اقتصادآنلاین گزارش می‎دهد؛

همه چیز درباره بیمه بیکاری کرونایی/ بیکاران چند نفر هستند؟

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها در ماه پایانی سال 98 وضع معیشتی بسیاری از مردم با مشکل رو‌به رو شد.

با ادامه یافتن تعطیلی‌ها مجلس پیشنهاد داد تا دولت برای افرادی که از این محل متضرر شده‌اند بیمه بیکاری مقرر کند.

پس از آن وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد متاقضیان تا پایان اردیبهشت ماه درخواست خود را در سامانه‌ای ثبت کنند تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

چه کسانی بیمه بیکاری می‌گیرند؟

به گفته سخنگوی دولت برای این طرح تعیین بیمه بیکاری برای افرادی که به اجبار بیکار شده‌اند در مشاغلی که مشمول بیمه بیکاری نبودند، پنج هزار میلیارد اختصاص یافته است.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون اخیرا گفته است که افرادی که شامل قانون کار باشند و کارفرما سه درصد حق بیمه آن‌ها را پرداخت کرده باشند مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند. این افراد به اجبار بیکار شده یک ماه فرصت دارند که به سامانه بیمه بیکاری وزارت رفاه مراجعه کنند و اگر شرایط ذکر شده را داشته باشند تا 80 درصد دستمزدشان را برای سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت دریافت خواهند کرد.

شب گذشته معاون وزیر کار در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که درحال حاضر 260هزار مستمری بگیر بیمه بیکاری در کشور وجود دارد و چون با شیوع کرونا این تعداد افزایش خواهند یافت از رییس جمهور خواسته شده که مبلغی برای این افراد جدید در نظر گرفته شود.

شاکرمی تاکید کرد که بیمه بیکاری برای کسانی که به دلیل حوادث پیش‌بینی نشده بیکار شدند محدود است و مشکلات بیمه شدگان بیمه خویش‌فرما هم از طریق تسهیلات ارزان 4درصدی حل خواهد شد.

کرونا چند نفر را بیکار کرد؟

به گفته معاون امور اقتصادی استانداری تهران تا کنون 34هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری به سامانه تامین اجتماعی مراجعه کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی هم گفته است تا این لحظه 21هزار و 700نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند که نشان می‌دهد این تعداد کارشان را از دست داده‌اند.

در استان کرمان نیز 12هزار نفر دراین سامانه ثبت نام کردند که این آمار در حال افزایش است که پیش‌بینی می‌شود 100هزار شغل در این استان از کرونا آسیب دیده باشند.

آمار ثبت‌نام سایر استان‌ها 8هزارنفر در کردستان، 640نفر در گلستان، 4هزار نفر در یزد،12هزار نفر در مازندران اعلام شده است.

مشاغل با قوانین بیمه‌ای خاص چه کنند؟

درحالی که پیش از این مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفته بود که مشاغل خاصی مثل رانندگان، کارگران ساختمانی و قالیبافان که مشمول قوانین بیمه‌ای خاص هستند بیمه بیکاری را دریافت نمی‌کنند اما امروز معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جامعه‌ای گفت: با همکاری وزارت کار و تعاون و رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس بیکار شده هم از این بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد.

باید دید با افزایش متقاضیان بیمه بیکاری آیا دولت منابع خود را برای حمایت از آن‌ها افزایش خواهد داد و یا وضع محدودیت و شرایط سخت‌تر بخشی از آن‌ها را از زیر چتر حمایتی خود خارج می‌کند؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان