شروط ۴گانه برای دریافت کمک بلاعوض دولت

سخنگوی سازمان برنامه شرایط مشمول شدن در کمک بلاعوض نقدی دوران کرونا را تشریح کرد و گفت: کمک بلاعوض دولت فعلاً فقط برای اقشار شدیداً اسیب پذیر پیش بینی شده است.

سخنگوی سازمان برنامه شرایط مشمول شدن در کمک بلاعوض نقدی دوران کرونا را تشریح کرد و گفت: کمک بلاعوض دولت فعلاً فقط برای اقشار شدیداً اسیب پذیر پیش بینی شده است.

مهدی قمصریان، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور درباره اینکه حدود سه میلیون نفری که مشمول دریافت کمک بلاعوض ماهانه دولت (چهار ماه اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد) در پی بیماری کرونا شده‌اند، چه شرایطی دارند، گفت: این افراد کسانی هستند که هیچیک از اعضای خانوار دارای شغل ثابت یا موقت نبوده و فاقد هرگونه درآمدی هستند؛ هیچ نوع حق بیمه‌ای برای هیچیک از اعضای خانوار پرداخت نمی‌شود، مستمری بگیر مراکز حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی و… نیستند و منزل شخصی و اتومبیل ندارند.

وی افزود: ممکن است برخی از این گروه مشمول دارای خودرو باشند اما خودروی آنها مدل پایین و بسیار ارزان قیمت و به تعبیری، اسقاطی محسوب شود.

وی تاکید کرد: کسانی که کمک بلاعوض را دریافت کرده‌اند همه شروط مذکور را با هم دارند و این‌طور نیست که حائز برخی شرایط مذکور باشند و برخی شرایط را نداشته باشند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا هیچیک از شاغلانی که در اثر شیوع کرونا شغل خود را به طور موقت از دست داده‌اند، مشمول دریافت این کمک بلاعوض قرار گرفته‌اند یا خیر، توضیح داد: با توجه به شروط چهارگانه ای که اشاره شد، افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کنند شامل این کمک بلاعوض نیستند.

وی تاکید کرد: این کمک بلاعوض فقط برای افرادی است که کل اعضای خانوار آنها طی یکسال گذشته فاقد هرگونه درآمدی بوده‌اند؛ نه اینکه اخیراً و موقتاً بدلیل شیوع کرونا بیکار شده و فاقد درآمد شده باشند.

«با این توصیف، عملاً این گروه افرادی هستند که از گذشته آسیب پذیر بوده‌اند چرا دولت در این مقطع روی حمایت از این اقشار به شدت آسیب پذیر مانور داده است؟»

قمصریان در پاسخ به این سوال گفت: این جمعیت حدود سه میلیون نفر کسانی بوده‌اند که از طریق یارانه نقدی، کمک معیشتی و کمک‌های خیریه‌ها و مردم گذران زندگی می‌کنند و با توجه به شیوع کرونا و احتمال کاهش فعالیت‌های خیرخواهانه و آسیب‌هایی که بیماری کرونا در زندگی سایر مردم داشته، این نگرانی وجود داشت که مشمولان این طرح برای گذران زندگی با چالش‌های بیشتری مواجه شوند به همین دلیل دولت تصمیم گرفت به این افراد طی چهار ماه کمک بلاعوض پرداخت کند.

وی گفت: در اسفند ماه برای مشمولان این طرح که حدود ۳میلیون نفر هستند جمعاً ۳۳۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده است. که واریز این کمک بلاعوض در پایان فروردین، پایان اردیبهشت و پایان خرداد تکرار خواهد شد.

قمصریان در پاسخ به این سوال که اگر کسی در شمول دریافت این کمک بلاعوض قرار نگرفته باشد اما شروط ۴ گانه ای که اشاره کردید را داشته باشد، چطور می‌تواند خود را در شمول دریافت این کمک قرار دهد، گفت: با توجه به اطلاعات مندرج در پایگاه رفاه ایرانیان (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) تمام کسانی که شروط ۴ گانه مذکور را داشته‌اند، در شمول دریافت کمک بلاعوض قرار گرفته‌اند.

قمصریان گفت: کمک بلاعوض دولت فعلاً فقط برای اقشار شدیداً اسیب پذیری که شرایطشان بیان شد پیش بینی شده است و سایر اقشار آسیب پذیر فاقد درآمد ثابت مانند رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی بوس و کرایه‌های بین شهری، دستفروشان و کارگران فصلی روزمزد با تشخیص وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از طریق دریافت تسهیلات یک تا دومیلیون تومانی قرض الحسنه تحت حمایت دولت قرار خواهند گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان