خبرگزاری مهر: حرف مسکن مهر را که پیش کشیدیم زبانش به گلایه از دولت روحانی باز شد و گفت: «یک میلیون واحد مسکن مهر شهری با پیشرفت 70 درصد و 500 هزار مسکن مهر روستایی با پیشرفت 30 درصد به دولت یازدهم تحویل داده شد اما پروژهها را اجرایی نکردند»
«علی نیکزاد» وزیر راه و شهرسازی دولت دهم که نامش با مسکن مهر گره خورده است، میگوید «از ابتدا اطلاعات غلط در خصوص پروژههای مسکن مهر به رئیسجمهور دادند»
وی اسم سید عباس آخوندی را نمیآورد و میگوید «وزیری که برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی شد ادعا کرد که مبتکر پروژههای مسکن مهر است اما پس از اخذ رأی اعتماد گفت پروژههای مسکن مهر مزخرف است»
نیکزاد معتقد است به جای دور زدن تحریمها باید تحریمها را بی اثر کنیم، او معتقد است: «فعال شدن پروژههای مسکن مهر موجب ایجاد اشتغال و بی اثر شدن تحریمها خواهد شد.»
«مجلس یازدهم، قرارگاه بزرگ سازندگی کشور خواهد بود»؛ وعدهای که نیکزاد برای تحقق آن از طرح مجلس یازدهم برای ساخت 700 هزار واحد مسکونی سخن گفت.
وزیر راه و شهرسازی دولت نهم و دهم که به تازگی به نمایندگی مردم اردبیل در مجلس یازدهم انتخاب شده است، اعتقاد دارد: «دولت تدبیر، کارنامه درخشانی در ایجاد رونق در سفرههای مردم نداشته، مجلس هم با دولت کنار آمده و در قبال عدم اجرای قانون سکوت کرده است، به همین دلیل عملکرد دولت و مجلس قابل دفاع نیست»
نیکزاد میگوید: «به مردم قول دادهایم ساده زیست و انقلابی باشیم و در راستای حل مشکلات آنها اقدام کنیم. اگر بتوانیم مجلسی در تراز انقلاب ایجاد کرده و از وعدههای خود عدول نکنیم مجلس یازدهم طلیعه دولتی انقلابی و حزب اللهی در سال 1400 خواهد بود»
او واکنش صریحی هم به تحلیلهای اصلاحطلبان در مورد اختلافات ریشهای و عمیق در میان جریان اصولگرای مجلس یازدهم نشان میدهد و تاکید میکند: «جنگ قدرت و اختلاس بین اصولگرایان مجلس یازدهم خوابی است که تعبیر نخواهد شد. انتخابات هیئت رئیسه مجلس رقابتی اخلاقمدارانه در درون خانواده جریان انقلابی است.»
متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:
پروژههای مسکن مهر از سوی شما کلید زده شده اما از سوی وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر این پروژهها مزخرف خوانده شد و دولت یازدهم و دوازدهم نه تنها پروژههای مسکن مهر را ادامه نداد بلکه پروژههای جدیدی را هم برای حل مشکل مسکن مردم کلید نزد. چرا دولت یازدهم و دوازدهم تعهدات مسکن مهر را اجرایی نکرد؟
طبق اصل 3، 31 و 43 قانون اساسی تأمین مسکن به خصوص برای افراد کم درآمد از وظایف دولت است. در دولت نهم و دهم کار بزرگی شکل گرفت و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب شد. این قانون هنوز منسوخ نشده است و دولت آقای احمدینژاد براساس همین قانون پروژههای مسکن مهر را کلید زد. در دولت دهم دو میلیون و 800 هزار مسکن مهر در شهرها و روستاها تحویل افراد واجد شرایط شد. بقیه واحدهای مسکن مهر نیز در روستاها 500 هزار واحد با پیشرفت 30 درصد و در شهرها نیز یک میلیون واحد با پیشرفت 70 درصد تحویل دولت یازدهم شد.
اما متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم نه تنها پروژههای مسکن مهر را اجرایی نکرد بلکه ایدهای را هم جایگزین این پروژهها نکرد. از ابتدا اطلاعات غلطی را به رئیسجمهور در خصوص پروژههای مسکن مهر دادند. بهتر است دولت آثار مسکن مهر در کاهش تلفات انسانی در هنگام بروز حوادثی مثل سیل و زلزله را بررسی کند. اگر پروژههای مسکن مهر اجرایی نشده بود در هنگام بروز این حوادث تلفات سنگینی میدادیم.
عدهای بر سر سفره مسکن مهر نشسته و از آن انتقاد میکنند. از 50 هزار میلیارد تومانی که برای اجرای پروژههای مسکن مهر در اختیار بانک مسکن گذاشته شده بود حدود 30 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بازگشته است. دولت میتوانست با این اعتبارات پروژههای مسکن جدیدی را کلید بزند. در آن مقطع مردم با دو تا 12 میلیون علیرغم تحریمهای فلج کننده صاحبخانه شدند. از لحاظ مکان یابی و تأمین تأسیسات زیربنایی، مسکن مهر شاخصهای بینالمللی دارد.
فعال سازی پروژههای مسکن مهر چه تأثیری در افزایش نرخ اشتغال دارد؟
حدود 7 سال است که پروژههای مسکن خوابیده و باید فکری به حال فعال سازی آن کرد. با فعالسازی پروژههای مسکن، اشتغال در 134 رشته فعال میشود. هر یکصد متر مربع مسکن 2.5 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد میکند. در زمان اجرای پروژههای مسکن مهر، بنده هزار و 460 روز وزیر بودم. در این زمان 460 سفر برای بررسی مسکن مهر در شورای عالی مسکن و شهرسازی استانها انجام دادم. بسیاری از استانداران اعلام میکردند که ما در استانمان کارگر برای کار در پروژههای مسکن مهر پیدا نمیکنیم.
حدود 430 میلیون متر مربع مسکن مهر در دولت نهم و دهم کار شد که اگر برای هر یکصد متر مربع 2.5 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده باشد حدود 10 میلیون و 800 هزار شغل در طی 10 سال ایجاد شده است، به عبارت دیگر سالانه یک میلیون و 250 هزار شغل ایجاد و یا تثبیت شده است.
آیا با توجه به تشدید تحریمها علیه ایران امکان فعال سازی پروژههای مسکن وجود دارد؟
زمانی که کشور در شرایط تحریم قرار میگیرد مسکن تنها رشته اقتصادی است که ارز بَری ندارد و میتواند اقتصاد کشور را به گردش درآورد. بنابراین فعال سازی پروژههای مسکن به معنای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در راستای غلبه بر تحریمها است. علاوه بر این در نتیجه اجرای پروژههای مسکن مهر در کشور تیمهای فنی و مهندسی ایران تا اندازهای با تجربه و قوی شده بودند که اجرای این پروژهها را در آمریکای لاتین و کشورهای همسایه را آغاز کردیم. اجرای پروژههای مسکن مهر موجب افزایش عدالت شد. با تعطیلی اجرای این پروژهها در واقع به عدالت، اقتصاد، اشتغال، اقتصاد مقاومتی و ازدواج جوانان جفا شد.
به نظر شما دولت یازدهم و دوازدهم با پروژههای مسکن مهر سیاسی برخورد کرد؟
برخی وزرا به آقای رئیس جمهور اطلاعات غلط دادند که ما میتوانیم در بافتهای فرسوده پروژههای مسکن را اجرا کنیم زیرا دولت نهم و دهم مسکن مهر را در بیابانها ساخته است. این درحالی است که اجرای پروژههای مسکن مهر یا در روستاها بود و یا در مراکز استانها یا شهرکهایی ساخته شد که نزدیک به مراکز استانها است.
مدیرانی که ادعا میکردند در بافتهای فرسوده فلان مقدار واحد مسکونی میسازیم امروز اعلام کنند که چند واحد مسکونی ساخته اند. مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال 91 در مشهد فرمودند «راهها و مسکنهای زیادی ساخته شده است که این طلیعه پیشرفت و عدالت است» در اولین جلسه هیئت دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری ایشان تأکید کردند «اگر کسانی با اصل مسکن مهر و تسهیلات آن مشکلی دارند، بدانند میلیونها خانوار منتظر هستند که خانههایشان را تحویل بگیرند. این پروژهها باید پیگیری و به اتمام برسد»
آقای اسلامی گامهایی در راستای اجرای پروژههای مسکن مهر برداشته است اما انسجام و پشتیبانی لازم در راستای اجرای این پروژهها وجود ندارد و اجرای این پروژهها کار سختی است.
مجلس یازدهم چه برنامهای برای نجات مسکن مهر و حل مشکلات تأمین مسکن مردم دارد؟
در مجلس یازدهم باید در راستای اجرای قانون اقدام کنیم. ماده 11 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اعلام میکند که دولت باید سالانه 200 هزار واحد مسکونی را در روستاها نوسازی و مقاوم سازی کند. میتوانند برای اجرای این پروژه به هر واحد مسکونی 60 میلیون تومان وام بدهند که منابع آن حدود 12 هزار میلیارد تومان میشود. در حال حاضر 30 هزار میلیارد تومان از منابع مسکن مهر به بانک مسکن بازگشته است. طبق اصل 75 قانون اساسی، نمایندگان باید درآمد و هزینه طرحهای ارائه شده را در نظر بگیرند بنابراین طرح نمایندگان برای ادامه پروژههای مسکن مهر به این صورت است که با استفاده از منابع بازگشته از مسکن مهر پروژههای جدید مسکن مهر را کلید بزنیم. 200 هزار واحد مسکن روستایی و 500 هزار واحد مسکن شهری باید ساخته شود.
قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به دولت مجوز داده است برای اجرای 500 هزار واحد مسکن شهری، زمین رایگان و تخفیفات مورد نیاز را به تسهیلاتگیرندگان اختصاص دهد. با فعال شدن پروژههای مسکن مهر، کارخانههای مختلف سیمان، ذوبآهن، فولاد، کاشی، نظام مهندسی، کارگران، سیم و کابل فعال خواهند شد. با ساخت مسکن لوازمی مانند فرش، لوازم آشپزخانه و مبلمان نیز مورد نیاز خواهد بود، بنابراین کارخانههای تولید لوازم خانگی نیز فعال خواهند شد و چرخه تولید به گردش درخواهد آمد.
برای ساخت مسکنهای شهری باید 30 درصد از وام، از منابع بازگشت از مسکن مهر با نرخ دو درصد و 70 درصد از تسهیلات با نرخ 18 درصد پرداخت شود. اگر برای هر واحد 200 میلیون تومان نیز وام بدهیم، میتوانیم با آورده جوانان، برای آنها مسکنی تهیه کنیم. علاوه بر این، تهاتر داراییهای دولت با پیمانکاران در اجرای پروژههای بزرگ، یکی از راهکارهای مورد نظر ما است. فعال شدن پروژههای مسکن موجب ایجاد اشتغال و بیاثر شدن تحریمها خواهد شد. انشاالله مجلس یازدهم قرارگاه بزرگ سازندگی در کشور ایجاد خواهد کرد و منابع آن را نیز تعیین میکند.
آیا مجلس دهم در قبال تخلف دولت از اجرای پروژههای مسکن مهر اقدام مؤثری انجام داده است؟
مجلس دهم کملطفی کرد. وزیر پیشنهادی برای اخذ رأی اعتماد در صحن علنی گفت «من مبتکر پروژههای مسکن مهر هستم»؛ نمایندگان نیز به این فرد رأیاعتماد دادند. پس از آن در سفری همین فرد گفت که «پروژههای مسکن مهر مزخرف است» و بعد طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرد، که به اندازه انگشتان دست نیز ساخته نشد.
برای ساخت مسکن در بافتهای فرسوده باید توجیه اقتصادی وجود داشته باشد و دولت یارانه بدهد. وزارت راه و شهرسازی در دولتهای یازدهم و دوازدهم اعلام کرده بود که سالانه 170 محله با همه نیازهای اجتماعی در زندگی شهری نوسازی میکنیم اما تا امروز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.
مجلس دهم در زمینه تأمین مسکن آحاد مردم بسیار ضعیف عمل کرد. مجلس دهم با دولت کنار آمد و در قبال عدم اجرای قانون سکوت کرد. پیمانکاران بزرگی در دولتهای نهم و دهم با ما همکاری کردند که این افراد تحریمها را بیاثر کردند. قرارگاه سازندگی سپاه، پروژه پالایشگاه خلیجفارس را کلید زد و کشور را در تولید بنزین به خودکفایی رساند. امروز آمریکا در باب تحریم بنزین ایران هیچ اقدامی نمیتواند انجام دهد.
مجلس دهم با دولت کنار آمد و در قبال عدم اجرای قانون سکوت کرد بعد از سهمیهبندی مجدد بنزین در دولت دوازدهم، مصرف بنزین در کشور به روزانه 78 میلیون لیتر کاهش یافت اما دولتهای نهم و دهم راهکار دیگری را برای فائق آمدن بر تحریم بنزین انتخاب کرد. اگر در تولید خودرو و سایر بخشهای اقتصادی نیز چنین اقداماتی انجام میشد، آمریکا نمیتوانست جمهوری اسلامی را تحریم کند. در بحث دفاعی نیز مجاهدتهای علمی شهدایی مثل طهرانیمقدم و سردار سلیمانی موجب ایجاد قدرت بازدارندگی برای جمهوری اسلامی شد. همه این اقدامات باعث بیاثر کردن تحریمها شد که مرحلهای بسیار بالاتر از دور زدن تحریمها است. در بحث دفاعی و تولید بنزین به آمریکا ثابت کردیم که «ما میتوانیم». در مجلس یازدهم قصد داریم دست به دست داده و تدبیری برای حل مشکلات مردم بیاندیشیم. اگر دولت نخواهد اقدامی را برای حل مشکلات مردم انجام دهد، قانون اختیارات زیادی به مجلس داده و تکلیف دولت و مجلس را مشخص کرده است.
آقای اسلامی کارهایی را برای اجرای پروژههای مسکن مهر انجام داده است اما بدون حمایت شخص رئیسجمهور، وزرا و استانداران، چنین پروژههایی قابل اجرا نیست. اجرای پروژههای مسکن مهر باید در اولویت کاری استانداران و رئیسجمهور باشد. ما در دولت اسبق 15 روز یکبار با همه کسانی که در حوزه مسکن ذینفع بودهاند اعم از سیستم بانکی، وزارت نفت، وزارت کشور، نظام مهندسی، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت اقتصاد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه داشتیم.
با انتخابات مجلس یازدهم شاهد تحول جدی در عرصه سیاسی کشور بودیم. به نظر شما علت شکست اصلاحطلبان و حامیان دولت در انتخابات مجلس چه بود و عملکرد دولت چه نقشی در این شکست داشت؟
ملت ایران در تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اتمام حجت کردند. مردم برنامههای اصلاحطلبان و حامیان دولت را شنیدند و بر این اساس به آنها رأی دادند و منتظر بودند پیشرفتی در عرصه سیاسی، اقتصادی و بینالمللی رخ دهد. مردم عملکرد اصلاحطلبان و حامیان دولت را در طول هشت سال گذشته رصد کردند و نسبت به ناکارآمدی دولت و مجلس دهم انتقادات جدی دارند.
ضمن احترام به همه کسانی که در کشور زحمت کشیدند، متأسفانه باید بگویم در ایام انتخابات، در حوزههای انتخابیه به هیچ وجه نمیتوانستیم از عملکرد دولت یا مجلس شورای اسلامی دفاع کنیم. مردم به هیچ وجه اظهارات حامیان دولت و اصلاحطلبان در توجیه عملکرد دولت و مجلس دهم را قبول نمیکردند. زیرا آثاری از سادهزیستی، عزت ملی، پاکدستی و دغدغه مردم در عملکرد دولت نمیدیدند. در حوزههای انتخابیه از ما سوال میکردند که یعنی چه رئیسجمهور میگوید «من جمعه صبح متوجه شدم که قیمت بنزین به بیش از سه برابر افزایش یافته است؟»
به نظر شما به دلیل اینکه دولت نتوانست نقشی در رونق سفرههای مردم و حل مشکلات اقتصادی داشته باشد، مردم به اصلاحطلبان و حامیان دولت رأی ندادند؟
دولتهای یازدهم و دوازدهم خیلی روی برجام مانور دادند در صورتی که میتوانستند در کنار برجام فعالیتهای اقتصادی را پیش ببرند. دولت تدبیر دو طرح مهم برجام و طرح تحول سلامت را در دستور کار داشت. منابع مالی طرح تحول سلامت افزایش قابل توجهی یافت اما طرح تحول به خوبی اجرایی نشد و نیازمند منابع بیشتری بود.
در مورد برجام نیز مردم در انتخابات از ما سوال میکردند که برجام برای ما چه فایدهای داشت؟ برجام در سفرههای مردم اثر مستقیم و مفیدی نداشت. دولت برجام را چنان برای مردم بزرگنمایی کرد که رئیسجمهور اعلام کرد حتی تأمین آب خوردن شما نیز به تصویب برجام وابسته است. مقام معظم رهبری با قید شروطی، مجوز مذاکره را به دولت دادند اما این شروط رعایت نشد. بعد از آن نیز مجلس ورود جدی به نقض برجام نداشت. در ادامه نیز مردم دچار مشکلات شدید اقتصادی شدند. اقدامات سیاسی که در استیضاحها و رأی اعتمادها در مجلس دهم انجام شد، موجب دلزدگی مردم شد. مجلس دهم و دولتهای یازدهم و دوازدهم کارنامه قابل قبولی نداشتند به همین دلیل مردم به نامزدهای انقلابی مجلس یازدهم رأی مثبت دادند. عمر مجلس یازدهم نیز کوتاه است. اگر ما نیز نتوانیم کاری برای مردم انجام دهیم و مردم از ما هم ناامید شوند، دیگر وامصیبتا است بنابراین باید به تعهداتمان در قبال مردم عمل کنیم.
دولت کارنامه درخشانی در ایجاد رونق در سفرههای مردم نداشته است. باید تلاش کنیم رفاه و آسایش توأم با عزت و اقتدار بینالمللی را برای مردم ایجاد کنیم. مردم در مورد کارهایی که در دولت اسبق در زمینه مسکن، سهام عدالت، یارانه، فرهنگ نوکری مردم و شکستن ساختار مدیریتی انجام داده است از ما تشکر میکردند. من روستازادهای بودم که در دولت اسبق وزیر شدم. اگر بتوانیم معیشت و اقتصاد مردم را نجات دهیم، دیگر کسی جرأت نمیکند بگوید «من ژن برتر هستم». مگر ما در جمهوری اسلامی ژن برتر داریم؟ افرادی که مدعی هستند ژن خوب دارند درواقع با استفاده از رابطهها، رانتها و امضاهای طلایی پیشرفت کردهاند. مردم علیرغم آنکه مشکلات اقتصادی داشتند و از فساد و رشوه حاکم بر کشور دلخور هستند، در انتخابات مجلس یازدهم مشارکت خوبی داشتند.
اولویتهای مجلس یازدهم چیست؟
قاطبه مجلس یازدهم از طیف نمایندگان انقلابی و اصولگرا هستند. ما به مردم قول دادهایم سادهزیست و انقلابی باشیم و در راستای حل مشکلات مردم اقدام کنیم. قول دادهایم که اگر وزیری خلافی انجام داد و او را استیضاح کردیم، پای استیضاح خود بایستیم تا صحنههایی مانند آنچه در مجلس دهم رخ داد، را در مجلس یازدهم شاهد نباشیم.
مردم واقعاً گرفتار هستند. در حوزه انتخابیه بنده افرادی زندگی میکنند که خیرین به آنها بُن دادهاند تا نان تهیه کنند یعنی افراد برای خریدن یک نان پول ندارند این وضعیت با عدالت جمهوری اسلامی، آرمانهای انقلاب و عدالت حضرت امیر (ع) همخوانی ندارد.
چهار سال مجلس یازدهم نیز به سرعت خواهد گذشت. حتماً باید برنامه دقیق برای حل مشکلات مردم و بازگشت به آرمانهای انقلابی داشته باشیم. اما اگر دولت ارادهای برای حل مشکلات مردم نداشته باشد، قانون اساسی تکلیف دولت و مجلس را مشخص کرده است.
در انتخابات دولت یازدهم و دوازدهم اصلاحطلبان از حامیان جدی اعتدالیون بودند، اما در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، انتقادات جدی به عملکرد دولت وارد میکردند تا به این وسیله حساب خود را از دولت جدا کنند. در انتخابات مردم با رأی به جناح انقلابی، اعلام کردند حساب اصلاح طلبان را از اعتدالیون و دولت جدا نکردند. چرا اصلاحطلبان در اجرای این پروژه موفق نشدند؟ و پیوند اعتدال و اصلاحات از ذهن مردم پاک نشد!
در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم عملکرد همه گروهها و جناحها در حمایت یا انتقاد از دولت مشخص بود، اصلاح طلبان از دولت دوازدهم حمایت جدی کردند. نمیتوان در انتخابات ریاست جمهوری در حمایت از نامزدی اقدام کرد و بعد از آنکه آن نامزد در انتخابات کارنامه درخشانی نداشت، اعلام برائت کرد. مردم دقیق و هوشیار بوده و در حال حاضر قاطبه منتخبان مجلس یازدهم از جناح انقلاب هستند. نامزدهای مستقلی که توانستند رأی بیاورند نیز با انتقاد از دولت و بیان حرفهای ارزشی توانستند رأی مردم را جلب کنند.
4 سال پیش ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان به شدت از برجام دفاع میکردند. اصلاح طلبان زمانی که کشور به شدت برجامی بود از اعتدالیون در انتخابات حمایت کردند و با استفاده از برجام، مجلس دهم را فتح کردند، قصد داشتند در انتخابات مجلس یازدهم به خاطر ناکارآمدی دولت در مقابل جریان اعتدال بایستند و خود را جدای از این جریان نشان دهند اما نتوانستند.
اصلاح طلبان باید از ابتدا صف خود را از اعتدالیون، جدا میکردند، نمیتوان هر وقت به نفع جریان سیاسی خاصی نبود از ائتلاف جدا شود و تبعات ائتلاف را نپذیرد. عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم به پای اصلاح طلبان نیز نوشته شده است.
شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس چه تأثیری بر انتخابات ریاست جمهوری 1400 خواهد داشت؟
اگر بتوانیم مجلسی در تراز انقلاب ایجاد کنیم و به وعدههای خود عمل کرده و از قانون عدول نکنیم مطمئن باشید دولت حزب اللهی و انقلابی تشکیل خواهد شد، مجلس یازدهم طلیعه دولتی انقلابی و حزب اللهی برای خدمت به مردم خواهد بود. مردم سره را از ناسره تشخیص میدهند. دولت اسبق کار شبانهروزی 7 صبح تا 12 شب انجام میداد، مجلس یازدهم نیز باید اینگونه کار کند. امید مردم به مجلس یازدهم است، مردم از مجلس یازدهم انتظار دارند دولتی را سر کار بیاورد که هم و غم آن حل مشکلات مردم و تحقق آرمانهای انقلاب باشد. حل مشکلات مسکن، اشتغال، نجات فناوری هستهای از خواستههای مردم از مجلس است. مجلس یازدهم باید در تراز انقلاب باشند. یقین دارم با شکل گیری مجلس یازدهم و تحقق وعدههای مجلس مبنی بر حل مشکلات مردم، دولتی انقلابی در ادامه مجلس یازدهم تشکیل خواهد شد.
روزنامههای اصلاح طلب بعد از روی کار آمدن مجلس یازدهم، ایجاد شکاف عمیقی بین اصول گرایان را مجلس پیش بینی کردند و اعلام کردند، با توجه به ایجاد این اختلافات بین اصول گرایان در سال اول ایجاد مجلس یازدهم، نمایندگان مشغول اختلافات داخلی خواهند بود و دولت تدبیر سال پایانی خود را با آرامش طی خواهد کرد. از همین رهگذر احتمال اعتماد مجدد مردم به دولت اعتدالی را در سال 1400 پیش بینی میکردند، نظر شما چیست؟
این خواب آشفته اصلاح طلبان هرگز تعبیر نخواهد شد. همه دوستان ما در مجلس یازدهم طرحهایی را برای اداره انقلابی مجلس دارند. قبل از 7 خرداد که زمان تشکیل مجلس یازدهم است همه برنامههای مجلس مشخص خواهد شد و با قدرت انقلابی کارها پیش خواهد رفت. همه نمایندگان مجلس یازدهم برای خدمت به این میدان وارد شده اند و هیچکس به دنبال قدرت نیست. نمایندگان به دنبال زنده کردن ارزشهای انقلاب هستند و میخواهند راه حاج قاسم سلیمانی را ادامه دهند. مردم به ما اعتماد کرده اند و رأی داده اند. دور از شرافت انسانیت و مروت است که ما امید مردم را ناامید کنیم.
جنگ قدرت در مجلس شورای اسلامی و اختلاف بین اصول گرایان خوابی است که تعبیر نخواهد شد و با قدرت و قوت در راستای خدمت به مردم عمل خواهیم کرد. برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس نیز رأی گیری انجام خواهد شد. انتخابات هیأت رئیسه با رقابت اخلاق مدارانه و رعایت ارزشهای درون خانوادگی جریان انقلاب انجام خواهد شد، رایزنیها در این راستا ادامه دارد، گروههای مختلف برنامههای خود را ارائه میدهند و طرحهای مهمی برای حل مشکلات مردم در حال تدوین است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای خدمت به مردم به خانه ملت راه یافته اند نه برای قدرت طلبی.
مجلس یازدهم به چند فراکسیون تقسیم خواهد شد؟
در مجلس یازدهم نمایندگان اصلاح طلب و مستقل، فراکسیون اقلیت را تشکیل خواهند داد و فراکسیون اکثریت نیز از سوی اصولگرایان و نمایندگان انقلابی تشکیل خواهد شد. ما ضمن محترم شمردن نظرات و دیدگاههای فراکسیون اقلیت، باید آنها را نیز در تصمیمات مشارکت دهیم تا با یکدیگر بتوانیم به کشور خدمت کنیم. باید مجلسی شکل دهیم که قدرت اعمال قانون را داشته باشد، دولت هم باید تکلیف خود را روشن کند. عملکرد دولت در بستر جامعه خریداری ندارد، نظرسنجیهایی که در انتخابات مجلس یازدهم انجام شد، بیانگر این واقعیت است که مردم از عملکرد دولتمردان راضی نیستند. باید عملکرد و رفتار دولت اصلاح شود. مردم از دولتمردان، امضاهای طلایی، ژن خوب، اشرافیت، تبعیض و … خسته شده اند.
رویکرد مجلس یازدهم نسبت به دولت چگونه خواهد بود؟ با دولت مسامحه خواهید کرد یا قانون را اعمال میکنید؟
مجلس یازدهم در ارتباطش با دولت سعی در اعمال قانون دارد. قانون اساسی تکلیف روابط بین دولت و مجلس را مشخص کرده است. باید اقدامات جدی برای حل مشکلات معیشتی مردم انجام شود. نمایندگانی که با ادعای انقلابیگری و ساده زیستی و مخالفت با خلق و خوی اشرافی گری و ادعای نوکری مردم رأی آورده اند باید بر وعدههای خود باقی بمانند.
مهمترین شخصیتهای سیاسی تأثیرگذار در مجلس یازدهم چه افرادی خواهند بود؟
مجلس یازدهم از درون خود اداره خواهد شد. اظهارنظرهایی که از بیرون بیان میشود را مورد مطالعه قرار میدهیم اما اجازه نخواهیم داد مجلس از بیرون اداره شود. همه نمایندگان مجلس یازدهم تابع نظرات مقام معظم رهبری هستند و به ولایت پذیری اعتقاد دارند. اداره مجلس از طریق افرادی خارج از صحن علنی معنا ندارد. به اندازه کافی شخصیتهای سیاسی، اقتصادی، متخصص و انقلابی در مجلس حضور دارند و نیاز نیست مجلس از بیرون اداره شود اما این امر مغایرتی با استفاده از نقطه نظرات تخصصی افراد ندارد.