احتمال ورود دسته‌های ملخ طی چند روز آینده

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید محمدرضا میر با بیان اینکه امسال همانند سال گذشته با حجم انبوه و بسیار زیاد ملخ صحرایی مواجه هستیم، اظهار کرد:  بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان فائو و سازمان حفظ نباتات به این نتیجه رسیدیم که  شرایط  مناسب آب و هوایی و دما در  خاستگاه ملخ صحرایی یعنی کشورهای حاشیه دریای سرخ و شاخ آفریقا منجر به رشد و تکثیر زیاد این آفت شده است.

 وی ادامه داد: ریزش این آفت از اوایل اسفند ماه سال گذشته به صورت جدی در کشور   اتفاق افتاد و در حال حاضر در سطحی حدود 58 هزار هکتار  و در استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، خوزستان، بوشهر و جنوب کرمان با این آفت مبارزه شده است. بیشترین سطح مبارزه مربوط به استان هرمزگان با 24هزار و 568 هکتار و کمترین سطح نیز متعلق به جیرفت در جنوب کرمان با 500 هکتار است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه سال گذشته در سطحی معادل 760 هزار هکتار مبارزه انجام شد، گفت: با توجه به اینکه امسال این آفات در دسته‌های پرجمعیت تر و متراکم تر وارد کشور شده‌اند پیش بینی می‌شود که حجم ورودی آنها نسبت به سال گذشته حدود 2 تا 3 برابر بیشتر شده باشد. البته تمهیدات لازم برای مبارزه با آنها نیز اندیشیده شده است.

وی در ادامه به استان های درگیر این آفت اشاره کرد و گفت:در حال حاضر شش استان  درگیر این آفت هستند و مبارزاتی نیز در این استانها انجام شده است و خوشبختانه هیچ  خسارت به مزارع و باغات وارد نشده است.

میر تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که با توجه به جهش وزش باد ورود این آفات از کشورهای عمان، کویت و امارات طی  چند روز آینده به کشور محتمل است و احتمالا در روزهای آتی استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و  جنوب کرمان با حجم انبوهی از  این آفت‌ها مواجه می‌شوند. البته هشدارهای لازم به استان داده شده است و جای هیچ نگرانی‌ای نیست.

 او همچنین بیان کرد: آفت ملخ صحرایی یکی از خطرناکترین آفات نباتی است، زیرا جمعیت بالایی دارند و در حال حاضر نیز نسبت به سال گذشته تغییر رفتار داده‌اند؛ به طوری که دسته جات آنها در یک جا فرود نمی‌آید و پراکنده می شود.  سال گذشته بیشتر در حاشیه دریا و نوار ساحلی فرود می آمدند  ولی امسال مستقیما وارد باغات و مزارع شده و کار ما نیز دشوارتر می شود.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه اوج مبارزه با این آفت اردیبهشت و خردادماه خواهد بود و در مرداد نیز لکه گیری انجام می شود، گفت: اگر نتوانیم مبارزه خوبی با این آفت انجام دهیم احتمالا اینکه به استان های دیگر نیز سرایت می کنند، زیرا این آفت پروازی است  و اگر وزش باد مناسب باشد تا حدود 250 کیلومتر جابجا می شود. در حقیقت پیش‌بینی می‌کنیم سه استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی نیز احتمالا درگیر این آفت شده و مجموعا  9 استان درگیر شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان