‌گیرند، سرگروه با همراهی دیگر بازیکنان، سوالاتی را به صورت آهنگین از عمو می‌پرسد و عمو نیز پاسخ می‌دهد.

عمو زنجیرباف؟ بعله. زنجیر منو بافتی؟ بعله. پشت کوه انداختی؟ بعله. بابا اومده چی چی آورده؟ نخود و کشمش. بخور و بیا با صدای چی؟ با صدای گاو (یا صدای حیوانات دیگر)

تا عمو اسم حیوانی را می‌برد، سرگروه و سایر افراد صدای آن را درآورده و از زیردست عمو و نفر دومی که به او متصل است، عبور می‌کنند؛ بنابراین نفر دوم پیچ خورده و کتف‌بسته می‌شود و اولین حلقه زنجیر تشکیل می‌شود.

این کار آنقدر تکرار می‌شود تا همه بازیکنان غیر از عمو و سرگروه کتف‌بسته و زنجیر می‌شوند. سپس عمو از یک طرف و سر گروه از طرف دیگر زنجیر را می‌کشند تا دست دو بازیکن از افراد زنجیر جدا شود.

در انتهای بازی، این دو نفر باید جریمه شوند.»

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان