پژوهشکده مردم شناسی در دستور کار قرار داد:

مطالعه انسان شناختی تجربه زیستِ زنان از زلزله سرپل ذهاب

پژوهشکده مردم شناسی «پژوهش انسان شناختی تجربه زیستِ زنان از زلزله آبان ماه ۱۳۹۶سرپل ذهاب کرمانشاه» را در دستور کار خود قرار داد تا رخداد زلزله و تبعات اجتماعی، فرهنگی و انطباق پذیری زنان بواسطه مصاحبه های عمیق و تحلیل تجربه زیسته این زنان مطالعه شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علیرضا حسن زاده - رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - درباره اجرایی شدن طرح «پژوهش انسان شناختی تجربه زیستِ زنان از زلزله آبان ماه 1396سرپل ذهاب کرمانشاه» گفت: زلزله به لحاظ گستره تأثیراتی که بر زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی افراد دارد و همچنین حجم انبوه تغییرات اجتماعی که به همراه خود می آورد، متغیر مهمی در تحول حیات اجتماعی جوامع محسوب می شود.

او با بیان اینکه فاجعه ها در هر سطحی باعث شکل گیری تغییرات گسترده ای در زندگی و زیست مردم می شوند، افزود:از آن جا که هر شخص  مجموعهای از تجربههای بی‌مانند است که به عنوان حقیقت مطرح و رفتار فردی وی را تعیین می کنند در این معنا حقیقت و رفتار مرتبط با فاجعه برای هر فردی بی نظیر است. تجربه  زیسته هر فرد به دریافت او از یک پدیده  خاص معنا بخشیده و تحت تاثیر هر چیز بیرونی یا درونی نسبت به فرد است.

به گفته وی از اهداف این مطالعه را روشن کردن معنا، ساختار و ماهیت تجربه زیسته زنان سرپل ذهاب از زلزله است.

مینو سلیمی - مجری این طرح - نیز توضیح داد: این پژوهش به مطالعه رخداد زلزله و تبعات اجتماعی، فرهنگی و انطباق پذیری زنان بواسطه مصاحبه های عمیق و تحلیل تجربه زیسته این زنان می پردازد.
 
این پژوهشگر که مطالعات خود را بر انسان شناسی فاجعه متمرکز کرده است، افزود: نتایج این پژوهش با توجه به تجربه زیستِ زنان و توجه به کارکرد مثبت آنان در جامعه و اعتماد و مشارکت دادن آنان در جریان بازسازی های اجتماعی، فرهنگی جامعه فاجعه دیده، می تواند به صورت چشمگیری موثر باشد، چون آن ها بخشی از یک شبکه روابط اجتماعی فعالی هستند که خبر یا اطلاعیه هشدار را از طریق کانال های غیررسمی دریافت می کنند.

او با بیان این که، زنان می توانند علاوه بر گیرنده، انتقال دهنده خوبی برای پیام های هشدار، ایمنی و بازسازی های اجتماعی و فرهنگی در برابر خطرات ناشی از زلزله تلقی شوند، اظهار کرد: زنان می توانند در ایجاد فرهنگ ایمنی و بازسازی زودهنگام جامعه فاجعه دیده در جامعه فعالیت های پیشگیرانه و ضروری پس از بحران های طبیعی به ویژه زلزله نقش های مهمی را ایفا کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان