فیلسوف روس در گفتگو با مشرق؛

کرونا می‌تواند زمینه‌ساز جهان چندقطبی باشد/ برای معامله با آمریکا باید مهدی را بفروشید/ کرونا آزمون ایمان ما به عقایدمان است

آلکساندر دوگین می‌گوید: اصلاح‌طلبان ایران امیدوارند بر سر تحریم‌ها با آمریکا معامله کنند، در حالی که آمریکا «دجال» است و هر کس می‌خواهد با دجال معامله کند باید خدا و «مهدی» را بفروشد.

سرویس جهان مشرق - شیوع کرونا اگرچه در ابتدا یک بحران بین‌المللی در حوزه بهداشت و درمان به نظر می‌آید، اما پیامدهای آن بسیار گسترده‌تر هستند و حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و روابط بین‌الملل را نیز عمیقاً تحت تأثیر قرار داده‌اند. از دعوای کشورهای اروپایی بر سر ماسک تا کمک‌های بشردوستانه چین و روسیه به آمریکا، مبارزه دنیا مقابل یک ویروس همه‌گیر می‌تواند اتحادهای بین‌المللی را دست‌خوش تغییر و تحول کند. در عین حال، آن‌چه که اکنون «زلزله کرونا» توصیف می‌شود، همچنان در ایجاد تغییر در برخی معادلات بین‌المللی ناتوان بوده است؛ از جمله، هنوز دولت آمریکا را متقاعد نکرده است تا دست از تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران بردارد.

آلکساندر دوگین

سرویس جهان مشرق درباره همین موضوعات با «آلکساندر گلیویچ دوگین» فیلسوف برجسته روس و یکی از افراد تأثیرگذار روی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت‌وگو کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید متن مصاحبه مشرق با آقای دوگین است.


مصاحبه قبلی مشرق با آقای دوگین در حاشیه کنفرانس «افق نو» در بیروت، پایتخت لبنان، را از این‌جا بخوانید. برای آشنایی بیش‌تر با شخصیت و عقاید آقای دوگین به ویژه در زمینه آخرالزمان می‌توانید گزارش‌های مشرق را از این‌جا، این‌جا و این‌جا بخوانید.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› فیلسوف روس: اگر به سوی مهدی بروید، مهدی هم به سوی شما می‌آید

›› مهمان ویژه روس در ایران کیست؟

›› نامه امام خمینی به گورباچف باید در دستورکار پوتین قرار بگیرد

›› پیاده‌روی اربعین شبیه یک حادثه آخرالزمانی و مقدمه تحول جهانی است

 

همچنین مصاحبه‌های قبلی مشرق با کارشناسان آمریکایی درباره تحریم‌های واشینگتن علیه ایران به ویژه در بحران کرونا را از این‌جا و این‌جا بخوانید.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› ویروس کرونا از آمریکا شروع شد/ هدف تحریم‌های واشینگتن ملت ایران است

›› تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرانسانی و وحشیانه هستند/ ناامیدی آمریکایی‌ها از کنترل کرونا توسط ترامپ


 

طی هفته‌های گذشته مقامات روس، ایرانی و چینی این نظریه را مطرح کرده‌اند که آمریکا ممکن است منشأ یا دست پشت پرده ویروس کرونای جدید باشد. دیدگاه شما در این‌باره چیست؟

هنوز نمی‌توانیم در مورد منشأ ویروس کرونا به طور قطعی چیزی بگوییم، اما به نظر می‌رسد این ویروس، محصول یکی از آزمایشگاه‌های نظامی در آمریکا بوده است. اطلاعات زیادی در این‌باره وجود دارد. آمریکایی‌ها تابستان سال 2019، یعنی شش ماه پیش، تحقیقات خود راجع به جنگ بیولوژیک را به طور ناگهانی متوقف کردند [1] . این اتفاق تقریباً همزمان با آغاز بیماری کووید-19 بود. بنابراین بسیار محتمل است که پشت این ویروس کرونا، جنگ بیولوژیکی وجود داشته باشد که در آمریکا طراحی شده است.

«مؤسسه تحقیقات پزشکی روی بیماری‌های واگیر» در مقر فرماندهی پزشکی «فورت دتریک» متعلق به ارتش آمریکا، آزمایشگاهی که چند هفته پیش از انتشار اخبار شیوع کرونا در چین تعطیل شد [جرئیات بیش‌تر(+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مرگ مشکوک یک زن آمریکایی/ آیا منشأ واقعی شیوع ویروس کرونای جدید آمریکاست؟

با این حال، باید این نکته را هم در نظر بگیریم که چه اتفاقاتی دارد در جهان رخ می‌دهد، و این‌که نخبگان نظام گلوبالیسم هم درگیر این بیماری شده‌اند. بوریس جانسون [نخست‌وزیر انگلیس] به این ویروس مبتلا شده است؛ بسیاری از عوامل عالی‌رتبه گلوبالیسم هم هستند [که به کرونا مبتلا شده‌اند]، [مانند] پرنس چارلز [ولی‌عهد] انگلیس. در روسیه هم همین‌گونه است؛ ویروس کرونا اکثر نخبگان فرهنگی لیبرال را مبتلا کرده است. بنابراین اگر ویروس کرونا به منظور ضربه زدن به ملت‌های چین یا ایران یا روسیه ایجاد شده باشد، نتیجه شیوع آن کاملاً معکوس بوده است. این ویروس در مقیاس جهانی، بیش‌تر نخبگان جهانی‌گرایی و جامعه گلوبالیستی را نابود کرد و به این ترتیب، شرایط عینی را برای تحقق جهان چندقطبی به وجود آورد.

بدیهی است که ویروس کرونا با استفاده از فناوری در غرب ایجاد شده است [2] ، اما شاید این ویروس به شکلی درز پیدا کرده و یا شاید مشیت الهی [با آن‌چه که آمریکایی‌ها می‌خواسته‌اند] متفاوت بوده است، زیرا انسان همیشه تعیین‌کننده نهایی نیست. بشر می‌تواند ابزاری مرگ‌بار را به عنوان اسلحه بسازد، اما خداوند می‌تواند با قدرت خود این سلاح را علیه سازندگانش به کار بگیرد.

در همین‌باره بخوانید:

›› اینک آخرالزمان؛ دزدی فروشگاه‌ها از مردم در آمریکا و دزدی مردم از بیمارستان‌ها در انگلیس

برداشت من این است که شیوع این ویروس یک آزمایش بزرگ برای همه جوامع است و ما نباید در این میان خداوند را فراموش کنیم. بشر ممکن است برنامه‌ای بچیند، مردم ممکن است سعی کنند یک‌دیگر را بکُشند، اما سرنوشت نهایی بشر به دست خداوند است. به عقیده من، این یک آزمایش بزرگ برای بشریت است.

من می‌دانم که جامعه ایران از بیماری کووید-19 رنج می‌برد و این شرایط بسیار دشوار است، اما برای افراد معتقد به خداوند مرگ پایان کار نیست، بلکه صرفاً یک رویداد بسیار مهم است. بنابراین این ویروس برای افراد مؤمن به اندازه آتئیست‌ها وحشتناک نیست، زیرا ابتلا به بیماری و مرگ بر اثر آن برای آتئیست‌ها پایان راه است. این افراد فکر می‌کنند بعد از مرگ نابود می‌شوند. البته مرگ برای آن‌ها واقعاً هم بدتر است، زیرا پس از مرگ به خاطر کفر و عقاید غلط‌شان مورد قضاوت قرار خواهند گرفت، در حالی که مؤمنان با توجه به اعتقادات درست خود محاکمه می‌شوند.

بنابراین ما باید با قدرت مقابل این چالش بایستیم تا بتوانیم ایمان خود را به خداوند حفظ کنیم، از جوامع خود مقابل همه [تهدیدها] دفاع نماییم، و خوداتکایی را در جوامع خود بازسازی کنیم. به اعتقاد من اکنون «دیگری» که در خارج از کشورهای ما زندگی می‌کند، نمی‌تواند به ما کمک کند یا ما را نجات دهد. باید با یاری خداوند خودمان را نجات دهیم. این آزمونی برای ایمان ماست و باید از این آزمایش سربلند بیرون بیاییم.

احتمال زیادی وجود دارد که جنگ بیولوژیک آمریکا پشت ویروس کرونا باشد [دانلود]

در رابطه با ایران، یک عامل دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند مبارزه این کشور با ویروس کرونا را تحت تأثیر قرار دهد: تحریم‌های آمریکا. این تحریم‌ها نه تنها دسترسی ایران به دارو و تجهیزات پزشکی را محدود می‌کنند، بلکه اقتصاد این کشور و اوضاع مالی ایرانی‌ها را نیز پیشاپیش تحت تأثیر قرار داده‌اند. آمریکایی‌ها نه تنها تحریم‌ها را تعلیق نکرده‌اند، بلکه آن‌ها را در همین هفته‌های اخیر تشدید کرده‌اند.

اول از همه، این را بگویم که به عقیده من تحریم‌های آمریکا تلاش می‌کنند تا اقتصاد ایران را به طور کامل نابود کنند و این کار ظالمانه و ناعادلانه است. این تحریم‌ها کاملاً اشتباه هستند، من مخالف آن‌ها هستم، و به نوبه خود از آمریکایی‌ها می‌خواهم تا این سیاست خود را تغییر دهند. با این حال، مسئله ابعاد دیگری هم دارد. من از مقامات ایرانی و به خصوص اصلاح‌طلبان در دولت ایران که اقتصاد این کشور را به اقتصاد غرب و جهان گره زده‌اند، [انتقادات و] سؤالاتی دارم.

امید جناح اصلاح‌طلب در دولت ایران به آمریکا و پایان یافتن تحریم‌هاست و اقتصاد کشور را اقتصادی می‌دانند که وظیفه‌اش تأمین منابع طبیعی برای غرب است. اما واقعیت این است که شما نمی‌توانید با «دجال» معامله کنید. غرب دجال است. غرب و آمریکا می‌خواهند جامعه ایران را نابود کنند. اگر می‌خواهید با دجال معامله کنید، باید خدا و «مهدی» را بفروشید.

البته من نمی‌توانم درباره سیاست در ایران قضاوت کنم، اما ما در روسیه هم دقیقاً همین وضعیت را داریم و من نسبت به دولت روسیه هم به شدت انتقاد دارم، چراکه موجب شده اقتصاد روسیه وابسته به غرب باشد. من همان انتقادهایی را که به دولت ایران دارم، نسبت به مقامات اقتصادی دولت روسیه نیز دارم. طرفدار و هم‌حزبی پوتین هستم، اما به شدت با بخش اقتصادی دولت پوتین مخالف هستم.

دولت ایران به جای اعتماد به نفس و استقلال اقتصادی، همه امید خود را به عادی‌سازی روابط با غرب بسته و با این کار به اقتصاد کشور آسیب بزرگی وارد کرده است. سیاست التماس به آمریکایی‌ها برای لغو تحریم‌ها و کمک به بهبود وضعیت زندگی فقرا در ایران از همان ابتدا اشتباه بود. برآوردن نیازهای مردم ایران باید نسبت به [تلاش برای رفع تحریم‌ها و] فروش نفت در اولویت قرار بگیرد. چگونه ممکن است شما به دجال، «شیطان بزرگ»، التماس کنید که با شما خوب رفتار کند و تحریم‌ها را بردارد؟

اگر می‌خواهید با آمریکا معامله کنید، باید خدا و «مهدی» را بفروشید [دانلود]

اقتصادهای روسیه و ایران باید کاملاً خودمختار و مستقل باشند. ما باید با اقدامات و استفاده از منابع خود نیازهای اساسی جوامع خودمان را برآورده کنیم. نباید به «دیگری» وابسته باشیم. روسیه، ایران، چین، سایر کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای اروپایی باید با هم دوست باشند، اما نباید به هیچ کشوری وابسته باشیم. درس مهمی که باید [از تأثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی ایران به ویژه در دوران مبارزه با کرونا] بگیریم، همین است.

نباید به اقتصاد کشورهای دیگر وابسته باشیم. نباید به کسی التماس کنیم. باید مستحکم بایستیم و به هویت جوامع خود اتکا کنیم. باید نظام اقتصادی کشورهای خود را به طور کامل متحول کنیم، زیرا نظام سرمایه‌داری و مبتنی بر بازار، اشتباه است. هم ضداسلامی است چون بانک‌هایش از ربا استفاده می‌کنند، و هم ضد [ارزش‌های] روسی است. من صرفاً منتقد سیاست‌های اقتصادی ایران یا روسیه نیستم، بلکه مخالف نظام سرمایه‌داری هستم. کاپیتالیسم بر خلاف مصالح روسیه و ایران است و ویروس کرونا به ما کمک می‌کند این واقعیت را درک کنیم. بنابراین می‌توانم بگویم کرونا یک ویروس [با پیامدهای] فلسفی و مذهبی است؛ آزمون ایمان ما به عقایدمان است.

در مورد اهمیت استقلال اقتصادی کشورهایی مانند ایران و روسیه صحبت کردید. صرفاً برای شفاف‌سازی لطفاً توضیح بدهید که آیا به نظر شما این کشورها میان خودشان باید همکاری اقتصادی داشته باشند یا خیر.

صددرصد. قطعاً همین‌طور است. متأسفانه هم در ایران و هم در روسیه، شخصیت‌های بسیار مهم و محوری‌ای وجود دارند که لیبرال و طرفدار غرب هستند و به ما اجازه نمی‌دهند تا شراکت اقتصادی کامل با هم داشته باشیم. این افراد که متکی به کمک‌های غرب هستند، دشمن اصلی و بزرگ‌ترین مانع پیش روی همکاری‌های اقتصادی میان ایران و روسیه هستند. مشکل، لیبرال‌ها و اصلاح‌طلبان در دولت‌های دو کشور و رویکرد غرب‌گرایانه آن‌هاست. با این حال، شاید شیوع کرونا به دولت‌های ما اهمیت توسعه روابط دوجانبه [به جای اتکا به غرب] را نشان بدهد.

 

از وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

من هم متشکرم. ما روس‌ها و ایرانی‌ها با هم همکاری خواهیم نمود و بر چالش کنونی غلبه خواهیم کرد.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› نشریه آتلانتیک: کرونا دست ترامپ و ماهیت دیکتاتوری آمریکا را رو کرد

›› خصومت ترامپ با کرونا شخصی است/ تقلای رئیس‌جمهور وسواسی آمریکا مقابل یک ویروس

›› چند هزار آمریکایی هر سال بر اثر آنفلوانزا کشته می‌شوند؟


[1] Fort Detrick lab shut down after failed safety inspection; all research halted indefinitely Link

[2] Bats, Gene Editing and Bioweapons: Recent DARPA Experiments Raise Concerns Amid Coronavirus Outbreak Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان