واتساپ مانند سایر شبکههای اجتماعی با افزایش انتشار مطالب کذب در مورد کرونا مواجه شده است
واتساپ برای آن که از انتشار اطلاعات نادرست جلوگیری کند محدودیتهای زیادی برای بازارسال انبوه ایجاد کرده است. واتساپ مانند سایر شبکههای اجتماعی با افزایش انتشار مطالب فریبآمیز، شایعات و دیگر مطالب کذب در مورد ویروس کرونا و دیگر رویدادهای خبری مواجه شده است.
واتساپ اکنون از بازارسال انبوه و مکرر پیامها به گروهها جلوگیری میکند و ارسال اطلاعات برای کاربران دشوارتر شده است. اگر کاربر بخواهد در یک گپ و گفت: پیامی را مکرراً بازارسال کند هر بار فقط میتواند برای یک نفر آن را بفرستد نه پنج نفر.
واتساپ همچنین در هر حال آزمایش قابلیتی است که در آن ذرهبین کوچکی در کنار تمامی چنین پیامهایی تعبیه شده است تا کاربر بتواند روی آن کلیک کند و پیام مورد نظر را در وب مورد جستجو قرار دهد. هدف از این کار آن است که کاربر به مطالب روشنگری در مورد پیام مورد نظر دست یابد یا به اطلاعات بیشتری در مورد ادعاهای مطرح شده در آن برسد و اگر متوجه شد پیام مورد نظر صحت ندارد آن را ارسال نکند.
هدف از این قابلیت جلوگیری از بازارسال پیامهایی است که واقعیتسنجی نشدهاند و امکان دارد حاوی ادعاهای کذب باشند. واتساپ خاطرنشان کرده است که بازارسال انبوه علاوه بر آن که به انتشار اطلاعات نادرست کمک میکند حس «استیصال» ایجاد میکند.
در وبنوشت واتساپ آمده است: بر این باوریم که کند کردن انتشار چنین پیامهایی مهم است و در این صورت است که جایگاه واتساپ برای انجام گپوگفتهای شخصی حفظ میشود.
هم اکنون در واتساپ پیامهایی را که چندین بار بازارسال شدهاند با دو پیکان علامتگذاری میکنند تا مشخص شود که از خیلی پیامهای پیشتر شروع شدهاند و «از دوستان نزدیک سرچشمه نمیگیرند». به گفته واتساپ هدف آن است که مشخص شود چنین پیامهایی «در قیاس با پیامهای معمول ارسالی در واتساپ حالت شخصی کمتری دارند»
در حالی که قبلاً چنین پیامهای هیچ فرقی با سایر پیامهای واتساپی نداشتند و بازارسال آنها به گروهها نیز فرقی نداشت. اکنون هر پیامی که آن علامت را داشته باشد (پنج بار ارسال شده باشد) فقط در یک گپ و گفت: قابل ارسال است. در حالی که قبلاً میشد همزمان برای پنج گپوگفت این کار را کرد.
این محدودیت در ژانویه 2019 به منظور «مهار کردن همهبینی» برقرار شد و به گفته واتساپ سبب شد شمار پیامهای بازارسالی 25 درصد کاهش یابد. در وبنوشت جدیدی از واتساپ توضیح دادهاند که هدف از آن تغییرات جلوگیری از تمام پیامهای بازارسالی یا همهبین شده نبود بلکه میخواستند کاربران در همرسان کردن مطالب دقت بیشتری به خرج دهند.
در این وبنوشت آمده است: «آیا هر بازارسالی بد است؟ به هیچ وجه این طور نیست»
«میدانیم که کاربران بسیاری اطلاعات مفید، فیلمهای جالب، یادداشتها، اندیشهها یا نیایشهای پرمعنی را بازارسال میکنند. در هفتههای اخیر نیز کاربران با استفاده از واتساپ پشتیبانی عمومی از خدمه بهداشت را سازمان دادند که در خط مقدم قرار دارند.»
«اما به تازگی افزایش چشمگیری در میزان بازارسالهایی را مشاهده کردیم که به گفته کاربران مستاصلکننده هستند و به انتشار اطلاعات نادرست دامن میزنند. برای این باوریم که کند کردن انتشار چنین پیامهایی مهم است و در این صورت است که جایگاه واتساپ برای انجام گپوگفتهای شخصی حفظ میشود.»
منبع: ایندیپندنت