مشرق گزارش می‌دهد:

آیا آمریکا منشأ ویروس کرونا بوده است؟

هر روز مقامات و رسانه‌های بیشتری در سراسر جهان به گمانه‌زنی در خصوص این موضوع می‌پردازند که منبع نوع جدید ویروس کرونا ممکن است آزمایشگاه‌های بیولوژیکی وزارت دفاع آمریکا بوده باشد.

سرویس جهان مشرق - اظهارات یک مقام چینی در خصوص اینکه ممکن است ویروس جدید کرونا توسط ارتش آمریکا به شهر ووهان چین آورده شده باشد، باعث جنجال رسانه‌ای و افزایش گمانه‌زنی‌ها شده است. ژائو لیجیان، معاون دپارتمان اطلاعات وزارت خارجه چین، اخیرا در توئیتر خود این احتمال را مطرح کرده است. این مقام چینی یک ویدیو کلیپ از رابرت رادفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) را به توئیت خود پیوست کرده است که مربوط به مجلس نمایندگان آمریکاست. وی در آن به این نکته اشاره می‌کند که ویروس کرونا در چندین مورد فوتی آمریکایی که علت مرگ آنها آنفولانزا اعلام شده بود، پیدا شده است.

ژائو لیجیان در توئیتی دیگر سؤالاتی را متوجه آمریکا ساخت: بیمار شماره صفر چه زمانی در آمریکا پیدا شد؟ چند نفر آلوده شده‌اند؟ اسامی بیمارستان‌ها چیست؟ ممکن است ارتش آمریکا این بیماری مسری را به ووهان آورده باشد. شفاف باشید! اطلاعات خود را علنی کنید! آمریکا یک توضیح به ما بدهکار است! وی اظهار داشت: "ممکن است ارتش آمریکا این اپیدمی را به ووهان آورده باشد. شفاف باشید! اطلاعات خود را علنی کنید! آمریکا به ما یک توضیح بدهکار است! "

دیلیانا گایتانژیوا روزنامه‌نگار بلغاری نیز در تاریخ 13 مارس سال جاری میلادی در همین خصوص در توئیتر خود نوشت: "ارتش آمریکا سابقه انتقال ویروس به عنوان محموله دیپلماتیک را برای برنامه‌های نظامی مخفیانه داشته است. کیف‌های دیپلماتیک، مصونیت دیپلماتیک در مقابل بازرسی و توقیف دارند. "

این روزنامه‌نگار، به تحقیقات خود در یک آزمایشگاه بیولوژیک آمریکایی نزدیک به تفلیس، اشاره کرده است. سفارت آمریکا در تفلیس، پاتوژن و خون منجمد را به عنوان محموله دیپلماتیک برای برنامه نظامی مخفیانه آمریکا منتقل می‌کند.

از سویی دیگر سرگئی گلازیف، مشاور سابق رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، گفته است که ویروس کرونا ساخته دست انسان است. بر اساس اظهارات وی، این ویروس نشانگر جنگ هیبریدی آمریکا در مقابل بخش‌هایی از اقتصاد است که قادر به کنترل آن نیست.

فیلیپ جرالدی، کارشناس سابق مقابله با تروریسم و افسر اطلاعات نظامی سیا نیز اعلام کرده است که ویروس جدید کرونا، احتمالاً به عنوان یک جنگ‌افزار بیولوژیک، در آزمایشگاه ساخته شده است. با این حال وی گفت که نمی‌داند آزمایشگاهی که این ویروس را تولید کرده آمریکایی بوده است یا اسرائیلی یا چینی.

همه این اظهارات توسط رسانه‌های غربی تحت عنوان تئوری توطئه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. با این حال، پرسش‌های زیادی در خصوص منشأ ویروس کرونای جدید وجود دارد که آمریکا باید به آنها پاسخ دهد.

به عنوان مثال، وب‌سایت کاخ سفید دادخواستی را برای بررسی آزمایشگاه بیوشیمیایی فورت دتریک (موسسه تحقیقاتی والتر رید آرمی، WRAIR)، بزرگ‌ترین موسسه تحقیقاتی زیست پزشکی وابسته به وزارت دفاع آمریکا، منتشر ساخت. این آزمایشگاه در مریلند است و در آن مواد بیماری‌زای سطح بالا، همانند ابولا، فرآوری می‌شوند. بعد از این که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) در جولای 2019 از همکاری با این سازمان سر باز زد، آزمایشگاه مذکور تعطیل شد.

تعلیق این آزمایشگاه به چند علت رخ داد: مثلاً عدم رعایت رویه‌های داخلی و عدم ارائه آموزش‌های دوره‌ای برای کارکنان آزمایشگاه‌های بیوکنترلی. رسانه‌ها گزارش دادند که سیستم ضدعفونی فاضلاب آزمایشگاه نیز از استانداردهای تعیین‌شده فدرالی، برخوردار نبود. این آزمایشگاه که بیش از شش ماه پیش تعطیل شد، اخیراً به خاطر دادخواستی که در تاریخ 10 مارس در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شد و در آن به برخی اختلافات زمانی میان تعطیل شدن آزمایشگاه و شیوع کووید-19 اشاره شده بود، توجهات را به خود معطوف ساخته است.

به عنوان مثال، در اوت 2019 بعد از تعطیلی آزمایشگاه، "شیوع آنفولانزا در مقیاس وسیع، جان بیش از 10000 نفر از مردم را گرفت". در همین حال، بیماری کووید-19 در فوریه 2020 بعد از آنکه آمریکا در اکتبر 2019 میزبانی رویداد 201 (تمرین پاندمیک جهانی) را بر عهده گرفت، در سراسر دنیا شیوع پیدا کرد.

سال گذشته، سناتور کریس فان هولن، نامه‌ای به رایان مک‌کارتی [1] ، دبیر ارتش آمریکا ارسال کرد و از او درخواست کرد که درباره "هرگونه مواجهه یا مواجهه احتمالی هر شخصی با هر عامل یا سم بیولوژیک" اطلاعات ارائه کند. این سناتور آمریکایی خاطرنشان کرد: تعلیق آزمایشگاه به چندین علت انجام گرفته است: از جمله عدم رعایت رویه‌های داخلی و عدم ارائه برنامه‌های آموزشی برای کسانی که در آزمایشگاه‌های زیستی کار می‌کردند... سیستم ضدعفونی فاضلاب نیز از استانداردهای معین فدرالی که بر مالکیت، استفاده و انتقال عامل‌های بیولوژیکی که پتانسیل ایجاد خطر برای سلامت عمومی را دارند نظارت می‌کند، برخوردار نبوده است.

اکنون اطلاعاتی وجود دارد که حداقل احتمال ایجاد ویروس کرونا در شرایط مصنوعی را تأیید می‌کند. در سال 2015، پروفسور رالف باریک، مدیر گروه اپیدمیولوژی در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل، فرضیه ویروس کرونای ناشی از خفاش چینی را مطرح کرد و مقاله‌ای منتشر کرد که می‌گفت این ویروس بسیار خطرناک است. دانشمندان سوئیسی، دانشمندانی از دانشگاه هاروارد و رئیس آزمایشگاه پاتوژن‌های ویژه در موسسه ویروس‌شناسی ووهان، همگی در این کار نقش داشتند. در همان زمان، رالف باریک یک داروی ضدویروسی برای مقابله با ویروس کرونا را نیز برای گیلیاد ساینس تولید کرد. تصادف جالبی است که رسانه‌های آمریکایی بعداً نوشتند که "فرماندهی تحقیق و توسعه پزشکی ارتش آمریکا، قراردادی با گیلیاد امضا کرده است تا داروی تحقیقاتی این شرکت را برای سربازان آمریکایی که تست کووید-19 آنها مثبت شده است، تأمین کند. "

همچنین به نقل از سایت یو ونبین [2] ، یک پژوهشگر در آکادمی علوم چین، چندین گروه از هاپلوتیپ‌های ویروس جدید کرونا از جمله A، B، C، D را شناسایی کرده است. "در ووهان، فقط ویروس کرونای گروه C شناسایی شده است، اما در آمریکا ویروس از هر چهار گروه پیدا شده است. "

موسسه پیربرایت بریتانیا [3] اذعان کرده که به درخواست بنیاد ملیندا و بیل گیتس [4] ، تحقیقاتی در زمینه ویروس کرونایی که باعث آلودگی حیوانات می‌شود انجام داده است. با این حال نپذیرفت که در حال کار کردن روی ویروس‌های کرونای انسانی بوده‌ است.

همچنین موسسه عالی سلامت در ایتالیا خاطرنشان کرده است که اکثر بیماری‌های اولیه در ایتالیا را نمی‌توان به چین مرتبط کرد. این بدین معناست که ویروس احتمالاً به شکل مستقل در ایتالیا ظاهر شده است. این امر، شواهد بیشتری را در اختیار استدلال‌ها و شایعاتی قرار می‌دهد که معتقدند ممکن است ویروس کرونا از آمریکا نشأت گرفته باشد.


[1] Ryan McCarthy

[2] Yu Wenbin

[3] The British Pirbright Institute

[4] Melinda and Bill Gates Foundation

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان