خبرگزاری فارس: ماجرای دستمزد مجریهای چهره تلویزیون از جمله موضوعاتی است که هر بار به بهانهای نقل محافل میشود و بعد از آن به فراموشی سپرده میشود. گاهی اعداد و ارقام نجومی مختلفی اعلام میشود که به دلیل عدم ورود سازمان صداوسیما همواره در حد یک شایعه باقی میماند و نه تائید میشود و نه تکذیب.
**مجریان با دستمزد هنگفت تعداد انگشت شماری هستند
این روزها دوباره بحث ارقام نجومی مجریان تلویزیون بر سر زبانها افتاده است و به همین بهانه گفت و گویی با «بیژن نوباوه» داشته ایم. او که خود از گزارشگران بازنشسته صداوسیما و منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم است، در این رابطه به فارس گفت: یکی از مسائلی که معمولا در مجامع رسانهای دنیا مطرح بوده است، تصور شاید نا صحیحی هم بوده که مثلا کسی که در رسانه کار میکند، حقوق نجومی میگیرد و یا شرایط ویژهای دارد، در حالی که اینها همه باید تقسیم بندی شود. کسانی که واقعا مجریان سازمانی هستند و کارمندان صداوسیما به شمار میروند، معمولا دچار این مساله نیستند و شاید انتقادتی که به دستمزد مجریان تلویزیون میشود، انگشت شمار است.
وی ادامه داد: البته این موضوع در دنیا شاید مرسوم باشد که برخی افراد با شرایط خاص دستمزدهای آنچنانی بگیرند. به نظر میرسد در سازمان صداوسیما این مساله از یک نرم منطقی خارج شده است. شاید ما معتقد نباشیم که یک مجری باید به اندازه یک کارمند دستمزد بگیرد و قطعا حقوقش بیشتر است، اما اینکه هیچ نرمی نداشته باشد و شفافیتی در آن وجود نداشته باشد، موجب بروز شایعات میشود.
**شایعات محبوبیت رسانه را کم میکند
نوباوه تاکید کرد: بروز چنین شایعاتی در میان مردم به عنوان مخاطب منجر به کاهش محبوبیت هم رسانه و هم مجری میشود و این یک مساله جامعه شناسی مهم است. اخیرا هم یکسری اعداد و ارقام دوباره منتشر شده که من نمیدانم این موضوع صحیح باشد یا خیر، ولی اگر بابت چند شب اجرای برنامه به یک مجری چند صدمیلیون پرداخت شود، رسانه باید دلایل توجیهی خود را عنوان کند. به چه دلیل بابت هر برنامه چند صد میلیون به فردی پرداخت میشود؟ مگر مجری چه کار خاصی انجام میدهد؟ یا صداوسیما از این نظر کم دارد؟ ما در دنیای هنر و رسانه افراد بی شمار بسیاری را داریم که با رقمهای بسیار پایین تری کار میکنند و یا اصلا پول هم نگیرند که از لحاظ سواد و دانش هم هم تراز و یا بیشتر از همین مجریها باشند.
**مشکل از جایی شروع میشود که شفافیت وجود ندارد
وی ادامه داد: مشکل این ماجرا از جایی شروع میشود که شفافیت وجود ندارد. گاهی فردی ارتباطش با یک مدیر خوب است و ممکن است بیشتر بگیرد و یا برعکس. به نظرم صداوسیما برای رفع شبه از خودش باید جلو بیاید و این اعداد و ارقام را اعلام کند. اگر دفاع قابل قبول بود، میتواند جامعه را هم قانع کند. اگر هم قابل قبول نبود جرم است و باید به آن رسیدگی شود. بالاخره سازمان صداوسیما حدود 50 هزار نیرو دارد و بودجه جاری آن بسیار بالاست. سازمان همواره برای پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل مواجه است و نمیتواند خدمات خوبی به کارکنانش ارائه دهد. نوع پرداخت به این مجریان حتما باید تجدید نظر کند.
این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سازمان در این باره دفاعی دارد و فکر میکند که اگر این افراد نباشند و یا بدون حضورشان کیفیت برنامهها پایین میآید، میزگردی بگذارد و از این موضوع دفاع کند. همان طور که برای هر موضوعی میزگرد برگزار میشود و رسانه ملی آن را تبیین میکند، برای این موضوع و تنویر افکار عمومی هم با حضور افراد حقیقی میزگردی برپا شود و افراد بیایند و حرف هایشان را بزنند. اصلا کار رسانه همین است و رسانه کار خود را با شفافیت انجام دهد. وقتی شما شفافیت داشته باشید، دیگر مشکلی پیش نمیآید. قبلا هم این حواشی وجود داشته و موضوع غیر قابل حلی نیست. البته در این سالهای اخیر این موضوع بیشتر مطرح شده است و به نظر میرسد آن تخصص لازم که باید در رأس سازمان وجود داشته باشد برای کنترل یکسری مسائل متاسفانه از دست رفته و برخی اتفاقات در خفا روی میدهد.
وی در پاسخ به این سوال که گفته میشود حضور برخی از مجریان با رقمهای بالا در تلویزیون منجر به تزریق میلیاردی از سوی برخی اسپانسرها میشود، نیز عنوان داشت: این موضوع مطرح میشود، ولی همیشه به این شکل نیست. مثلا گاهی شده که یک مجری با لباس خاصی از سوی یک برند خاص روی آنتن ظاهر شده که سازمان صداوسیما در جریان آن قرار نداشته است و آن فرد این لباس را پوشیده است و خود بیشتر از هر کس دیگری از این ماجرا منتفع شده است.
**جایی که ماجرا سیاسی میشود
نوباوه با طرح مثالی با این مضمون که مثل امروز که دستمال توجیبی برای بیشتر مجریان استفاده میشود و کسی نیست که بگوید چرا باید استفاده شود؟ یا حتی استفاده از برخی دستمال گردن ها، اینها همه با هدایت بیرون اتفاق میافتد، افزود: علی رغم اینکه بخش بازرگانی صداوسیما باید باهوش باشد و حساسیتهای لازم را هم دارد، ولی گاهی از این رانتها اتفاق میافتد. اینکه گفته میشود یک اسپانسر حاضر است پرداخت میلیاردی داشته باشد، ولی شرط میگذارد که حتما از یک مجری خاص استفاده شود، من فکر میکنم یک بحث سیاسی دارد و صرفا یک نگاه تجاری و بازرگانی در آن جریان ندارد. وقتی از طرف یک جریانی روی یک مجری تاکید میشود و حاضر میشوند بابت آن یک پول هنگفتی به سازمان صداوسیما پرداخت کنند، یک بحث سیاسی است و خارج از مباحث بازرگانی باید به آن پرداخت.
**صداوسیما نصف بودجه اش را از دولت میگیرد
وی ادامه داد: قانون راه کارهای کاملا مشخصی دارد. میزان بودجهای که صداوسیما از دولت میگیرد، تقریبا نصف بودجه مورد نیازش است که یک بحث بسیار مهمی است. به نظرم بودجه صداوسیما باید مستقل شود حتی بودجهای که امروز دولت به صداوسیما پرداخت میکند بسیار ناعادلانه است. قبلا تمام بودجه را دولت موظف بود بدهد و حدود 5 الی 10 درصد از بودجه را صداوسیما باید از طریق تبلیغات کسب میکرد، اما طی سنوات مختلف دولتها این عدد را جابه جا کردند و 10 درصد و 15 درصد و 20 درصد و حالا رسیده به 50 درصد.
**مشکلات صداوسیما از کجا بروز پیدا میکند؟
نوباوه تاکید کرد: دولت صداوسیما را مجبور میکند که نیمی از هزینههای خود را از طریق تبلیغات تامین کند و همین جا اولین مشکلات بروز میکند. همین موضوع تغییرات در سبک زندگی، رانت خواریها و ... مطرح میشود همه به دنبال احتیاجی است که سازمان صداوسیما به بودجه دارد. برخی گمان میکنند که دستمزد کارمندان صداوسیما هم حتما خیلی بالاست که مشکلات را بیشتر میکند، اما من با اطمینان به شما میگویم که دستمزد آنها جزو پایینترین حقوقهای کشوری است و این خود یک بلیه است.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب حقوق کارمندان صداوسیما خیلی بالاتر بود، اما الان اینطور نیست و در اوایل انقلاب تقریبا برابر شد و طی این 10 الی 15 سال اخیر به دلیل اینکه صداوسیما زیر نظر سازمان امور اداری و استخدامی نبود و شکل کارش مطابق نظام هماهنگ پرداخت نبود و حتی درصد افزایشی که هرسال به کارکنان دولت تعلق میگرفت، کامل به صداوسیما پرداخت نمیشد و همین منجر شده که حقوق صداوسیما جزو پایینترین حقوق هاست.
وی تاکید کرد که این ماجرا باعث شده که مسیر توجیه برای صداوسیما را باز میکند. سازمان صداوسیما، رسانه ملی است و حتما باید شفافیت داشته باشد و خود در این زمینه الگو باشد.
نوباوه در پاسخ به این سوال که گفته میشود مجری درصد خود از کل رقمی که برای صداوسیما میآورد را برمی دارد، گفت: اگر فردی تا این حد خادم به صداوسیما باشد، هیچ وقت این شایعات به وجود نمیآید. او در این حالت به شیوه بخشی از یک حامی مالی است. قبلا هم اگر کسی برای صداوسیما تبلیغات میآورد، 13 درصد از مبلغ کل آورده به طور کاملا قانونی به او پرداخت میشد. البته این موضوع برای تبلیغات آگهی است و با قرارداد صورت میگیرد. اما ما اطلاعی نداریم که دستمزد مجریان ربطی به اسپانسر دارد یا ندارد و یا حتی به مدیران داخلی ارتباط دارد یا خیر. در نهایت سازمان صداوسیما در موارد این چنینی ملزم به شفافیت است.