جزئیات طرح فاصله گذاری هوشمند/هنوز از پیک کرونا عبور نکرده ایم

خبرگزاری مهر: علیرضا رئیسی، در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، با بیان اینکه در مرحله فاصله گذاری هوشمند، سه جز دیده شده است، گفت: یک جز به فضای کسب و کار و ابزار و وسایل اصناف برمی گردد که باید از نظر بهداشتی تایید شود و پاکیزه باشد و جز دیگر مربوط به بهداشت و ایمنی فروشندگان و کارکنان و ارائه کنندگان خدمت است که آن‌ها هم باید همه موارد بهداشتی را رعایت کنند و بخش دیگر مربوط به مشتریان و خدمت گیرندگان است.

وی افزود: برنامه وزارت بهداشت همچنان این است که در خانه بمانیم و همه موارد بهداشتی را رعایت کنیم، چون کرونا همچنان جدی است.

رئیسی گفت: افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل، دیابت، بیماری قلبی و…، دارند نباید سر کار بروند و باید در خانه بمانند و اگر شاغل هستند حقوق و مزایای شأن را دریافت کنند.

وی افزود: بقیه افراد هم باید در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کنند و غربالگری شوند تا وضع جسمی آن‌ها مشخص شود و شیفتی سر کار بروند و موارد بهداشتی و فاصله‌ها در محل کار را هم باید رعایت کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: مدارس و دانشگاه‌ها تا 30 فروردین تعطیل است و 25 فروردین باز جلسه برگزار می‌کنیم و درباره ادامه تعطیلی یا لغو آن تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از هر گونه تجمع و آمد و شد غیر ضروری خودداری کرد، افزود: زیارتگاه‌ها و برگزاری نماز جماعات هم فعلاً تا 30 فروردین تعطیل است.

نگران فاصله‌گذاری هوشمند هستیم/ مشکل ایجاد شود عقب‌نشینی می‌کنیم

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: اگر طرح فاصله‌گذاری هوشمند مشکل ایجاد کند ناچاریم از اجرای آن عقب‌نشینی کنیم.

به گزارش  مهر، حمیدرضا جمشیدی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه حدود هزار صفحه دستورالعمل برای بخش‌های مختلف صنوف در وزارت بهداشت آماده شده است، افزود: در روز‌های اخیر 100 نفر شبانه روز روی این دستورالعمل کار کرده‌اند و در چند ساعت آینده در پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت بارگذاری می‌شود.

وی گفت: در کنار کارشناسان وزارت بهداشت کارشناسان هر بخش از صنوف نیز برای تهیه دستورالعمل‌ها حضور داشته‌اند.

جمشیدی افزود: دستورالعمل‌ها پیچیده و فنی نیستند و نیاز به آموزش‌های زیادی ندارند و آنچه که بر آن تأکید شده رعایت فاصله از یکدیگر، شستن دست‌ها و … است. اما نگران هستیم دستورالعمل‌های طرح فاصله گذاری هوشمند، مانع شیوع ویروس کرونا نشود.

وی با بیان اینکه اگر شاخص‌های فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود نگران افزایش مبتلایان به بیماری کرونا هستیم گفت: بیشترین نگرانی ما نظام حمل و نقل عمومی است البته حجم تقاضا برای حمل و نقل عمومی بسیار کاهش یافته است، اما باید برای خدمت رسانی نظام حمل و نقل ظرفیت تعیین کنیم.

جمشیدی افزود: اکنون به طور نسبی ماسک و محلول ضدعفونی را در کشور تولید می‌کنیم و نگرانی‌ای در این باره برای رعایت دستورالعمل‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد.

وی گفت: در مترو و اتوبوس‌های شهری باید به هر شکلی که امکان دارد فاصله ایمنی رعایت شود و برای مسافرپذیری آن‌ها محدودیت ایجاد کنیم.

جمشیدی افزود: 107 هزار واحد آموزشی که 14.5 میلیون دانش آموز در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند میزان خطر فراگیری برای 14 و نیم میلیون نفر را دارند لذا خطر مدارس در بالاترین سطح است.

وی گفت: مدارس 12 درصد و دانشگاه‌ها 6 درصد منبع خطر هستند و اگر هیچ اقدامی برای مقابله با کرونا انجام نمی‌دادیم اکنون ده‌ها میلیون نفر در کشور به کرونا مبتلا شده بودند.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با بیان اینکه تعداد نمونه‌های فعال ما بسیار کم شده است افزود: اگر کشور یک ماه قرنطینه شود و سپس آن را رها کنیم منحنی افراد مبتلا به ویروس کرونا افزایش می‌یابد و اگر دو ماه قرنطینه کنیم و سپس فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود منحنی مبتلایان رو به بالا می‌شود.

وی گفت: کشور باید پس از دو ماه قرنطینه طرح فاصله گذاری اجتماعی را نیز ادامه دهد.

جمشیدی افزود: طرح فاصله گذاری هوشمند، 6 شاخص از جمله تصمیم برای بازگشایی صنوف بر اساس میزان آلودگی‌ها، تصمیم گام به گام و مرحله به مرحله، بازگشایی صنوف بر اساس دستورالعمل، تصمیم بر اساس جغرافیای آلودگی و جلوگیری از سر کار رفتن گروه‌های پر خطر و نظارت جدی دارد.

وی گفت: برای بررسی نتیجه عملکرد طرح‌های خود نیازمند فاصله زمانی 10 تا 15 روز هستیم تا اثر طرح را ببینیم.

جمشیدی افزود: حدود 5 میلیون کارگاه در طرح غربالگری ویروس کرونا ثبت می‌شود.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، گفت: بر طرح فاصله گذاری هوشمند، یکصد هزار نفر از جمله بسیجیان و کارشناسان بهداشت و درمان نظارت می‌کنند و اگر طرح فاصله گذاری هوشمند مشکل ایجاد کند ناچاریم از اجرای آن عقب نشینی کنیم.

هنوز از پیک کرونا عبور نکرده ایم/نقطه سفید در کشور نداریم

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، نسبت به تحت فشار قرار گرفتن وزارت بهداشت برای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مهر، حمید سوری، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: طرح فاصله گذاری هوشمند الزامات بسیاری دارد و نگران هستم وزارت بهداشت تحت فشار‌های اقتصادی مجبور به تصمیمی شده باشد که فراگیری (اپیدمی) بیماری کرونا را خاموش نکند و شرایط به سمتی برود که نه تنها طرح فاصله گذاری هوشمند به اقتصاد کشور کمکی نکند بلکه به اقتصاد آسیب بیشتری بزند.

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: نظارت بر طرح فاصله گذاری اجتماعی به جز در روز طبیعت آنچنان موفق نبوده است و اکنون هیچ نشانه‌ای از روند خاموشی فراگیری بیماری کرونا نمی‌بینیم.

سوری گفت: نتوانسته‌ایم واکنش سریعی در مقابل رفتار مردم نشان دهیم و بر این اساس فراگیری از یک محدوده کوچک در کشور به مناطق دیگر نیز گسترش یافته است.

وی افزود: برخی شهر‌ها روند کاهشی ابتلاء به ویروس کرونا را دارند، اما در استان‌های خراسان رضوی، فارس، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خوزستان و تهران روند ابتلاء به این بیماری افزایشی است.

سوری گفت: به هیچ وجه از پیک بیماری کرونا عبور نکرده‌ایم و نگران این هستیم که با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند به موقع نتوانیم جلوی شیوع بیماری را بگیریم و تلفات زیادی داشته باشیم.

وی افزود: بار بیماری کرونا فقط اقتصادی نیست بلکه امنیت جانی جامعه را نیز در بر دارد و نمی‌توانیم با کمتر کردن فاصله گذاری اجتماعی، شیوع بیماری کرونا را متوقف کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: اکنون همه شهر‌های کشور به ویروس کرونا آلوده هستند و نقطه سفید نداریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان