تسهیلات کرونایی به چه مشاغلی پرداخت می‌شود؟

خبرگزاری تسنیم: طی هفته‌های گذشته بود که حسن روحانی، رئیس جمهور به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات، صرفاً به بنگاه‌ها و کسب و کار‌هایی اختصاص یابد که اطمینان حاصل شده باشد کارگران خود را از ابتدای اجرای برنامه‌های کنترلی مقابله با کرونا اخراج نکرده اند و پس از دریافت تسهیلات نیز اقدام به اخراج کارگران خود نخواهند کرد.

همچنین در چند روز گذشته رئیس جمهور کشورمان پرداخت بیمه بیکاری به بیکار شدگان کرونا را اقدامی برای التیام مشکلات کارگران خواند و گفت: 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات را با نرخ ترجیحی 12 درصد در اختیار بنگاه‌های خدماتی و تولیدی قرار می‌دهیم و زمان بازپرداخت آن 2 سال هست؛ لذا نرخ این تسهیلات 12 درصد و مجموع رقمی که مدنظر قرار دادیم 75 هزار میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید

افزایش نرخ اشتغال در بخش خدمات کشور +جدول

رئیس جمهور با اشاره به استفاده از صندوق بیمه بیکاری گفت: علاوه بر این اقدامی که انجام دادیم، مواردی هم لازم است که از صندوق بیمه بیکاری استفاده کنیم، مواردی بوده و ممکن است مواردی هم پیش رو داشته باشیم، برای این کار هم رقمی حدود 5 هزار میلیارد تومان مدنظر قرار دادیم برای اینکه این صندوق بتواند بیمه بیکاری را برای 3 ماهی که پیش رو داریم. البته امیدواریم در ماه فروردین و اردیبهشت از این مسائل عبور کنیم و شرایط عادی شود.

رئیس جمهور، 18 فرودین ماه در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: 75 هزار میلیارد تومان به 10 دسته اختصاص یافته است. بنگاه‌هایی که به‌دستور ستاد کرونا تعطیل شده و همچنان تعطیل است مشخص شده که چه مبالغی پرداخت شود.

وی ادامه داد: بعضی‌ها تقریباً کسب‌وکارشان متوقف بوده و بعضی‌ها هم درآمدشان پایین بوده است؛ این رسته‌های مختلف کارگاه‌های کوچک و بعضی‌ها متوسط هستند و بعضی‌ها در واقع یک بنگاه کار یک‌نفره، بعضی‌ها چندنفره و بعضی‌ها 50 نفر به بالا و 50 نفر به پایین هستند؛ تقریباً 3 میلیون و 200 هزار نفر اشتغالشان وابسته به این‌گونه موارد است و زندگی این افراد تحت فشار قرار گرفته است و ما در اینجا تصویب کردیم که برای همه این‌ها رقمی را مدنظر قرار دهیم.

روحانی بیان کرد: در این جلسه برای هر بنگاهی تقریباً مشخص شده و به این بنگاه‌ها اعلام خواهد شد که چه‌مقدار به این‌ها پرداخت می‌شود؛ پولی که برای کمک به این عنوان است که اشتغال آن‌ها فعال نبوده، ولی کارگر‌ها را نگه‌داشتند و مقداری پول برای سرمایه در گردششان که بتوانند به‌تدریج بنگاه خودشان را فعال کنند.

وی افزود: البته این بنگاه‌ها همه یکسان نیستند و بنا شد دو دسته شوند؛ آن بنگاه‌هایی که به‌دستور ستاد ملی کرونا رسماً تعطیل شدند و به آن‌ها گفته شده فعالیت نکنند و هنوز هم تعطیل هستند و حتی در پایان ماه فروردین که کسب‌وکار‌ها فعال می‌شود، چون آن‌ها پرریسک هستند باز هم تا اطلاع ثانوی فعال نخواهند شد.

شریعتمداری وزیر کار نیز گفت: برای ما هم روشن نیست در ستاد کرونا در گروه‌های کارشناسی بحث می‌شود که چه‌زمانی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. این موضوع را در ستاد ملی کرونا هم توضیح دادم که این بازگشایی پلکانی است و مردم توجه کنند. به‌دلیل شرایطی که داریم بازگشایی یک‌مرتبه امکان‌پذیر نیست، به همان اندازه که شرایط بهداشتی ما مهیاتر می‌شود و وزارت بهداشت و درمان به ما می‌گوید که شرایط بهتر شده است به همان نسبت می‌توانیم گشایش بیشتری ایجاد کنیم.

وی گفت: برای همه کسب‌وکار‌هایی که در این دوران یا تعطیل و یا فعالیت آن‌ها کساد شده است، تسهیلات با نرخ 12 درصد در نظر گرفته‌ایم که مدت زمان بازپرداخت آن 24 ماه (دو سال) است و چند ماه هم تنفس داده می‌شود و آن‌ها بازپرداخت را از مهر ماه 99 شروع خواهند کرد. تسهیلات اعطایی هم زمان‌دار است و هم تنفس دارد که یک کمکی به کسب‌وکار‌ها است. البته این تسهیلات مشروط به عدم تعدیل و اخراج کارگران در این واحد‌های اقتصادی و تولیدی است؛ این تسهیلات هم کمک به بنگاه‌ها است و هم کمک به اشتغال و کارگران است.

*10 گروه شغلی از کرونا تحت تأثیر قرار می‌گیرد

حجت الله میرزایی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی این وزارتخانه هم درباره نحوه پرداخت 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ترجیحی گفت:دولت در اولین قدم 75 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات با نرخ ترجیحی 12 درصد در اختیار بنگاه‌ها می‌گذارد؛ آنهم با شرط حفظ اشتغال. دو سوم این 75 هزار میلیارد تومان برای حفظ اشتغال و پرداخت بدهی بنگاه‌ها اختصاص یافته‌اند. یک سوم آنهم برای دوران احیا پیش‌بینی شده است. البته این منابعی است که بانک مرکزی از محل «کاهش ذخیره قانونی» ایجاد کرده است، اما اگر منابع دلاری از محل صندوق توسعه‌ی ملی قابل برداشت شوند یا اینکه دولت از نهاد‌های بین‌المللی کمک دریافت کند، امکان افزایش این میزان وجود دارد.

وی درباره ارزیابی و تعطیلی کسب و کار‌ها و بیکاری نیروی کار و اینکه چه تعداد شغل از این مشاغل تحت تاثیر قرار می‌گیرد گفت: در کل 10 گروه شغلی تعیین شده‌اند که از کرونا متاثر می‌شوند. گروهی از مشاغل با الزام و اجبار ستاد ملی کرونا تعطیل شدند، مانند هتل‌ها. گروه دیگری از مشاغل هم به کاهش شدید تقاضا تعطیل شدند؛ به‌طور مثال اغذیه‌فروشی‌ها؛ البته گروهی از اغذیه‌فروشی‌ها هم به دلیل الزامی که وجود داشت، تعطیل شدند.

میرزایی افزود: در مجموع این 10 گروه کسب و کار، چیزی حدود 4 میلیون شاغل رسمی و غیررسمی وجود دارد، یعنی حدود 3 میلیون شاغل رسمی و حدود 1 میلیون شاغل غیررسمی. در مجموع حدود 1 میلیون کسب و کار و حدود 4 میلیون شغل از شیوع کرونا متاثر می‌شوند. در این تعداد کسب و کار، کارگاه‌های 1 نفر هم وجود دارند؛ منظور کسب و کار‌هایی است که فرد شاغل به صورت خویش‌فرمایی حق بیمه خود را می‌پردازد. برای نمونه، تاکسی‌ها کارگاه 1 نفر محسوب می‌شوند. در مجموع از این 1 میلیون کسب و کار، 700 هزار مورد خویش‌فرمایی و 300 تا 350 هزار مورد هم در قالب کارگاه (با چند نفر کارگر) فعالیت می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان