معاون سابق روحانی: سیاه‌نمایی‌ علیه ایران عمل مجرمانه است

خبرگزاری فارس: الهام امین زاده معاون سابق حقوقی رئیس‌جمهور، با اشاره به تحریم‌های گسترده غذایی و دارویی آمریکا علیه ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا و لزوم پیگیری حقوقی این مسئله در عرصه بین‌الملل اظهار داشت: از جنبه حقوق بشری، وقتی یک بیماری فراگیر در عرصه جهانی شیوع پیدا می‌کند، تحریم باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد. همانطور که دبیرکل سازمان جهانی بهداشت و کمیساریای عالی حقوق بشر هم به اعتراض اعلام کرده بودند، تحریم‌های برخی کشورها مثل کوبا و ایران باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد؛ چون الان صرفاً یک کشور نیست، بلکه همه مردم و ملت‌ها هستند و باید تحریم‌های دارویی و اقلام بهداشتی برداشته شود.

وی با اشاره به مبنای این ادعا خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم مبنا را به خوبی حلاجی کنیم، حتی می‌توانیم ادعایمان را در سازمان‌های بین‌المللی و حتی به صورت دیپلماسی عمومی از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها به قدری قوی دنبال کنیم که به عنوان یک عمل مجرمانه علیه کشورهایی که تحمیل تحریم می‌کنند شناخته شود.

امین‌زاده با اشاره به اعلامیه جهانی حقوق بشر اظهار داشت: این اعلامیه میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و در آن یک حق مهم ذکر شده و تقریباً اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا عضو این اسناد هستند و آن حق «حق سلامتی» است و این حق با حق حیات ارتباط پیدا می‌کند.

معاون سابق حقوقی رئیس جمهور افزود: همانطور که در هیچ یک از جنگ‌های نظامی نباید جان انسان‌ها و سلامت آنها به خطر بیفتد، در جنگ‌های اقتصادی و بیولوژیکی نیز اینگونه است و سیاه‌نمایی‌ها و ایجاد نگرانی و ناراحتی‌هایی که علیه ایران انجام می‌دهند، همگی مجرمانه هستند.

وی با بیان اینکه در جنگ‌های سخت‌افزاری، جنگ سایبری و حتی جنگ‌های بیولوژیک خدشه‌دار کردن حق سلامتی انسان‌ها ممنوع است،‌ گفت: حتی در جنگ‌های نظامی استفاده از بمب های شیمیایی و سلاح‌های خوشه‌ای حتی علیه نیروهای نظامی هم ممنوع است.

امین‌زاده در پاسخ به کشورهایی که اعلام می‌کنند ما در جنگ اقتصادی هستیم، اظهار داشت: هم عرف بین الملل ممنوع کرده که تحریم‌های بین‌المللی شامل مواد غذایی و اقلام دارویی شود و هم دیوان بین‌المللی دادگستری در سال 1397 در پاسخ به شکایتی که ایران علیه آمریکا کرده بود، دستور موقت صادر کرد که هرگونه تحریم اقلام غذایی، دارویی و بهداشتی و آنچه که مربوط به سلامت مردم می‌شود، ممنوع است.

معاون سابق حقوقی رئیس جمهور در تحلیل تحریم های اولیه و ثانویه آمریکا و کشورهای دیگر علیه ایران تصریح کرد: تمام این تحریم ها توسط دیوان بین المللی دادگستری ممنوع شده است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون راهکار حقوقی برخورد با این اقدام غیرقانونی آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن خاطرنشان کرد: کمیته حقوق بشر و شورای حقوق بشر در سازمان ملل و همچنین دیوان بین المللی دادگستری وجود دارند و این تخطی از قانون را باید به اطلاع دیوان بین‌المللی دادگستری برسانیم؛ چون این تحریم‌ها نه تنها جان مردم ایران بلکه جان مردم جهان را به خطر می‌اندازد و عدم ورود به موقع دارو و تجهیزات پزشکی ممکن است خطرآفرین باشد.

امین‌زاده با اشاره به هدف این پیگیری‌های حقوقی گفت: هدف، فشار به ایالات متحده آمریکا و کشورهای هم پیمان آن هست که چه از طریق خودشان و چه با واسطه تضییقاتی را علیه مردم ایران چه درخصوص تبادلات مالی و چه در خصوص مبادلات اجناس و اقلام که وارد ایران شود، اعمال کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان