ماهان شبکه ایرانیان

مسافت قابل پیمایش خودروهای برقی در شرایط واقعی چقدر است؟

مسافت قابل پیمایش خودروهای برقی یکی از مهم ترین فاکتورهای مربوط به آنهاست، به ویژه در زمان کنونی که تعداد ایستگاه های شارژ محدود بوده و پر شدن کامل باتری نیازمند انتظاری نسبتا طولانی است.

مسافت قابل پیمایش خودروهای برقی در شرایط واقعی چقدر است؟

مسافت قابل پیمایش خودروهای برقی یکی از مهم ترین فاکتورهای مربوط به آنهاست، به ویژه در زمان کنونی که تعداد ایستگاه های شارژ محدود بوده و پر شدن کامل باتری نیازمند انتظاری نسبتا طولانی است.

درست مثل تلفن های همراه هوشمند، میزان شارژدهی باتری یا به عبارت دیگر دامنه حرکتی خودروهای الکتریکی نیز می تواند بسته به نوع استفاده متفاوت باشد. برای به حداقل رساندن میزان تفاوت خودروسازان معمولا از سه استاندارد NEDC، WLTP و EPA کمک می گیرند.

تجربه نشان داده که سناریوهای استاندارد اروپایی NEDC تطابق کمتری با شرایط واقعی دارند، زیرا اعداد بدست آمده در این استاندارد حدود 30 درصد بیشتر از برد حرکت حقیقی خودروها هستند. استاندارد WLTP که آن هم اروپایی محسوب می شود، نسخه جدیدتر NEDC بوده و به واقعیت نزدیک تر است.

استاندارد EPA توسط سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا تهیه شده و ارقامی که از سوی آن اعلام می شوند، کمترین فاصله را با رانندگی در شرایط واقعی روزمره دارند.

نشریه وات کار (Whatcar) که ارتباطات نزدیکی با مجله Autocar انگلستان دارد، اخیرا در یک اقدام جالب تصمیم گرفته با استانداردهای اختصاصی خود مسافت قابل پیمایش اتومبیل های الکتریکی را محاسبه کند.

برای این کار وات کار به سراغ 10 مدل برقی رفته و عملکرد آنها را با استانداردهای ابداعی خود ارزیابی کرده است. ذکر این نکته ضروری است که به دلیل عدم دسترسی به تمامی خودروهای الکتریکی، جای خالی نسخه Long Range از محصولات تسلا و همچنین مدل های دیگری چون شورولت بولت و پورشه تایکان در این ارزیابی احساس می شود.

نتایج به دست آمده در ارزیابی وات کار کاملا تامل برانگیز است. به عنوان نمونه دامنه حرکتی جگوار I-Pace بر اساس استاندارد EPA جزو ضعیف ترین ها است، حال آنکه در ارزیابی وات کار این کراس اوور انگلیسی در رده های بالایی جدول قرار گرفته است.

مساله عجیب دیگر اینکه تولیدات شرکت هایی مثل کیا، هیوندای و ب ام و در ارزیابی وات کار از ارقام EPA خود فراتر رفته و مسافت بیشتری را پیموده اند؛ در مقابل ساخته های تسلا و نیسان که تجربه بیشتری در زمینه تولید خودروهای برقی دارند، ضعیف تر ظاهر شده و به ارقامی پایین تر دست یافته اند.

در جدول زیر می توانید نتایج ارزیابی وات کار را به طور کلی مشاهده فرمایید

نتایج ارزیابی وات کار

مدل خودروبرد حرکتی بر اساس استاندارد EPAبرد حرکتی بر اساس استاندارد وات کار
1.هیوندای کونا الکتریک258 مایل259 مایل
2. جگوار I-Pace234 مایل253 مایل
3. کیا نیرو EV239 مایل253 مایل
4. تسلا مدل 3 پرفورمنس299 مایل239 مایل
5. تسلا مدل X P100D289 مایل233 مایل
6. نیسان لیف e+226 مایل217 مایل
7. مرسدس بنز EQC220 مایل208 مایل
8. تسلا مدل S 75kWh259 مایل204 مایل
9. آئودی e-tron204 مایل196 مایل
10. رنو زوئی R135238 مایل192 مایل
11. تسلا مدل 3 Standard Range Plus250 مایل181 مایل
12. ب ام و i3 120AH153 مایل165 مایل

بد نیست اشاره کنیم در تست وات کار تمامی خودروها با شارژ کامل باتری و در دمای محیطی 10 الی 15 درجه سانتی گراد رانده شده اند. در طول تست سیستم تهویه مطبوع روی دمای 21 درجه سانتی گراد تنظیم شده و چراغ های اصلی نیز در حالت روشن قرار داشته اند.

علاوه بر این ها دست اندرکاران نشریه انگلستانی با تمامی مدل ها در مسیری 19.4 مایلی و در حالت نرمال به رانندگی پرداخته اند. این مسیر به گونه ای انتخاب شده که خیابان های شهری، جاده های فرعی و اتوبان ها را شبیه سازی کند. در طول رانندگی نیز سرعت خودروها با کمک تجهیزات الکترونیکی در مقداری تقریبا ثابت حفظ شده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان