سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده و دولت ترامپ تغییراتی در استانداردهای مصرف سوختی آمریکا اعلام کردند. در این قوانین جدید، استانداردهای آلودگی دیاکسید کربن تا سال 2026 سالانه 1.5٪ افزایش مییابند. در قانون قبلی این استاندارد باید تا سال 2025 سالانه 5٪ افزایش مییافت. برنامه سازمان حفاظت از محیط زیست این است که میانگین مصرف سوخت تا سال 2026 به مقدار 40.1 مایل بر گالون برسد. در قانون قبلی قرار بود این مقدار تا سال 2025 به 46.7 مایل بر گالون برسد.
این قوانین جدید باعث تولید خودروهای جدید مقرون به صرفه برای خانوادههای آمریکایی میشود که طبق گفته این سازمان به صورت میانگین از خودروهایی 12 ساله استفاده میکنند. این برنامه باعث میشود
قیمت خودرو 1000 دلار کاهش یابد و هزینههای مالکیت خودرو هم 1400 دلار کمتر شود. از سال 2010 تاکنون
قیمت خودرو شدیدا افزایش داشته و میانگین آن 37000 دلار است.
این قانون همچنین باعث افزایش فروش خودرو به میزان 2.7 میلیون و کاهش هزینه مالکیت خودرو به مقدار 100 میلیارد دلار میشود. این سازمان ادعا میکند این خودروها ایمنتر هم هستند و باعث 3300 تلفات کمتر ناشی از تصادف، 46000 بستری کمتر ناشی از تصادف و 1.8 میلیون آسیبدیدگی کمتر خودروها ناشی از تصادف خواهند شد. این خودروها همچنان مشمول استانداردهای آلودگی قانون هوای پاک خواهند بود.
البته این قوانین جدید با استقبال خوبی روبرو نشدهاند. شورای دفاع از منابع طبیعی به برخی از کمبودهای این قانون جدید اشاره کرده است. مشکل اول اینکه قانون جدید باعث مصرف 78 میلیارد گالون سوخت اضافی میشود که با توجه به قیمت 2.25 دلاری بنزین هزینه 176 میلیارد دلاری دربر دارد. این قوانین همچنین باعث ایجاد آلودگی بیشتری میشوند که در واقع 867 میلیون تن آلودگی کربنی ناشی از خودروهای جدید است.
دولت ترامپ ابتدا قصد داشت استانداردهای مصرف سوخت را تا سال 2026 در مقدار 35 مایل بر گالون نگه دارد. برخی از خودروسازان هم از این تصمیم استقبال کردند، در حالی که برخی دیگر با ایالت کالیفرنیا در این زمینه به توافق دیگری رسیدند. احتمالا این قانون جدید با شکایتهایی روبرو شود که ممکن است منجر به وضع قوانین جدیدی شوند.