ماهان شبکه ایرانیان

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اعلام کرد؛

ضرورت تقویت تقاضا و عرضه براى جلوگیرى از رکود اقتصادى پساکرونا/ دولت به فکر بهداشت واحدهاى تولیدى باشد

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، محمدرضا غزنوی امروز در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور بیان کرد: بر اساس برخی تحلیل‌ها، اگر ویروس کرونا تا پایان امسال ادامه پیدا کند و برای مشکلات اقتصادی فکری نشود احتمالا ایران وارد یک رکود اقتصادی ساختاری می‌شود که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

غزنوى پیشنهاد کرد: در این شرایطی باید براى سمت تقاضا و عرضه اقداماتى انجام شود تا جلوى این رکود اقتصادى گرفته شود؛ در این راستا یکى از اقدامات براى تقویت تقاضا تبدیل یارانه‌های نقدی به یارانه‌های کالایی است.

او اضافه کرد: بر این اساس دولت مى‌تواند به جای پرداخت پول نقد، از کارت اعتباری‌های که فقط قابل استفاده در دستگاه‌های پوز فروشگاه‌ها به ویژه برای خرید کالاهای ایرانی است، استفاده کند؛ به این ترتیب هم خلق پول صورت نمى‌گیرد و هم جلوی تورم شدید گرفته خواهد شد چراکه دولت با پرداخت یک میلیون تومان به 23 میلیون خانوار باعث رشد 7 برابرى نقدینگی می‌شود، درحالیکه اگر این مبلغ فقط در فروشگاه‌ها قابل استفاده باشد تاثیر آن به یک درصد کاهش خواهد یافت.

غزنوى درباره دیگر راهکارهاى تقویت تقاضا اطهار کرد: همچنین دولت می‌تواند برای جلوگیری از رشد نقدینگی، به جای خلق پول از سیاست فروش اوراق دولتی استفاده کند، و یا یکى دیگر از راهکارها استفاده از یارانه حاصل از صرفه‌جویی در مصرف بنزین است، چراکه مصرف بنزین از اول اسفند تا پایان هفته اول فروردین 32 درصد معادل 322 هزار میلیارد تومان کاهش یافته که دولت می‌تواند از بودجه آن استفاده کند.

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران تغییر استراتژی تقویم تعطیلات در سال جاری را دیگر اقدامات تقویت تقاضا دانست و گفت: این راهکار هم به نفع تولید و هم به نفع صنعت گردشگری است، زیرا تعطیلات وسط هفته باعث می‌شود تولید کننده در شرایط تعطیلی باز هم هزینه تولید بپردازد و از طرف دیگر برنامه تولید به هم بریزد، اما در صورتی که این تعطیلات به آخر هفته منتقل شود هم افراد بیشتری بعد از اتمام شیوع این ویروس می‌توانند به سفر بروند و خسارات دوران کرونا برای صنعت گردشگری جبران شود و هم برنامه تولید منظم می‌شود.

غزنوی درباره راه حل جبران خسارات شرکت‌های گردشگری نیز پیشنهاد کرد: در این راستا دولت مى‌تواند برای کارکنان خود به صورت یک نسیه معکوس بودجه سفر اختصاص دهد و پول آن را به بخش گردشگری تزریق کند تا بعد از دوره کرونا کارکنان از تسهیلات سفر ارزان قیمت استفاده کنند و هزینه آن را به صورت اقساط به دولت برگردانند.

او ادامه داد: تسهیل قوانین دست و پاگیر برای توسعه فروشگاه‌های مجازی، گسترش استفاده از مدل‌های اقتصاد رفتاری در بین مردم، تغییر کاربری مشاغل خدماتی و تعویق برگزاری مجامع عمومی و افزایش سه ماهه سال مالی را از جمله اقدامات کاربردى دوران کرونا است.

غزنوى با ارائه پیشنهاداتى براى تقویت طرف عرضه بیان کرد: شناسایی صنایع با زنجیره تامین وابسته به خارج از کشور، تعمیق ساخت داخل و استفاده از فرصت رکود اقتصادی برای خرید قطعات و با قیمت پایین‌تر در چنین شرایطی از اقدامات مهم براى تقویت سمت عرضه است.

غزنوى در پایان با گلایه از بى‌توجهی وزارت صمت و بهداشت به شرایط کارکنان واحدهاى تولیدى خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و وزارت صمت باید به فکر بهداشت و سلامت کارکنان واحدهای تولیدی باشند؛ متاسفانه تا کنون هیچ اقدامى از سوی این دو وزارتخانه برای تامین تجهیزات بهداشتی کارکنان انجام نشده و حتی وزارت بهداشت واحدهایی را که اقلام بهداشتی کارکنان خود را از خارج تهیه کردند ملزم کرده این اقلام را به هیئت امنای ارزی بدهند تا به وزارت بهداشت آن‌ها را توزیع کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان