چطور کاغذ دیواری اتاق کودک را تمیز کنیم؟

از همان زمانی که از کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی خانه و محل کار استفاده شد، همواره دغدغه چگونه تمیز کردن آنها نیز به همراهش بوده است. این مشکل و دغدغه وقتی که کاغذ دیواری روی دیوارهای اتاق کودک نصب شده است.

چطور کاغذ دیواری اتاق کودک را تمیز کنیم؟

ترجمه : اعظم اسلامی مجد

تحریریه زندگی آنلاین :  از همان زمانی که از کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی خانه و محل کار استفاده شد، همواره دغدغه چگونه تمیز کردن آنها نیز به همراهش بوده است. این مشکل و دغدغه وقتی که کاغذ دیواری روی دیوارهای اتاق کودک نصب شده است، جدی‌تر هم می‌شود، چرا که امکان ایجاد لکه روی دیوار بیشتر می‌شود. هر دیواری از هر جنسی که باشد (چوب، سنگ، رنگ، کاغذ دیواری و ...) نیاز به تمیز کردن دارد، زیرا به مرور زمان از زیبایی آن می‌کاهد. تمیز نگه داشتن کاغذ دیواری باعث زیبایی بیشتر آن می‌شود و قطعا اولین کسی که از آن لذت می‌برد خودتان و فرزندتان هستید، اما چگونه می‌توان دیوارهایی که کاغذ دیواری شده‌اند را تمیز کرد؟ و هر چند وقت یک بار این کار را انجام دهیم؟

دیوارهای کاغذ دیواری شده را باید حداقل هر دو ماه یکبار (البته ماهی یک بار بهتر است) تمیز کرد. ممکن است که اصلا لکه‌ای روی آن ایجاد نشده باشد. این کار فقط نوعی گردگیری محسوب می‌شود، اما اگر روی کاغذ دیواری لکه‌ای ایجاد شود، باید بلافاصله آن را تمیز کنید، ولی قبل از تمیز کردن بهتر است ابتدا به جنس کاغذ دیواری اتاق کودک‌تان توجه کنید. آیا کیفیت کاغذ دیواری در حدی است که بتوان از برخی محصولات بهداشتی برای آن استفاده کرد؟ اگر اتاق کودک‌تان را خودتان کاغذ دیواری نکرده‌اید و صابحانه قبلی این کار را انجام داده بودند، بهتر است از یک جای دور از دید، یک آزمایش ساده انجام دهید. چند قطره مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب گرم حل و بعد آن محل را تمیز نمایید. دقت کنید جایی باشد که اصلا دیده نشود، مثلا پشت کمد یا میز تحریر.

 

 کاغذ دیواریهای وینیل

کاغذ دیواری‌های وینیل و یا روکش وینیل از بادوام‌ترین کاغذ دیواری‌ها هستند. این نوع از کاغذ دیواری‌ها به راحتی تمیز می‌شوند و در برابر آب و مواد شوینده، بیشترین مقاومت را دارند. معمولا از آنها در حمام و آشپزخانه استفاده می‌شود، ولی اگر آینده‌نگری کرده باشید و در اتاق خواب کودک‌تان از آنها استفاده کرده‌اید، مشکلی برای تمیز کردن‌شان نخواهید داشت.

 

 کاغذ دیواریهای فایبرگلاس

دوام بسیار بالایی دارند، حتی در برابر حرارت و گرمای زیاد. به ندرت از آنها در خانه استفاده می‌شود و بیشتر مخصوص محیط‌های تجاری هستند. به راحتی تمیز می‌شوند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

 

 کاغذ دیواریهای نان وون

از جدیدترین کاغذ دیواری‌ها، ترکیبی از الیاف مصنوعی و طبیعی و غیر قابل شستشو هستند و از بین بردن لکه‌ها از روی آنها بسیار دشوار است. این کاغذ دیواری‌ها برای اتاق کودک‌تان مناسب نیستند.

 کاغذ دیواری سنتی

این نوع کاغذ دیواری‌ها از الیاف سلولزی ساخته شده‌اند. کاغذ دیواری‌های سنتی، یا تک لایه‌اند یا دو لایه. مقرون به صرفه‌اند و در میان کاغذ دیواری‌ها کمترین هزینه را دارند. به راحتی در دسترس هستند، اما مقاومت خوبی در برابر رطوبت و محصولات بهداشتی ندارند. این کاغذ دیواری‌ها پایه‌های سلولزی دارند. یک لایه نازک از فویل فلزی یا الیافی شبیه مخمل روی کاغذ اعمال می‌شود. احتمالا کاغذ دیواری اتاق کودک شما از این نوع است، چون پرکاربردترین کاغذ دیواری همین
است.

حالا که نوع کاغذ دیواری اتاق کودک را تشخیص دادید، بهتر است اقدام به تمیز کردن آن کنید.

 

 چیزهایی که لازم است

 مایع ظرفشویی

 آب

 نشاسته ذرت

 سرکه سفید

 حوله

 سفید‌کننده

 گوش پاک کن

 اسفنج

 چاقوی کند

دستمال میکروفایبر

 سطل یا ظرف آب

 

 روش لکهگیری

  1- ابتدا سطح مورد نظر را گردگیری کنید. هر نوع کاغذ دیواری باید ماهی یک بار با یک دستمال مایکروفایبر از بالا به پایین گردگیری شود. هر نوع تمیز کردن کاغذ دیواری با هر نوع کیفیت و بافتی، ابتدا با گردگیری شروع می‌شود.

سطح مورد نظر باید تمیز باشد تا در حین کار، گرد و غبار روی دیوار، منظره زشتی را ایجاد نکند.

  2- اگر کاغذ دیواری اتاق کودک‌تان قابل شستشو است، 2 قاشق سوپخوری مایع ظرفشویی را با یک لیتر آب گرم ترکیب کنید و هم بزنید تا کف کند.

 3- اسفنج را به محلول تمیز کننده آغشته کنید و در صورتی که دیوار قابل شستشو است، شروع به تمیز کردن اتاق نمایید. سطح اسفنج را روی یک نقطه مرتب نکشید و فقط یک بار آن را روی دیوار بکشید.

 4- بعد از تمیز کردن با یک دستمال مایکروفایبر سطح دیوار را کمی خشک کنید یا اینکه بگذارید در دمای معمولی اتاق خشک شود.

 5- تا این بخش از کار برای تمیز کردن سطح کاغذ دیواری به طور کامل بود، که اگر قابل شستشو باشد، با مایع تمیز کننده پاک می شود و اگر غیر قابل شستشو باشد، فقط گردگیری کافی است. از اینجا به بعد مربوط به لکه‌هایی است که روی دیوار ایجاد شده‌اند. این لکه‌ها، گرد و غبار معمولی نیستند، بلکه لکه‌های خاصی هستند. با مداد رنگی و چیزهایی شبیه آن ایجاد شده‌اند و از همه مهم‌تر، دمِ دستی‌ترین قسمت‌های دیواری اتاق کودک هستند، مثل اطراف کلید و پریز برق.

  6- از پاک کن آدامسی استفاده کنید و آن را به آرامی روی کاغذ دیواری بکشید. ممکن است کودک‌تان با دست چیزی روی دیوار کشیده باشد که جرم دارد و ابتدا باید آن را برطرف کنید (مثلا خمیر بازی). تا این بخش از کار را برای همه انواع کاغذ دیواری‌ها می‌توانید انجام دهید. با پاک کن آدامسی، جرم ایجاد شده روی دیوار را بلند کنید.

اگر جنس کاغذ دیواری فایبرگلاس و وینیل است، می‌توانید بعد از استفاده از پاک کن، قسمت مورد نظر را با چند قطره محلول (مایع ظرفشویی و آب) و یک دستمال نرم و اسفنج تمیز کنید. ابتدا محلول را روی بخش مورد نظر بکشید و یکبار دیگر آنجا را با دستمال تمیز پاک
کنید.

 7- اگر لکه ایجاد شده، لکه چربی است، کمی نشاسته ذرت را روی بخش چرب شده بمالید و بگذارید 24 ساعت بماند تا نشاسته چربی را جذب کند. سپس پودر را با یک پارچه نرم بردارید و تمیز کنید و اگر هنوز هم چربی روی دیوار مانده، آن را دوباره تکرار کنید. برای کاغذ دیواری وینیل و فایبرگلاس بعد از این مرحله می‌توانید از سرکه سفید و آب استفاده کنید و محلول را با اسفنج روی محل مورد نظر به آرامی بکشید.

  8- برای پاک کردن لکه‌هایی مثل مداد رنگی، از یک چاقوی لبه کند استفاده کنید، حتی می‌توانید به جای چاقو از کارت اعتباری هم استفاده کنید. مداد رنگی موم دارد. با چاقو یا کارت موم اضافی را بردارید. حوله سفید را روی آن بخش‌ها بگذارید و با اتو (بدون بخار) روی آن قسمت بکشید (در دمای پایین). موم مداد رنگی به حوله می‌چسبد و جای آن خیلی تمیز می‌شود، حتی ممکن است دیگر دیده هم نشود.

اگر چنانچه می‌خواهید یک نظافت کلی در اتاق کودک‌تان انجام دهید و خوشبختانه کاغذ دیواری اتاقش لکه دار نشده، گردگیری با دستمال، جارو، برس و جارو برقی (از همه راحت‌تر) کافی است و نیاز به کار بیشتری نیست.

اما اگر می‌خواهید لکه‌زدایی کنید و چربی، اثر انگشت و مداد رنگی را از روی دیوار پاک کنید، روش‌های قبلی بسیار موثر هستند. متاسفانه لکه‌هایی مثل ماژیک، خودکار و جوهر به طور کامل پاک نمی‌شوند و تقریبا هر روشی در مورد آنها بی‌اثر است و بهترین کار این است که چنین وسایلی را از دسترس کودک دور نگاه
دارید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان