توسط محققان "دانشگاه فناوری کمنیتس" ساخته شد

میکرورباتی که می‌تواند جراحی میکروسکوپی انجام دهد

محققان "دانشگاه فناوری کمنیتس" (Chemnitz University of Technology) آلمان در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه میکروربات قابل انعطافی شده‌اند که در صورت هرگونه تغییر شکل از بین نمی‌رود و کاربردهای بسیاری دارد.

میکرورباتی که می‌تواند جراحی میکروسکوپی انجام دهد

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلور، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی دکتر "الیور اشمیت" (Oliver Schmidt) اخیراً یک سیستم میکرورباتیکی که دارای کاربردهای فراوانی است، توسعه داده‌اند که این سیستم قادر به انجام کارهایی اعم از ریزجراحی یا جراحی میکروسکوپی تا تحویل دارو به بدن انسان است.

ریزجراحی یا جراحی میکروسکوپی (Microsurgery)، اصطلاحی عمومی برای جراحی‌های نیازمند به میکروسکوپ است. هرچند جراحی میکروسکوپی بیش‌تر در جراحی پلاستیک به‌کار می‌رود، اما امروزه از روش‌های جراحی میکروسکوپی توسط همه تخصص‌ها بهره برده می‌شود، به‌ویژه آن‌هایی که با جراحی ترمیمی سروکار دارند؛ مانند جراحی عمومی، جراحی استخوان‌پزشکی، جراحی زنان‌وزایمان، جراحی گوش‌وحلق‌وبینی، جراحی مغزواعصاب، جراحی فک‌وصورت و جراحی اطفال.

"اشمیت" گفت: ما برای اولین بار به تحقیق در مورد ایده ایجاد یک سیستم میکروبروتیک ریز که به وسیله موتور جت قدرتمند حرکت می‌کند و دارای اجزای میکروالکترونیکی است، پرداختیم.

وی ادامه داد: ایده اولیه ما ایجاد یک میکروسیستم شخصی خودران بود که بتواند با سلول‌های بیولوژیکی منفرد که از نظر اندازه با خود میکروسیستم مشابه هستند، تعامل داشته باشد. سیستمی که بتواند حرکت کند، محیط اطرافش را حس کرده و محموله حمل و نقل کند، همچنین دارو را ارسال کند و جراحی‌های میکروسکوپی انجام دهد.

"اشمیت" توضیح داد: برای اینکه یک سیستم میکرورباتیک در بدن انسان کار کند، باید دارای انرژی الکتریکی، چند حسگر، چند فعال کننده، چند آنتن و مدارهای میکروالکترونیکی باشد.

"اشمیت" و همکارانش طی این مطالعه با ادغام اجزای الکترونیکی میکرو و نانو بر روی سطح تراشه، میکروسیستم انعطاف پذیر خود را همانند روش مشابه نحوه استفاده از فناوری سیلیکون در ساخت تراشه‌های رایانه‌ای ساختند.

این ربات ریز که توسط "اشمیت" و همکارانش ساخته شده است، دارای یک بازوی کوچک است که به افراد امکان می‌دهد اشیاء کوچک را در محیط اطراف خود گرفته و هرجا که مایلند بگذارند. این بازوی یکپارچه رباتیک همچنین یک ویژگی کاملاً جدید برای میکروسیستم‌های خودران محسوب می‌شود.

سیستم رباتیک ریز تولید شده توسط "اشمیت" و تیم وی از ماده‌ای بسیار انعطاف‌پذیر ساخته شده است. این بدان معنی است که می‌تواند بدون شکستن خم شده یا تغییر شکل دهد، بنابراین حتی می‌تواند از مویرگ‌های ریز یا کانال‌های کوچک دیگر در بدن انسان عبور کرده و به عملکرد عادی خود ادامه دهد.

در آینده، این سیستم جدید می‌تواند تعدادی از کارهای مهم را انجام دهد؛ به عنوان مثال، این سیستم می‌تواند ریزجراحی و یا کارهایی را که در بدن انسان نیاز به دقت بالایی دارند، انجام دهد.

"اشمیت" در انتها گفت: ما نشان داده‌ایم که می‌توان انرژی الکتریکی را به صورت بی سیم به سیستم‌های میکرورباتیک بسیار کوچک منتقل کرد و از این انرژی می‌توان برای انجام کارهای مفید استفاده کرد.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Nature Electronics" منتشر شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان