عدم اجرای قرنطینه در سوئد و پیام تلویزیونی عجیب آقای نخست وزیر

کرونا در سوئد به چالشی در اروپا تبدیل شده است. کرونا در سوئد هم باعث شده این کشور در اروپا، خاص تر از گذشته باشد

عدم اجرای قرنطینه در سوئد و پیام تلویزیونی عجیب آقای نخست وزیر

کرونا در سوئد به چالشی در اروپا تبدیل شده است. کرونا در سوئد هم باعث شده این کشور در اروپا، خاص تر از گذشته باشد. سوئد پایتخت سرد اسکاندیناوی و مقصد تحصیلی ، مهاجرتی و پناهندگی ایرانیان در شمال اروپا و کشور خوش نام برای ایرانیان، در روزگار کرونایی جهان، رویه عجیب و کاملا متفاوتی را اتخاذ کرده و با وجود این که هزاران شهروند اتحادیه اروپا در چند هفته اخیر فوت کرده اند، قرنطینه خانگی و اجباری را به حالت تعلیق در آورده است.

این کشور به جای قرنطینه خانگی، سیاست ایمنی جمعی را در پیش گرفته و از شهروندان خواسته خودشان مراقب سلامتشان باشند!

سوئد تقریبا تنها کشور اروپا است که با قرنطینه خانگی و قرنطینه شهرهایی که شیوع کرونا در آن ها بیشتر است، مخالفت کرده است. در روزهای پایانی ماه مارچ 2020 میلادی که شاهد پایان یک زمستان تقریبا سرد در این کشور هستیم، مردم سوئد آزادانه در شهرهای مختلف این کشور، به خیابان ها و پارک ها و رستوران ها و کافه می آیند و بدون هراس از کرونا، مشغول خرید و زندگی در روزگار قبل از کرونا هستند.

هیچ محدودیت آمد و شد در مدارس و دانشگاه ها و مهدکودک ها و رستوران ها وضع نشده است و مترو و اتوبوس روال عادی خود را دارند. ساعت به ساعت بر شما مبتلایان به کرونا در سوئد افزوده می شود و شمار تلفات سوئد از مرز 200 نفر فرا تر رفته است.

با این حال، در دوسه‌ هفته‌ی گذشته ارزش سهام در بورس استکهلم 25 درصد کاهش داشته که به معنای کاهش 2000 میلیارد کرونی ارزش سهام است. دشواری‌های بسیار بزرگ ناشی از کرونا در اقتصاد سوئد یکی از مسایل مطرح در اقدامات دولت سوئد برای کاهش پی‌آمدهای شیوع بیماری کرونا بوده است.

روز به روز هزاران نفر در سوئد کار خود را از دست می دهند و این بار سنگینی بر دوش دولت سوئد برای تامین مخارج بیمه بیکاری بیکاران است که سال 2020 را یکسال سیاه در اقتصاد این کشور صنعتی خواهد کرد.

سوئد، بیش از 8 میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از 10 درصد را مهاجران تشکیل می دهند. بیش از 100 هزار هموطن در این کشور زندگی می کنند که اکثرا در استکهلم و گوتنبرگ ساکن هستند. این دو شهر بزرگ سوئد که مرکز اقتصادی، تجاری و سیاسی آن نیز محسوب می شود، تا کنون شاهد هیچ برنامه قرنطینه نبوده است.

بیشتر مبتلایان و فوتی های سوئد هم تا اول آوریل 2020 میلادی در این دو شهر گزارش شده اند. ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم امروز اعلام کرد که آمریکا در 2 هفته آینده، در بد ترین اوضاع کرونا گرفتار خواهد شد. موضوعی که به نظر می رسد برای کشور سرد سوئد نیز در این روزگار «ویروس سرما دوست»، صادق باشد.

بر خلاف اسپانیا و ایتالیا و حتی فرانسه، پلیس این کشور، هیچ برنامه پیشگیرانه را برای فاصله گذاری اجتماعی در دستور کار نداشته و نظارتی بر مسائل بهداشتی و درمانی در کنار مراکز بهداشتی این کشور ندارد.

طبق آمارها، بیش از نیمی از جمعیت سوئد به صورت تک نفره و تنها زندگی می کنند و از این رو، باید سوئد را پایتخت مجردهای اروپا خطاب کرد. زندگی تنها، معمولا از 20 سالگی در این کشور شروع می شود در حالی که متوسط اروپا طبق گزارش بی بی سی، حدود 26 سال است.

پایتخت مجردها

زندگی انفرادی و پرهیز از ارتباطات اجتماعی گسترده بر خلاف کشورهای جنوب اروپا مثل اسپانیا و ایتالیا که کلکیسونی از جشنواره ها و فستیوال ها را در سبک زندگی سالانه خود تجربه می کنند، سوئدی ها را ملتی محافظه کار و کم تر اجتماعی در نظر سایر ملت ها به تصویر کشیده است.

در بخش های شمالی این کشور، نصف سال روز و نصف سال شب است. حتی در استکهلم که در جنوب سوئد است، تابستان ها، تقریبا خبری از شب نیست و در زمستان ها نیز، طول روز بسیار کوتاه است. این اکوسیستم آب و هوای قطبی است که تاثیر مضاعفی در افسردگی و زندگی مجردی و عدم ترغیب افراد به فعالیت های اجتماعی سرگرمی مثل آنچه در کشورهای دیگر شاهد هستیم، دارد.

البته این کشور، کشور خلاق و نوآوری در اروپا است و فرهنگ کار مشارکتی و خرد جمعی و مسئولیت پذیری، فرهنگ پذیرفته شده و مترقی و قابل قبول در میان اکثریت جامعه چند ملیتی این کشور محسوب می شود.

کرونا در سوئد

بیش از نیمی از مردم سوئد ، تنهایی زندگی می کنند

اما به هر حال، شرایط زندگی سوئدی ها سبب شده تا زندگی تنها و تکی را برای بخش زیادی از عمر، تجربه کنند. سبک زندگی انفرادی سوئدی ها، عاملی است برای کاهش ابتلا به کرونا. البته چند هفته یا ماه های آینده مشخص می شود که این فرضیه درست بوده است یا خیر.

موافقان و مخالفان تصمیم دولت سوئد

دولت سوئد از مبارزه با کرونا دست برداشته است؟‌ این سوال بسیاری از رسانه ها و شهروندان کشورهایی است که شاهد تحولات سوئد به عنوان یک کشور صنعتی با رفاه اجتماعی بالا در اروپا هستند. شمار مبتلایان به کرونا در حال افزایش است و خبری از قرنطینه اجتماعی نیست.

اداره بهداشت همگانی سوئد هم مثل سایر کشورها، تمهیداتی برای کاهش ابتلای سوئدی ها به کرونا، اتخاذ نکرده است تا سیبل انتقادات قرار بگیرد. به نظر می رسد در وضعیت کنونی سوئد، مهاجران که خانواده هایی خارج از اروپا دارند، قرنطینه اجباری را جدی گرفته اند.

حتی در کشور سوئد نیز شاهد هجوم برخی از مردم به فروشگاه های زنجیره ای برای خرید مایحتاج ضروری هستیم. حتی دستمال توالت! آن هم در کشوری که از صادرکنندگان دستمال توالت در اروپا است! ترس و وحشت سبب می شود که حتی در سوئد هم مردم از ترس کمبود مواد غذایی و شوینده، گاها رفتارهایی را نشان دهند که قابل تصور نیست.

پیام عجیب نخست وزیر سوئد

در پی گسترش کرونا در شهرهای سوئد، استاون لوون، نخست وزیر سوئد در نخستین پیام تلویزیونی خود به مناسبت افزایش کووید 19 در این کشور، به سوئدی ها گفت که با کسانی که دوستشان دارید، خداحافظی کنید! نخست وزیر سوئد در پیام تلویزیونی 22 مارچ 2020 میلادی خود گفت که لحظات مهمی در زندگی سوئدی ها ایجاد شده که مجبورند، مسئولیت خود و دیگران و کشور را بر عهده بگیرند.

ویروس کرونا زندگی ، سلامت و شغل را تهدید می کند، و اینکه قائدتا “افراد بیشتری بیمار خواهند شد، پس باید بیشتر از کسانی که دوستشان دارید خداحافظی کنید.

آقای  نخست وزیر اخیرا در تازه ترین مصاحبه خود با شبکه TV4 اعلام کرد که دولت فعلا برنامه ای برای قرنطینه استکهلم ندارد. او معتقدست که پیوستگی پایتخت به دو شهر اوپسالا و سودرتلیه میتواند اجرای قرنطینه را به تصمیمی سخت مبدل کند و البته وضعیت فعلی به گونه ای نیست که بحثی درباره قرنطینه استکهلم وجود داشته باشد.

اسپوتنیک روسیه گزارش داده که نارضایتی مردم از سیاست های مسئولان سوئد در مورد این بیماری همه گیر نیز در شبکه های اجتماعی ابراز می شود. بسیاری از مردم از مقامات سوئد می خواهند به اقدامات مربوط به مبارزه با ویروس کرونا شدت ببخشند.

عکس زیر، اوضاع خیابان های شهر استکهلم را نشان می دهد که مردم آزادانه تردد دارند و قرنطینه ای در حال اجرا نیست.

کرونا در سوئد

این عکس نشان می دهد که فاصله اجتماعی در سوئد و قرنطینه، خیلی جدی گرفته نمی شود

جهان در ماه های آینده، به درستی یا نادرستی راهبرد سوئدی ها در برابر بیماری کرونا، پی خواهد برد. این که در عصر پسا کرونا اروپا، سوئد شاهد هزاران کشته و ده ها هزار مبتلا هست یا خیر، پرسشی است که برای فهم آن باید تا اواسط جولای 2020 میلادی منتظر ماند.

تا 13 فروردین 1399، قریب به 5000 نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و حدود 400 نفر جان خود را از دست داده اند. این آمار، با شیب صعودی در حال حرکت است. اما دولت سوئد، همچنان سیاست سختگیرانه را در مقابله با ویروس کرونا، اعمال نکرده است.

کیش تور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان