در سال گذشته اختلافات خودروسازان با سازمان محیط زیست بر سر اتمام مهلت خودروسازان برای تولید خودروی یورو 5 خبرسازشد و این دو بخش ادعاهای متناقضی برای توجیه تصمیمات خود مطرح کردند. در این بین سازمان محیط زیست از قطعی شدن توقف تولید خودروهای یورو 4 در سال 99 گفت، اما تصمیم درباره تایید ادعای هر یک از این ذی نفعان دشوار به نظر می رسد.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از ایسنا، بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک، قرار بود فروش خودروهای یورو 4 از ابتدای سال 98 ممنوع و خودروسازان برای پیش فروش خودرو مجوز آلایندگی و استانداردهای یورور 5 را دریافت کند، اما پس از درخواست خودروسازان اجرای این قانون به سال 99 موکول شد. با این حال در آذرماه سال گذشته سازمان محیط زیست در نامه ای به شرکت
ایران خودرو خواستار توقف پیش فروش چهار خودروی یورو 4 این شرکت با موعد تحویل سال 99 شد و اعلام داشت که در صورت ادامه این پیش فروش ها، سازمان محیط زیست از طریق قانونی پیگیر این تخلف خواهد شد.
اما همان روز احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت که فعلا به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها به ویژه عدم تولید و توزیع سوخت یورو 5 و و همچنین تحریم ها و مشکلات ناشی از آن، امکان تولید خودرو سواری با استاندارد آلایندگی یورو 5 وجود ندارد. وی همچنین گفته بود که عدم تولید و توزیع بنزین یورو 5 باعث شده خودروهای وارداتی با استاندارد یورو 5 نیز به دلیل استفاده از سوخت یورو 4، دچار مشکلات عدیده شده و به طور مکرر به تعمیرگاه ها مراجعه کنند و چون وزارت نفت از ابتدای سال آینده (1399)، امکان تولید و توزیع سراسری بنزین یورو 5 را ندارد، خودروسازان نیز نمی توانند آلایندگی خودروهای سواری را به یورو 5 ارتقا دهند.
با این وجود یک روز بعد دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که بیشتر قطعات محصولات
سایپا و
ایران خودرو تولید داخل است و ارتقای استاندارد آنها ربطی به تحریمها ندارد. همچنین طبق اظهارات او اگر خودروی یورو 5 سوخت یورو 4 مصرف کند مشکلی ندارد، چرا که تفاوت سوخت یورو 4 و یورو 5 ناچیز است، بنابراین اجباری برای استفاده از سوخت یورو 5 در خودروهای یورو 5 وجود ندارد. هرچند که سازمان ملی استاندارد ایران اواخر سال گذشته اعلام کرد که خداحافظی با خودروهای یورو 4 در سال 1399 قطعی است، اما در چنین شرایطی تصمیم درباره تایید ادعای هر یک از این ذی نفعان دشوار به نظر می رسد.
وحید مرندی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان محیط زیست نیز در این رابطه گفت که خودروهای یورور 5 می توانند از سوخت یورو 4 استفاده کنند، اما در چنین حالتی آلایندگی باز هم در حد یورو 4 بوده و کارایی لازم حاصل نمی شود. با این وجود نمی توان همواره گفت که خودروسازان منتظر ارتقای استاندارد سوخت باشند یا وزارت نفت صبر کند تا استاندارد خودروها ارتقا یابد. به عبارت دیگر نمی توان هر دو شرایط را همزمان ایجاد کرد و خودروسازان و وزارت نفت هر دو باید مسئولیت های خود را در این زمینه انجام دهند و ارتقای استاندارد محصولات خود را شروع کنند.