اخبار مجلس/طرح سه فوریتی نمایندگان برای قرنطینه کامل کشور/جلسات علنی مجلس در بحران کرونا چگونه برگزار می‌شود؟

خبرگزاری ایسنا: رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

عبدالکریم حسین‌زاده اظهار کرد: یکشنبه هفته گذشته که جلسه مجلس قرار بود به صورت مجازی برگزار شود من در محل صحن مجلس حاضر شدم و ضمن رایزنی با رییس مجلس، طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور را در یک ماده و 11 تبصره و با امضای 16 نفر از نمایندگان تحویل آقای قاضی زاده هاشمی کردم، ایشان نیز این طرح را به اداره قوانین ارجاع کردند.

وی‌ افزود: این طرح که حدود یک ماه پیش تهیه شده بر مبنای تعطیلی یک ماه کشور و براساس اصل ٧٩ قانون اساسی پیش‌بینی شده بود که با توجه به اینکه مجلس جلسه علنی نداشت امکان مطرح کردن آن نیز نبود لذا بنا داریم این طرح را در اولین جلسه علنی مجلس برای اتخاذ راهکارهایی جهت مقابله با کرونا مطرح کنیم.

نایب رییس فراکسیون امید با اعلام آمادگی در خصوص دریافت پیشنهادات نمایندگان در جزییات این طرح، اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در چند ماه گذشته، کشور به صورت نیمه تعطیل در آمده است، لذا به منظور قطع زنجیره انتقال این ویروس باید حداقل به مدت یک ماه کمترین تردد و تماس وجود داشته باشد.

 

فردا؛ جلسه مشترک رؤسای کمیسیون های تخصصی با هیئت رئیسه مجلس
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از نشست مشترک رؤسای کمیسیون های پارلمان با این هیئت درباره نحوه برگزاری جلسات کمیسیون ها در شرایط بحران کرونا خبر داد.

اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران دستور کار صحن علنی و کمیسیونهای مجلس در هفته جاری را تشریح کرد و از احتمال حضور وزرای بهداشت و کشور در جلسه علنی روز سه شنبه خبر داد.

وی، درباره دستور کار مجلس در هفته جاری از برگزاری جلسه فردا صبح هیئت رئیسه خبر داد وگفت: هیئت رئیسه مجلس، فردا ساعت 10 صبح در جلسه ای با روسای کمیسیون های تخصصی دستور کار صحن و کمیسیون‌های مجلس را بررسی خواهد کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: با توجه به برگزاری جلسه علنی روز سه شنبه، در جلسه هیئت رئیسه که فردا برگزار خواهد شد درباره حضور وزرای بهداشت و کشور در جلسه علنی روز سه شنبه تصمیم گیری خواهد شد.

عباسی، بررسی مسائل مرتبط با کرونا را مهم ترین دستور کار روز سه شنبه صحن علنی مجلس دانست و گفت: در این جلسه درباره آسیب های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین درنظر گرفتن بسته های حمایتی برای افراد و اقشار آسیب پذیر و همچنین کارگاه ها و شرکت های آسیب دیده از ویروس کرونا بحث و تصمیم گیری خواهد شد، علاوه بر این طرح ها و لوایحی همچون مدیریت پسماند و مالیات بر اززش افزوده و گزارش برخی کمیسیون ها درباره موضوعات مختلف نیز مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در جلسه علنی روز سه شنبه درباره برگزاری جلسه در روز چهارشنبه تصمیم گیری خواهد شد، افزود: در صورت برگزاری جلسه در روز چهارشنبه، ما در این روز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را در دستور خواهیم داشت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره نحوه فعالیت کمیسیون های تخصصی گفت: در جلسه فردا راجع به زمان برگزاری کمیسیون ها و موضوعات مورد بررسی با حضور روسای کمیسیون تصمیم گیری خواهد شد.

 

جلسات علنی مجلس در بحران کرونا چگونه برگزار می‌شود؟
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از چگونگی برگزاری جلسات علنی قوه مقننه در شرایط بحران کرونا را تشریح کرد.

عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیاتی از نحوه برگزاری جلسات علنی پارلمان در دوران بحران کرونا، گفت: جلسات علنی مجلس در دوران بحران کرونا متوقف نشده و تاکنون و در ایام تعطیلات نوروز نیز 3 جلسه آنلاین مجازی با حضور اکثریت نمایندگان برگزار شده است.

وی افزود: قرار است مجلس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری جلسه علنی داشته باشد که تمهیداتی برای نحوه حضور نمایندگان با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در نظر گرفته شده است.

نائب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه نگرانی از بابت حضور حداکثری نمایندگان در جلسات علنی مجلس در دوران بحران کرونا وجود ندارد، اظهار داشت: قرار است نمایندگان در جلسات علنی که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود، حضور کمتری داشته باشند و تعدادی از نمایندگان نیز از طریق ویدئو کنفرانس تلویزیونی با صحن مجلس در ارتباط باشند.

مصری تصریح کرد: طبق هماهنگی هایی که با سازمان صداوسیما صورت گرفته، مقرر شده نمایندگان در 6 مرکز استان، از طریق صداوسیمای استان و امکانی که این سازمان فراهم کرده، در جلسات علنی حضور مجازی داشته باشند، اما باقی نمایندگان که پس از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تهران حضور دارند، در جلسات علنی حضور فیزیکی خواهند داشت.

وی اضافه کرد: تمهیداتی برای چیدمان صندلی های نمایندگان در جلسات علنی در نظر گرفته شده و برگزاری تمامی جلسات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا و موازین طرح فاصله گذاری اجتماعی خواهد بود.

نائب رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر برگزاری جلسات علنی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری با حضور حداکثری نمایندگان همراه باشد، برای ادامه این روند در هفته های آتی نیز برنامه‌ریزی های لازم صورت خواهد گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان